De onderdelen voor professionele reparateurs moeten 2 jaar nadat het product in de handel is gebracht, geleverd worden. Momenteel gelden de eisen voor: Wasmachines.
Het uitgangspunt is dat een autofabrikant tot tien jaar na productie onderdelen uit voorraad moet kunnen leveren.Daarna moet er onder normale omstandigheden nog 5 jaar uit de aangelegde voorraad geput kunnen worden.
Wat met accessoires of wisselstukken die niet meer beschikbaar zijn? Er bestaat geen wetgeving die fabrikanten verplicht om wisselstukken of accessoires te blijven produceren. Enkel zolang de wettelijke garantieperiode van 2 jaar loopt, is de fabrikant verplicht om ervoor te zorgen dat je toestel kan blijven werken.
Een fabrikant die weigert zaken te doen met een afnemer, kan in principe niet worden gedwongen. Dit is contractsvrijheid. Maar als er geen of te weinig alternatieven zijn, is het mogelijk dat die contractsvrijheid moet wijken voor het belang van een goede marktwerking.
In beginsel bestaat in die verhouding geen leveringsverplichting van die leveranciers. De Nederlandse wetgever gaat immers uit van de contractsvrijheid van partijen op grond waarvan een leverancier niet verplicht kan worden zijn produkten aan een afnemer te leveren.
Wat te doen bij wanprestatie? Allereerst moet je de leverancier schriftelijk (dit mag ook per mail) in gebreke stellen. Dit betekent dat je hem of haar een vriendelijke brief stuurt waarin je uitgebreid uitlegt welke afspraak hij of zij niet nakomt (welke wanprestatie hij of zij pleegt).
Werken "niet op factuur" laten uitvoeren, dus in het zwart laten uitvoeren, is in principe fraude en daarom zelfs strafbaar. Ook burgerrechtelijk heeft het niet uitreiken van facturen tot gevolg dat de onderliggende overeenkomst nietig is wanneer deze overeenkomst tot doel heeft de fiscale wetgeving te ontduiken.
Zoek uit wat het werkelijke probleem is van vertragingen in leveringen.Probeer de leverancier financieel te helpen om grondstoffen te krijgen . Zoek anders een andere leverancier die de klus kan klaren en op tijd kan leveren. Als de eerste leverancier ondanks de gegeven ondersteuning niet kan leveren, verander dan van leverancier.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Tijdslimieten voor reserveonderdelen
Afhankelijk van het type apparaat moeten de reserveonderdelen minimaal 7 tot 10 jaar beschikbaar zijn. Deze periode begint wanneer het laatste product van dat specifieke model van het apparaat op de markt is.
De onderdelen voor eindgebruikers moeten direct beschikbaar zijn, vanaf het moment dat het product in de handel komt. De onderdelen voor professionele reparateurs moeten 2 jaar nadat het product in de handel is gebracht, geleverd worden.
GARANTIEPERIODE VOOR RESERVEONDERDELEN betekent de periode die eindigt na het verstrijken van negentig (90) dagen na de datum van installatie van een dergelijk reserveonderdeel (maar niet langer dan zes (6) maanden vanaf de datum van levering van een dergelijk reserveonderdeel aan Koper).
De contractuele garantietermijn is vaak één jaar, terwijl de normale levensduur van een product wel 10 jaar of langer kan zijn. Als het product bijvoorbeeld na 5 jaar onbruikbaar wordt door het gemis van vervangende onderdelen verliest het product al halverwege zijn levensduur zijn functie.
In het Verenigd Koninkrijk betekent de nieuwe wet dat fabrikanten nu reparatie-informatie en reserveonderdelen tot wel tien jaar beschikbaar moeten stellen voor bepaalde goederen. In de EU zouden geplande regelgevingen fabrikanten wettelijk verplichten om producten vijf tot tien jaar na aankoop te repareren.
Als consument heeft u vaak het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koop te ontbinden (ook wel herroepingsrecht genoemd), ook als er geen sprake is van vertraging in de levering.
Als er geen specifieke afspraken tussen partijen zijn gemaakt, dan wordt gekeken naar de wettelijke bepalingen. En als een leverancier zijn levertijd niet nakomt, dan dien je de leverancier schriftelijk in gebreke te stellen. Dit houdt in dat je de leverancier een redelijke termijn met geven om alsnog (na) te leveren.
Stap 1: Kijk of u een terugbetaling of compensatie kunt krijgen via de eigen late leveringsprocedure van het bedrijf . Sommige (maar niet alle) bedrijven hebben een standaardprocedure om u te compenseren voor een mislukte levering, dus het is de moeite waard om de website van de retailer te controleren of de klantenservice te bellen om erachter te komen.
Krijgt u het product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. En soms kunt u zelfs een schadevergoeding vragen. Bijvoorbeeld als de verkoper het product niet kan leveren en u het product nu duurder bij een andere verkoper moet kopen.
Om een conflict met een leverancier empathisch en effectief op te lossen, begint u met het begrijpen van de aard en oorzaak van het probleem. Benader de situatie met open communicatie en luister actief naar hun zorgen. Vermijd het geven van schuld en richt u op gezamenlijke probleemoplossing.
1. Wanneer moet een factuur verzonden worden? De factuur moet worden uitgereikt uiterlijk de vijftiende dag van de maand na die waarin de btw opeisbaar wordt over het geheel of een deel van de prijs. De vijftiende dag is een uiterste termijn.
Je betwist de factuur best schriftelijk en gemotiveerd, bij voorkeur met een aangetekende brief, zodat je later bewijs hebt dat je dit gedaan hebt en dat je boodschap is aangekomen. Je kan de factuur uiteraard eerst telefonisch bespreken, maar je bevestigt het gesprek dan best schriftelijk (en gemotiveerd).
Uw factuur sturen
U moet uw factuur uiterlijk sturen op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u heeft geleverd. Daarna moet uw klant binnen de betalingstermijn de factuur betalen.
Aangetekende ingebrekestelling per post of per e-mail
Je kunt een ingebrekestelling per post of per e-mail sturen. Het is wel belangrijk dat je kunt aantonen dat jouw brief ook daadwerkelijk is ontvangen. Het is daarom slim om je ingebrekestelling aangetekend te versturen (dit kan per post én per e-mail).