Een woonboot kopen is goedkoper dan een huis kopen. Toch moet je rekening houden met de extra kosten die erbij komen kijken. Naast de concessie en de inrichting van je boot, moet je verzekeringen, belastingen, bijdragen aan de provincie en onderhoudskosten betalen.
Voordelen: Een woonboot is over het algemeen goedkoper in aanschaf dan een huis. Je hebt de vrijheid om het water op te gaan wanneer je maar wilt. Verhuizen is een stuk makkelijker.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
Een ligplaats is het duurste en varieert van € 200.000,- tot € 500.000,- in de Randstad. Ook buiten de Randstad zijn ligplaatsen schaars, dus daar kom je ook hoge prijzen tegen. Een ligplaats is bijna altijd al bezet met een ark, ook als het een oud krot is. Een krot laten slopen kost namelijk geld.
Je mag officieel alleen permanent wonen in een jachthaven als de bestemming 'Wonen' is. Meestal hebben jachthavens de bestemming 'Recreatie'. Soms is er ook een drijvende woning bestemd voor wonen van een beheerder bestemd. Het mag voor het overige dan dus officieel niet.
Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Alhoewel in de literatuur is betoogd dat een schip niet onroerend kan zijn, is door de Hoge Raad deze mogelijkheid wel open gelaten door te oordelen dat een schip in het algemeen roerend is.
Een woonboot kopen is goedkoper dan een huis kopen. Toch moet je rekening houden met de extra kosten die erbij komen kijken. Naast de concessie en de inrichting van je boot, moet je verzekeringen, belastingen, bijdragen aan de provincie en onderhoudskosten betalen.
Een woonboot kan ook een redelijke waardevastheid bezitten, mits de woonboot goed onderhouden wordt. Het is doorgaans ook mogelijk om een hypotheek voor de aankoop van een woonboot te krijgen. Er worden daar door de verschillende banken wel strenge eisen aan gesteld.
Een ijzeren casco moet gemiddeld eens in de zes jaar uit het water voor controle en conservering. Het ongemak tijdens het hellingen valt over het algemeen erg mee. De boot wordt voor u versleept en u kunt de volledige inventaris gewoon aan boord laten.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Per vierkante meter boot betaal je voor een ligplaats zo'n €50 euro per jaar in een commerciële haven. In niet-commerciële havens, zoals gemeentelijke havens, betaal je tussen de €20 en €30 euro per vierkante meter voor een ligplaats voor je boot.
Het grote voordeel dat wonen op een woonboot met zich meebrengt is de enorme vrijheid, je hebt weinig tot geen last van geluidoverlast en geen directe buren waar je rekening mee hoeft te houden. Veel vrijheid en privacy maken wonen op het water aantrekkelijk.
Wij durven dus gerust te zeggen dat betonnen bakken van De Blauwe Wimpel een bewezen levensduur hebben van zeker 65 jaar! Wanneer u comfortabel en zonder zorgen wilt wonen en/of werken op het water, is een betonnen bak van goede kwaliteit eigenlijk onmisbaar. Periodiek onderhoud is dan niet nodig!
Nadelen woonboothypotheek
Er is maar één aanbieder, waardoor je niet verschillende hypotheken en aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Voor een woonboot gelden strengere hypotheekvoorwaarden, waar je aan moet voldoen. Een volledige financiering van je woonboot is niet mogelijk.
Het is mogelijk om een hypotheek af te sluiten op een woonboot. Een volledige financiering is echter meestal niet mogelijk, je hebt dus extra eigen geld nodig voor de aanschaf van een woonboot. Daarnaast zijn ook lang niet alle hypotheekverstrekkers bereid om een scheepshypotheek te verstrekken.
Een enkellaagse woonark kost in een eenvoudige uitvoering ongeveer 2.100,- euro incl BTW per m2 (prijspeil juni 2022). De ark is voor dat geld helemaal afgewerkt en voorzien van elektra en verwarming. Echter, het afwerkingsniveau is eenvoudig en de prijs is exclusief sleepkosten, architectenkosten, leges, etc.
Varend Woonschip 15.50 Voormalig binnenvaart vrachtschip dat is heringericht tot een Varend Woonschip. Ze is gebouwd in 1929 bij Scheepswerf De Herstelling (De Bock en Meijer) t... VRAAGPRIJS € 39.500 k.k.
De woonboot zelf
Het kán een onroerende zaak zijn, als de woonboot bestemd is om naar aard en inrichting duurzaam ter plaatse te blijven. Dat is het geval als de woonboot zodanig met de oever verbonden is, dat sprake is van verbinding met de grond.
Een schip is in het algemeen een roerende zaak. Een schip wordt niet verenigd met de bodem door een verbinding die toelaat dat het schip met de waterstand mee beweegt.
Op 16 april 2014 bepaalde de Afdeling bestuursrecht van de Raad van State dat een woonboot als bouwwerk in de zin van de Woningwet moest worden gezien. De AbRvS bepaalde dat een woonboot is bedoeld om ter plaatse als woning te functioneren. En dat maakte een woonboot tot een bouwwerk.