Over het algemeen rijdt een diesel gemakkelijker. Je kunt de koppeling op laten komen en de auto zal rustig wegrijden. Het gaspedaal heb je daar nog niet echt bij nodig. In een benzineauto is dat vaak anders.
Een dieselmotor is een verbrandingsmotor die werkt volgens het principe van zelfontbranding. Hij wordt ook wel luchtcomprimerende motor genoemd, omdat de lucht die nodig is voor de verbranding eerst door de zuiger in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna de brandstof ingespoten wordt.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, red.) heeft aangegeven dat gemeentes vanaf 2020 Euro 4-diesels mogen weren en vanaf 2025 zelfs Euro 5-diesels. Dat betekent dat je met zo'n Euro 5-auto in ieder geval nog zeven jaar overal mag rijden."
Het omslagpunt voor een gebruikte diesel zat jarenlang rond de 15.000 - 17.000 km, nu in januari 2018 is zelfs bij 30.000 km per jaar benzine nog goedkoper.
Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Daarnaast rijdt een gemiddelde dieselauto ongeveer 1 op 21.
De benzinevariant zal grofweg 1:15 rijden (met één liter benzine rijd je 15 kilometer); de dieselvariant ongeveer 1:20. Het brandstofverbruik is uiteraard van het model, de leeftijd van de auto en je rijstijl.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Keuze voor diesel of benzine medebepaald door omslagpunt
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan van een benzineauto.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Open het klepje van de auto (soms doe je dit via een hendeltje van binnenuit, maar soms druk je aan een kant van het klepje), draai dan de dop los (naar links). In het klepje van de tankdop staat vaak nog eens welke brandstof je nodig hebt (diesel / euro 965 etc), bekijk dit nog even voor je gaat tanken.
Een bougie voor een dieselmotor bestaat uit hard, koolstofhoudend staal. Hij wordt met elektrische spanning tot gloeien gebracht. Wanneer het injectiesysteem het diesel-luchtmengsel in de verbrandingskamer spuit, ontbrandt dit al bij lage motortemperatuur. Het opwarmproces duurt 5 – 30 seconden.
Bij een dieselmotor is de hoeveelheid lucht die wordt aangezogen dan ook niet regelbaar. De smoorklep die in het inlaatsysteem zit (de smoorklep) dient alleen voor het uitschakelen van de motor. Door deze klep dicht te zetten en daarmee de luchttoevoer te stoppen, zal de motor rustig afslaan.
Het proces van aanzuigen en samendrukken verhit de lucht tot 900 graden. De hete lucht wordt dan gecombineerd met de diesel in de verbrandingskamers en het mengsel ontbrandt. In het koude seizoen helpen elektrisch gestuurde gloeibougies dit proces op gang te brengen. Dit bedoelen we als we het hebben over voorgloeien.
Diesel, of petrodiesel zoals deze het meest in auto motoren gebruikt wordt, is zeker brandbaar aangezien het vlampunt lager ligt dan het kookpunt. De temperatuur waarbij diesel brandt ligt tussen 52 ° C en 93 ° C. Een eigenschap van diesel die vaak ter discussie staat, is of deze brandbaar of ontvlambaar is.
De kosten voor brandstof variëren dus maandelijks en dat geldt ook voor de prijzen van brandstof. De gemiddelde kosten voor brandstof liggen tussen de € 70,- en € 120,- per maand.
Een auto die op diesel rijdt, verbruikt gemiddeld €0,063 per kilometer, een auto die op benzine rijdt zelfs €0,076 per kilometer. Na de elektrische auto is een auto op LPG het goedkoopst, met €0,031 per kilometer.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Tijdens het onderhoud ben je goedkoper af met een benzine. In een dieselmotor zitten meer fragiele en duurdere onderdelen. Die verschillende aspecten zorgen ervoor dat het onderhoud van een dieselmotor duurder is dan die van een benzinemotor. Bovendien staan benzinemotoren er ook voor bekend om zachter te draaien.
De voordelen van diesel
De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is. De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.