Uit ervaring weten wij dat geen respect voor elkaar hebben een voedingsbodem is voor ongelukkige kinderen. Dit geldt natuurlijk ook voor volwassenen. Daarom is onze allerbelangrijkste kernwaarde “respect”. Wij geloven in een multiculturele samenleving waar respect de basis vormt.
Om jouw eigen gedragsregels vorm te geven is het dus van belang om te weten wat jouw waarden zijn. De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Voorbeelden van kernwaarden zijn 'professioneel', 'klantvriendelijk', 'servicegericht', et cetera. In feite vormen deze termen de basis voor het überhaupt functioneren van een bedrijf of organisatie. Velen maken dan ook gebruik van deze 'brede' termen.
Zeggen kwaliteiten vooral hoe je dingen doet, en waar je goed in bent, waarden verklaren waarom je dingen doet. Kernwaarden zijn dus drijfveren die het waarom van je handelen verklaren.
Kernwaarden zijn die waarden die binnen een team of organisatie de gezamenlijke identiteit vormen. Het mooie van kernwaarden is dat ze als een kompas fungeren voor de keuzes die het team maakt. Kernwaarden zijn díe zaken die jullie allemaal even belangrijk vinden.
Kernwaarden maken duidelijk waar de organisatie voor staat en wat de organisatie wil bereiken. Voorbeelden van kernwaarden zijn: klantgericht, betrouwbaar, vernieuwend of maatschappelijk betrokken. Zingeving & Identiteit; kernwaarden geven aan waarvoor de organisatie staat en wat ze wil bereiken.
Respect houdt in dat je de ander niet belachelijk maakt en dat je deze accepteert zoals hij/zij is. Bij de waarde respect kun je onder andere aan de volgende normen denken: Niet pesten of discrimineren. De ander aankijken en laten uitpraten tijdens een gesprek.
Kernwaarden laten zien wat je in het diepste in jezelf nastreeft. Ze zijn de kern van je identiteit. Het zijn zaken in het leven die jij belangrijk vindt. Ze maken je prioriteiten duidelijk, wat je doet (en hoe je het doet), en ze geven richting in je leven.
Wanneer je jouw kernwaarden concreet hebt, heb je als het ware je eigen kompas. Je weet heel snel wat goed voor je is, wat bij je past, en wat niet. Mogelijke kernwaarden zijn positiviteit, groei, samen delen, rust en gezondheid.
Kernwaarden zijn eigenlijk het DNA van je organisatie. Ze bepalen niet alleen de basis van je producten of diensten, maar ook van je communicatie. Het geeft aan op welke manier je jezelf presenteert aan de wereld en wat je uniek maakt.
Je persoonlijke waarden kunnen trouwens veranderen in de verschillende fasen van je leven. Misschien heb je in een bepaalde fase vrijheid als kernwaarde totdat je toe bent aan een relatie en de kernwaarde verbondenheid meer bij jou gaat passen.
Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand of iets vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk omzien naar, en vandaar rekening houden met.
Respect is een gevoel of uiting van aanzien, eerbied of waardering, waarmee je laat merken dat je iemand aanvaardt en erkent als een gelijkwaardig en waardevol persoon.
Een valkuil bij deze kernkwaliteit is bijvoorbeeld 'rebels'. Jouw uitdaging kan dan 'respectvol' zijn. Gedrag dat voor jou een uitdaging is, is een goede aanvulling op jouw kernkwaliteit.
Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. De kwaliteiten die je bezit zeggen vooral waar je goed in bent en HOE je dingen doet. Je kernwaarden verklaren WAAROM je dingen doet.
Een visie is een toekomstgerichte verklaring van het doel of de missie van het bedrijf en richt zich op de lange termijnplannen. Kernwaarden zijn de blijvende principes en overtuigingen van het bedrijf die dienen als leidraad voor gedrag en beslissingen en geven aan wat het bedrijf belangrijk vindt.
1) Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden van een bedrijf of organisatie. Kernwaarden worden ook wel basiswaarden genoemd.
Waarden zijn bepaalde dingen die iemand of een groep mensen belangrijk vinden. Zo heb je bijvoorbeeld eerlijkheid, vrijheid of rechtvaardigheid als waarden.
Door te luisteren laat je merken dat je de ander opmerkt, waardoor die zichzelf beter kan zien en accepteren. 'Een van de meest oprechte vormen van respect is daadwerkelijk luisteren naar wat een ander te zeggen heeft,' aldus auteur en activist Bryant McGill. Luisteren erkent en respecteert de ander.
Waarden zijn algemene principes die als richtinggevend voor een bepaalde praktijk worden gezien. Waarden geven dus richting aan het handelen. Morele waarden in de gezondheidszorg zijn bijvoorbeeld eerlijkheid, weldoen, vertrouwen, privacy, respect voor autonomie, niet-schaden en rechtvaardigheid.
In de missie beschrijf je de uitgangspunten, de kernwaarden die bij de organisatie nu horen.In de visie de kernwaarden die bij het eindplaatje horen. Ook de gekozen positionering geeft aan welke kernwaarden daar bij horen. Kernwaarden zijn de basis van de manier waarop we werken en handelen.
Kernkwaliteiten zijn die kwaliteiten die jou het meest typeren.Kernwaarden zijn die kernkwaliteiten die zo verankerd zijn in jouw persoon dat het jou ten voeten uit weergeeft.