Op je balans zie je voorraad onder je vlottende activa staan. Dit betekent dus eigenlijk dat voorraad bestaat uit goederen die "vlot" weer weg zijn, of in geld omgezet kunnen worden. Werk je met voorraad dan is het belangrijk een goede en complete voorraad administratie bij te houden.
De voorraadwaarde op uw balans kunt u handmatig, via de Inboekmodule, boeken. U kunt dit zo vaak doen als u dat wenst. Echter, dit verschilt per onderneming en ondernemingsvorm. Raadpleeg uw accountant over de frequentie van het inboeken van de voorraadwaarde.
Als jij goederen verkoopt, dan heb je een voorraad. Dit is namelijk gewoon de goederen die klaar staan voor productie, verkoop of levering, zoals grondstoffen, halffabricaten en eindproducten.
Een voorbeeld van een voorraadgrootheid is je vermogen. Dit is de voorraad geld die je op een bepaald moment hebt. Je kunt je vermogen bijvoorbeeld meten op 1 januari, 24 maart of een willekeurig ander moment.
Belasting betaal je over de winst. De winst zijn de opbrengsten minus de kosten in een jaar. Als je voorraad koopt is dat een herverdeling van je activa, dit heeft niets met winst te maken.
Om de pijn een beetje te verzachten mag u de lagere voorraad in uw administratie opnemen en heeft u een aftrekpost. Deze aftrekpost levert u een belasting voordeel op. Normaliter behoort u de winkelvoorraad op uw balans te waarderen tegen de kostprijs. Dit is uw inkoopprijs.
Veelvoorkomende voorbeelden van vaste activa zijn o.a. Gebouwen, Inventaris, Machines en installaties, Transportmiddelen, Merknamen, Goodwill en Aandelen.
Heeft uw voorraad een opbrengstwaarde, dan mag u de voorraad niet zomaar volledig afschrijven. U moet een waardedaling onderbouwen (verkoop-, inkoop- en voorraadadministratie). Als er gedurende het jaar niets uit de voorraad verkocht is, is dat een duidelijke aanwijzing voor incourantheid.
Vlottende activa zijn de bezittingen van je bedrijf, die relatief eenvoudig zijn om te zetten in contant geld. Vaak wordt aangehouden dat ze binnen een jaar omgezet kunnen worden. Vlottende activa worden ook bedrijfskapitaal genoemd of vlottende kapitaalgoederen.
Voorraad afboeken via factuur
Deze melding geeft aan dat de factuur producten uit je voorraad gekoppeld heeft en dat deze nog niet van je voorraad zijn afgeboekt. Je kunt met de knop 'Boek voorraad af' alle producten die je op de factuur hebt gezet van je voorraad afboeken.
Onder voorraad wordt verstaan: aangekochte goederen die verder verkocht of gebruikt kunnen worden in het productieproces (grondstoffen, "basismaterialen") goederen in bewerking (g.i.b.) ook wel halffabricaten genoemd ("work in process" WIP) geproduceerde, afgewerkte producten.
Natuurlijk moet je ook een incourante voorraad verwerken in de boekhouding. Dit doe je door de boekwaarde van het defecte product van de totale waarde van de voorraad af te boeken als zogenaamde “Afwaardering“. Hierdoor wordt jouw voorraad minder waard op de balans.
Activa zijn bezittingen en passiva zijn de schulden van een onderneming. Hoeveel zakelijk geld jouw bedrijf volgens de balans heeft staat op de activazijde. Daarnaast is op de passivazijde te zien wie de eigenaar van dat geld is.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
De activa worden, kort gezegd, gevormd door de bezittingen, zoals geldtegoeden, gebouwen, goederen, e.d., en de passiva bestaan uit het eigen vermogen en het vreemd vermogen (geleend geld, schulden), dus de middelen waarmee de activa gefinancierd zijn.
Voorraadwaardering vindt plaats aan de hand van goed koopmansgebruik. De winst op voorraad hoeft pas te worden genomen op het moment van verkoop. Als voorraad is ingekocht en de marktprijs nadien is gestegen tot boven de fiscale boekwaarde, hoeft dus nog geen winst te worden genomen zolang de voorraad niet is verkocht.
Deze voorraad wordt op de balans van een onderneming opgenomen en vertegenwoordigen een bepaalde waarde. Aangezien de goederen geen waarde meer hebben, moet je ze verwijderen uit de balans en het verlies kan fiscaal worden afgetrokken.
Activa welke regulier langer dan 1 jaar op de balans van een onderneming staan worden aangeduid als vaste activa, als vlottende activa worden alle zaken beschouwd welke over het algemeen binnen de termijn van 1 jaar in geld zijn om te zetten, zoals debiteuren en voorraden.
Passiva zijn het eigen vermogen en de schulden van een bedrijf of persoon. Ze laten zien hoe een bedrijf of persoon gefinancierd is. Je vindt deze boekhoudkundige term op de balans en de winst-en-verliesrekening.
Definitie. De balanspost vooruitbetaalde bedragen is een vorm van vlottende activa waarbij een onderneming vooruit heeft betaald voor bijvoorbeeld de huur van het bedrijfspand of de rente op een lening.
Met ijzeren voorraad wordt de minimale voorraad aangeduid die altijd aanwezig is in een bedrijf om te kunnen produceren. De ijzeren voorraad wordt boekhoudkundig niet tot de vlottende activa maar tot de vaste activa gerekend, als de voorraad tenminste is vastgesteld.
Een balans is altijd inclusief btw. Je bent immers verplicht om over je verkopen btw aan de klant door te berekenen en over je inkopen moet je meestal btw betalen. Wanneer je gaat boekhouden in Ficsus.nl hoef je niet zelf een balans te maken. Ficsus.nl verzorgt dit voor jou.
U mag uw voorraad afwaarderen als duidelijk is dat u de door u betaalde kostprijs er niet meer voor krijgt. Dit kan allerlei oorzaken hebben: Afname kwaliteit. De kwaliteit van goederen kan afnemen of beperkt houdbaar zijn.