De luchthaven is eigendom van de Koninklijke Schiphol Group (statutaire naam: "Royal Schiphol Group N.V."), met als aandeelhouders de Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, en Groupe ADP. Schiphol is de thuishaven van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Martinair, Corendon, TUI en Transavia.
Royal Schiphol Group heeft vier eigenaren: de Staat der Nederlanden (69,77%), Amsterdam (20,03%), Rotterdam (2,20%) en Groupe ADP (het bedrijf dat luchthavens van Parijs exploiteert, 8,0%).
KLM opereert wereldwijd en vormt de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM Cityhopper, Martinair en Transavia deel uitmaken. KLM is in 2004 gefuseerd met Air France tot de holding Air France-KLM. Onder de holding zijn KLM en Air France beide actief als netwerkmaatschappij.
Royal Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam-The Hague Airport en Lelystad Airport en heeft een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport. De luchthavens van de groep creëren waarde voor de samenleving en de economie, met veiligheid als essentiële factor.
Na de Nederlandse capitulatie op 15 mei 1940 herstellen de Duitsers de schade snel en gebruikt de Luftwaffe Schiphol als vliegbasis. Nieuwe naam: Fliegerhorst 561. De Fliegerhorst is in de oorlog het zwaarst verdedigde Duitse vliegveld in Europa.
'Schiphol nu 's werelds grootste luchthaven qua internationale capaciteit' SCHIPHOL - Schiphol heeft deze maand de koppositie veroverd op de lijst van drukste internationale luchthavens. Het Nederlandse vliegveld is Dubai voorbijgestreefd qua internationale stoelcapaciteit.
De onbetwiste leider is de King Fahd International in Saoedi-Arabië. Met een oppervlakte van meer dan 77.000 hectare is het meer dan vijf keer zo groot als de op één na grootste internationale luchthaven van Denver in de VS. Het is twee keer zo groot als de derde grootste luchthaven ter wereld, Dallas/Fort Worth.
Aandeelhouders. Er zijn vijf aandeelhouders bekend met een gemeenschappelijk belang van 54,50% in Air France KLM. Deze aandeelhouders zijn Franse Staat (28,60%), Staat der Nederlanden (9,30%), CMA CGM (9,00%), China Eastern Airlines (4,70%) en Delta Air Lines (2,90%).
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is verantwoordelijk voor veilig vliegverkeer boven Nederland en op de luchthavens Schiphol, Rotterdam, Groningen en Maastricht.
Amsterdam Airport Schiphol
Haarlemmermeer en Schiphol zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Schiphol ligt op de bodem van het voormalige Haarlemmermeer en is de op één na laagstgelegen luchthaven ter wereld die lager ligt dan het zeespiegelniveau (4 meter onder NAP). Alleen Rotterdam The Hague Airport ligt lager.
Transavia is onderdeel van de AIR FRANCE KLM Groep. Daarmee behoren we tot de grootste luchtvaartgroep van Europa. Transavia vliegt naar ruim 100 bestemmingen in Europa. Daarnaast vliegen we ook naar bestemmingen in Noord-Afrika en Azië (Dubai).
Om naar deze vele verschillende bestemmingen te kunnen vliegen werkt KLM samen met verschillende partners waaronder Air France, Delta Air Lines en Kenya Airways. Met KLM vliegt u dus de hele wereld over, van Amerika tot Afrika en Azië.
Skyteam, een luchtvaartalliantie van 19 luchtvaartmaatschappijen, waarvan ook KLM, Air France en Delta Air Lines lid zijn. Deze drie maatschappijen vormen een Joint Venture, waardoor die passagiers bijna ongelimiteerde mogelijkheden hebben om heel Noord-Amerika te bereizen.
Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
Het jaarverslag van Schiphol maakt duidelijk dat leden van het Management Team het moeten doen met een gemiddeld Mickey Mouse-competitiesalaris. In 2022 kreeg ex-CEO Dick Benschop een vast salaris van € 443.604. 'Iets' meer dan de in de regel € 324.326 dat de gemiddelde Eredivisie-voetballer verdient.
Dat blijkt uit halfjaarcijfers van de luchthaven, die vandaag zijn gepubliceerd. Schiphol zelf spreekt van een keerpunt. In de eerste helft van 2022 behaalde Schiphol een winst van 65 miljoen euro, mede dankzij de terugkeer van reizigers, positieve resultaten uit investeringen en ontvangen overheidssteun.
Aandeelhouders Schiphol Group
Royal Schiphol Group is een onafhankelijke en commerciële onderneming.
Reizigers die buiten de EU vliegen zouden het meest worden getroffen.Zij mogen op Schiphol officieel belastingvrij winkelen. Toch betalen ze aan de kassa hetzelfde als reizigers die binnen de EU vliegen. Dit geldt niet voor tabak en sommige alcoholproducten.
Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie. Ten eerste zorgt de luchthaven voor veel werkgelegenheid; tussen de 60.000 en 90.000 mensen werken op Schiphol. Bovendien levert de luchthaven tussen de 4 en 8 miljard euro aan geld op per jaar.
Op 31 december 2022 stonden er 2,6 miljard aandelen uit. De verdeling van de aandelen was volgt: Franse staat: 28,6%Nederlandse staat 9,3%
De airline ontving tijdens de coronacrisis van 2020/21 in totaal 942 miljoen euro. Hiervan werd vorige maand al 311miljoen euro afgelost. Met het bedrag van vandaag: 354 miljoen om precies te zijn, blijft er nog 277 miljoen euro aan schuld over.
KLM heeft in de periode juli tot en met september 2022 een operationele winst van €443 miljoen gemaakt bij een omzet van €3,236 miljard. Deze resultaten zijn tot stand gekomen onder moeilijke operationele omstandigheden.
Het drukste vliegveld ter wereld ligt in Atlanta, Georgia in de Verenigde Staten. Het is hét vliegveld die de hele wereld met bijna álle bestemmingen in de Verenigde Staten verbindt. We hebben het dan over een vliegveld dat bijna 2.500(!)
Op de eerste plaats staat Frankfurt am Main Parijs met 2,3 miljoen ton vervoerde goederen, gevolgd door Parijs, Charles de Gaulle (2,1 miljoen ton). Via Schiphol werd in 2021 1,7 miljoen ton goederen vervoerd. Wereldwijd stond Schiphol in 2021 op de 18e plaats.
Het vliegveld Knuffingen in één oogopslag
Maar op 4 mei 2011 kon het mini-vliegveld tussen Knuffingen en Zwitserland eindelijk worden geopend. Met een oppervlakte van 150 m² is Knuffingen Airport daarmee niet alleen de grootste luchthaven in het Wunderland, maar ook de kleinste luchthaven ter wereld.