Retourneren naar de afzender is gelukkig gratis als je dat duidelijk aangeeft op de envelop. Hopelijk zal de afzender vervolgens zijn/haar adresboekje updaten. Als je met een grote stroom aan post te maken hebt, dan kan het nodig zijn om het postkantoor te bezoek of je postbode aan te spreken.
Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.
De retourzending is gratis. De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.
Bezorgkosten retour
Als je een bestelling terugstuurt, hoort de webwinkel ook de eventueel betaalde bezorgkosten terug te betalen. Dat zijn de kosten voor de thuisbezorging van het artikel. Let op: Dit geldt alleen als je de hele bestelling terugstuurt.
In geval van retournering van een product zijn de retourkosten voor rekening van de koper, uit respect voor het milieu. Op die manier willen wij bewustzijn creëren voor de bezorgroutes die een pakket aflegt en zo het aantal retourzendingen tot een minimum beperken.
Retourneren naar de afzender is gelukkig gratis als je dat duidelijk aangeeft op de envelop. Hopelijk zal de afzender vervolgens zijn/haar adresboekje updaten. Als je met een grote stroom aan post te maken hebt, dan kan het nodig zijn om het postkantoor te bezoek of je postbode aan te spreken.
Voordat de consument de bestelling via de webshop kan plaatsen, moet duidelijk aan de consument kenbaar worden gemaakt dat de consument de verzend- of afleveringskosten voor het terugsturen van het product moet betalen indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Als u een product koopt in een winkel, dan heeft u geen wettelijke bedenktijd. Veel winkeliers bieden wel een retour of ruilmogelijkheid aan voor ongebruikte en onbeschadigde producten. Dit is dan een extra service van de winkel.
Je retourzending is gratis als: je een onjuist, beschadigd of defect item hebt ontvangen. je de aankoop van een artikel onder het herroepingsrecht binnen 14 dagen hebt geannuleerd. Informatie over het herroepingsrecht vind je in de Algemene voorwaarden.
Met een antwoordnummer betaal je de portokosten van een poststuk en niet je klant. Je klanten sturen dan gratis hun reactie naar jou terug.
Een bestelling terugsturen bij Zalando is kosteloos, een bestelling laten ophalen door Retour on Demand is tijdelijk gratis (normaal €4,95). Indien een deel van je bestelling wordt geretourneerd binnen de betaaltermijn van 14 dagen, hoef je alleen de door jou behouden artikelen te betalen.
Je kunt je bestelling gratis retourneren in elke Zara-winkel in dezelfde markt/regio waar je je aankoop hebt gedaan. Je hoeft alleen maar de artikelen die je wilt retourneren mee te nemen samen met de aankoopbon. Je kunt hem afdrukken of je ZARA-QR laten zien, die je vindt in de sectie 'Aankopen' in de Zara-app.
Gemiddeld rekenen webshops rond de 4 euro aan bezorgkosten. Al leveren steeds meer webwinkels zonder verzendkosten, zodra een bepaalde drempel is bereikt. Denk aan acties als 'bij een bestelling boven de vijftig euro betaalt u geen verzendkosten! '
Je verkoopt een artikel van € 5,00 met een gewicht van 45 gram en je hanteert vaste verzendkosten van € 2,95. Dit artikel kan door een brievenbus, dus verzend je het met PostNL. Je betaalt dan € 1,76 voor de verzending en je krijgt € 2,95 minus 21% btw: 2,95 / 1,21 = 2,44. Je verdient dus € 0,68 op de verzendkosten.
Ook belangrijk: de afzender
Vermeld ook de afzender op de envelop. De ontvanger kan dan reageren op je brief. En PostNL kan de brief terugsturen als de brief niet bezorgd kan worden. Je kunt eventueel volstaan met postcode en huisnummer.
Strafbaar is het niet, vertelde het Juridisch Loket eerder: 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is. ' Je mag wel de informatie uit de brief niet zomaar met anderen delen, want dat is in strijd met privacywetgeving.
In Nederland mag je andermans brieven niet openen behalve als de wet dat toestaat. Telefoons mag je niet afluisteren behalve als de wet dat toestaat of als de rechter er toestemming voor geeft. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.