Bij een goed werkend systeem bedraagt de oververhitting, rond de 5 á 6 °C, dus aan de hand van deze meting kunnen we concluderen dat de airco in orde is.
AC-compressoren die beschadigd zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom uw airco oververhit kan raken. Dit is met name het geval als uw airco alleen wordt ingeschakeld en de auto opwarmt wanneer deze is uitgeschakeld. Dit is het meest voorkomende probleem bij AC-systemen.
Voor een betrouwbare toepassing wordt vaak een minimale oververhitting van 15 K vereist.
Een te grote oververhitting is nadelig voor het systeemrendement, maar een te kleine oververhitting geeft onvoldoende zekerheid over het volledig verdampt zijn van het koudemiddel.
Het meest voorkomende advies is dat 21 à 22°C de ideale en gezondste temperatuur is voor binnen, het hele jaar door. Dat cijfer zal echter variëren per persoon - bijvoorbeeld een warmere omgeving voor baby's, oudere mensen en mensen die ziek zijn.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.
Wat zijn de beste instellingen voor een airconditioning? Over het algemeen is de prettigste instelling 23 graden met de middelste circulatie stand wanneer u aan het koelen bent. Door de ontvochtiging van de lucht is de gevoelstemperatuur dan 21 graden.
Wikkel het slachtoffer in een nat laken/handdoeken die in (ijs)water gedrenkt zijn. Plaats ijszakken op het lichaam, vooral in oksels en liezen. Geef nooit eten of drinken bij sufheid of bewusteloosheid.
Volgens de EN378-norm is R410A een A1-koudemiddel: het is niet ontvlambaar en niet giftig. R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft.
Oververhitting treedt op wanneer een koudemiddel in de gasfase op verzadigingstemperatuur verder verwarmd wordt bij gelijkblijvende druk.
Afhankelijk van het ontwerp van de verdamper ligt de verdampingstemperatuur circa 2 K tot 8 K onder de procestemperatuur. Afhankelijk van het ontwerp van de condensor ligt de condensatietemperatuur circa 6 K tot 10 K boven de omgevingstemperatuur.
Een motor begint serieus warm te worden bij 130 graden en hoger. Oude motoren zijn vaak niet uitgerust temperatuurmeter, bij nieuwere motorfietsen is deze uitrusting vaker standaard. Met zo'n metertje is het vrij eenvoudig om oververhitting op te merken en op tijd actie te ondernemen.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Wat is R32? In principe was toepassing van R32 als zuivere stof tot nu toe niet mogelijk; vanwege zijn brandbaarheid valt R32 namelijk in veiligheidsklasse A2L (moeilijk ontvlambaar, niet-toxisch).
Een zonnesteek of hitteberoerte volgt op warmtestuwing. Hierbij treden drie verschijnselen op: een lichaamstemperatuur hoger dan 41°C, bewustzijnsstoornissen en de afwezigheid van zweet. Iemand met deze klachten heeft direct medische zorg nodig. Het klassieke beeld van een zonnesteek komt het meest voor bij ouderen.
Tenslotte is bij aanhoudende hitte uitdroging en oververhitting een risico. In het ergste geval kunnen mensen hieraan overlijden. Symptomen van uitdroging en oververhitting zijn misselijkheid, spierkrampen, uitputting, flauwvallen en bewusteloosheid.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden.
Tegelijkertijd is de temperatuur van algemene auto-airconditioners ongeveer 16-28 graden, dus het is onmogelijk om op 16 graden te koelen. Opgemerkt moet worden dat als het een automatische airconditioner is, de koeling alleen kan worden ingeschakeld als de buitentemperatuur niet lager is dan 5 graden Celsius.
Eén manier van diagnose stellen middels temperatuurmeting aan het systeem is door het verschil aan de condensor vast te stellen. Meet de temperatuur van de condensor aan de ingaande zijde. Haal hier de temperatuur aan de uitgaande zijde af. Vergelijk dit met de richtwaarden van de fabrikant.
Airco's zijn tegenwoordig volkomen veilig. Bij het produceren hebben de fabrikanten al veel veiligheidsvoorzieningen in gebouwd. Zo wordt er ingegrepen als het apparaat te warm wordt of als de spanning te hoog oploopt. Het risico op kortsluiting, brand en eventuele explosies is hierdoor minimaal.
In de winter wilt u uw kamer het liefst binnen enkele minuten behaaglijk warm hebben. Daar hoeft u geen cv-ketel voor te hebben! Met een airco verwarmt u binnen no-time iedere ruimte en stelt u de gewenste temperaturen gemakkelijk in. Hierdoor zou u de airco dus ook als hoofdverwarming kunnen gebruiken.
Laat u de airco de hele nacht aanstaan, dan is het verstandig om de koele lucht nooit direct op het lichaam te richten. Daarnaast is het belangrijk om de airco regelmatig te laten onderhouden. Doet u dit niet, dan kunnen schimmels en bacteriën zich ophopen in de filters. En dat is niet goed voor uw gezondheid.