Allesinds tzal niet de kleurstof zijn die schadelijk is aan een motor. Als je met een moderne motor met rode Diesel gaat rijden dan gaat je dat na een tijdje meer kosten dan op de normale Diesel die te rijden. Een moderne Diesel kan daar vrij slecht tegen.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Rode diesel mag alleen worden gebruikt: in schepen, zolang dat geen pleziervaartuigen zijn, en. in een beperkt aantal gevallen in kranen op schepen en pontons.
Wat als je betrapt wordt op illegaal gebruik van rode diesel? Rijdt jouw voertuig op goedkope diesel, terwijl dit niet toegestaan is? Dan kun je een flinke boete krijgen. Deze boete is minimaal 500 euro en kan oplopen tot maar liefst 5000 euro.
Reacties. Dit kan met gemak een jaar traceerbaar zijn. Deze componenten blijven namelijk behoorlijk lang in de tank zitten. Natuurlijk is het ook wel afhankelijk van hoeveel je rijdt, maar het blijft heel lang traceerbaar.
Prijs mazout in Sint-Pieters-Rode : 1,1598 €/litre.
Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers. Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken. Het verschil tussen gewone en rode diesel was destijds 15 cent per liter.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Let op: De Douane controleert door heel Nederland, dus zorg voor een goede administratie wanneer je in België rode diesel tankt!
Mazout en diesel verwijzen niet naar hetzelfde product. Het eerste is een verwarmingsbrandstof, zoals we al zagen, die enkel bestemd is voor een verwarmingsketel. Diesel, daarentegen, is een motorbrandstof.
Rode diesel heeft dezelfde eigenschappen als reguliere, blanke diesel, alleen is er een rode kleurstof aan toegevoegd. Per 1 januari 2013 kwam er een verkoopverbod in Nederland, uitgezonderd de verkoop aan bedrijfsgerelateerde scheepvaart.
Voertuigen die wel zijn ingeschreven bij de DIV als industrieel materieel en om die reden niet onderworpen zijn aan een periodieke technische controle kunnen ook gebruik maken van rode diesel.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
In de praktijk is brandstof gemakkelijk zes maanden houdbaar en soms zelfs enkele jaren. Twijfel je aan de brandstof in je tank, voeg dan ongeveer een derde goede brandstof toe om de eigenschappen te herstellen, zo adviseert Auto55.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn.
Sinds 2013 is rode diesel tanken voor landbouwmachine's afgeschaft. Vanwege lagere accijnstarief is rode diesel goedkoper dan normale diesel. Wanneer u bij een tankstation rode diesel wilt tanken bent u een vergunning van de Douane nodig.
Goedkoper. Op internet gaat de laatste tijd de grap rond dat je beter kunt doorrijden zonder te betalen, omdat de boete van 131 euro lager is dan de prijs die je moet afrekenen voor een volle tank. Pech als je auto met een kleine tank hebt.
Diesel is in oorsprong niet rood van kleur maar licht geel. De rode kleurstof is later aan de dieselbrandstof toegevoegd om de diesel visueel te markeren. Naast de rode kleurstof werd ook furfural als marker toegevoegd in het verleden. Tegenwoordig gebruikt men (sinds 2002) in de EU Solvent Yellow 124 als marker.
Er is een herkenningsmiddel en een rode kleurstof aan toegevoegd om onderscheid te kunnen maken met 'gewone' diesel. Om rode diesel in voorraad te hebben bij afleveringspompen voor verkoop aan derden is een vergunning van de douane nodig. De douane houdt regelmatig controles op onterecht gebruik van rode diesel.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).