De Takttijd-analyse is een managementmethode om snel te kijken of productie op het gewenst niveau acteert. De capaciteit en snelheid van het productieproces vergelijk je met het ritme van de klant (de markt). Het begrip Takttijd stamt uit het Duits (Taktzeit).
Het is het 'ritme' dat in de productie-straat gehaald kan (of moet) worden om te voldoen aan de klantvraag. Je kan dit berekenen door de beschikbare productietijd te delen door het aantal producten dat de klant vraagt (in dezelfde tijdsperiode).
De procestijd is de tijd die een product op een werkstation doorbrengt. Tot slot wordt binnen Lean vaak gesproken over Lead Time (LT). Dit is de totale procestijd van de productielijn (de procestijden van opvolgende stappen bij elkaar opgeteld) plus alle wachttijden van producten in het proces.
De cyclustijd is de gemiddelde tijd tussen het gereed maken van 2 producten. Een product is hierbij het eindresultaat van een deelproces en vertegenwoordigt dus niet direct het volledige eindproduct. De cyclustijd geeft de daadwerkelijk benodigde tijd aan om een product te verwerken.
Cyclustijd is een term die in allerlei vakgebieden gebruikt wordt. In processen waarin steeds hetzelfde gebeurt, is het de tijd tussen het begin van een ronde en het begin van de volgende ronde.
Processtappen, activiteiten en handelingen zijn de onderdelen binnen processen waar we ons op focussen. Aan deze drie onderdelen kan je een vorm van waarde koppelen.
Een korte doorlooptijd betekent een snel en efficiënt proces, lagere kosten, betere relaties en een sterkere concurrentiepositie.
De doorlooptijd van dit proces is misschien wel twee weken, maar de tijd dat er door verschillende mensen in het proces gewerkt wordt aan de toekenning van de vergunning is misschien maar 30 minuten. De bewerkingstijd is dus de totale doorlooptijd – de wachttijd.
Bereken de procesefficiëntie. Tel alle stappen bij elkaar op om te weten hoe lang het totale proces duurt, dit noemen we de doorlooptijd. Deel vervolgens de totale bewerkingstijd door de doorlooptijd, maal 100%. Hoe efficiënt is je proces?
De lead time is vaak langer dan de productietijd van uw eigen organisatie. In deze case gaan we specifiek in op het verkorten van de tijd tussen het plaatsen van de bestelling bij een leverancier en het moment waarop de bestelling wordt afgeleverd. We noemen dit de levertijd of lead time.
Leadtime definities
Doorlooptijd; de totale tijd tussen het verzoek om een bepaald product of dienst te leveren (de order) en het feitelijke aanleveren. Doorlooptijden worden meestal uitgedrukt in dagen of uren.
Bereken het gemiddelde van de datareeks. Voor elk nummer in de reeks: trek het gemiddelde van het nummer af, en kwadrateer dat nummer. Deel de som van alle nummers berekend in stap 2 door het aantal meetwaarden minus 1.
Je kunt een analyse raadplegen waarmee je de productie van een maakartikel kunt inplannen, namelijk Productie analyse (Profit). Ook kun je de analyse gebruiken om te beoordelen of je een maakartikel wilt inkopen of zelf wilt samenstellen. De analyse geeft onder andere aan hoeveel maakartikelen je kunt produceren.
De wet van de Snelheid (Little's Law)
De snelheid van elk proces, is omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid WIP (werk-in-uitvoering). Als de hoeveelheid WIP omhoog gaat, gaat de snelheid omlaag. Als WIP omlaag gaat, gaat de snelheid omhoog.
Dit wordt geïllustreerd met het sandcone-model van Ferdows & De Meijer (1990). Dit sandcone-model stelt dat aan verschillende prestatie-indicatoren tegelijk kan worden voldaan, mits continu gewerkt wordt aan de kwaliteit van een bepaalde prestatie. De volgende stap is het verbeteren van de (proces)betrouwbaarheid.
De DPMO is te berekenen door het aantal waargenomen defecten (75) te delen door het aantal defectmogelijkheden (12.000) en dit vervolgens te vermenigvuldigen met 1.000.000.
De doorlooptijd is de totale tijd die een product door een proces aflegt, van begin tot het einde. Het is de tijd tussen het plaatsen van een order tot en met het afleveren van de bestelling. De doorlooptijd wordt veelal uitgedrukt in uren of dagen, maar kan ook in minuten worden uitgedrukt.
De PCE (Proces Cycle Efficiency) is de (gemiddelde) tijd van de waarde toevoegende stappen in het betreffende proces, gedeeld door de (gemiddelde) totale procesduur. De noemer van de formule (totale doorlooptijd) bevat dus zowel de waarde toevoegende tijden en de niet waarde toevoegende tijden, waaronder verspilling.
Kenmerken van een proces
Om een proces uit te voeren zijn er mensen en middelen nodig. Een proces bestaat uit een reeks opeenvolgende stappen, die op zichzelf weer bestaan uit activiteiten en handelingen. Output wordt opgeleverd aan de interne of externe klant.
Het punt met processen is echter dat het gebonden is aan tijd, activiteiten en uitvoerders. Terwijl procedures vastgelegde handelingen zijn, zonder een tijd of uitvoerders relatie, waardoor ze op ieder moment en door iedereen uitgevoerd kunnen worden.
Op basis van deze definitie kunnen we vaststellen dat een proces moet voldoen aan de volgende voorwaarden: het proces heeft een duidelijk begin (input) en einde (output) het resultaat is gericht op een interne of externe klant. het proces moet waarde toevoegen voor de klant.
De prestatiemaat Cp is bedoeld voor een continue indicator met twee klanteisen (met het gemiddelde ertussen). De prestatiemaat Cpk is bedoeld voor een continue indicator met één klanteis en/of dat het gemiddelde buiten de klantspecificaties LSL en USL ligt.
Op naar een hoog Sigma niveau
Niveau 1: 68% van de producten voldoet aan de klantwens. Niveau 2: 95% van de producten voldoet aan de klantwens. Niveau 3: 99,73% voldoet aan de klantwens. Niveau 4: 99,9937% voldoet aan de klantwens.
Het gemiddelde
In het algemeen geldt, des te hoger de Cp en Cpk waarde, des te beter de procesprestaties. Een vuistregel is dat de Cp-waarde > 1,33 moet zijn. Bij een Cpk < 1,0 vallen de procesprestaties niet binnen de specificatielimieten; de variatie van het proces valt buiten de tolerantiegrenzen.