Remvloeistof is giftig en brandbaar en kan gelakte oppervlakten aantasten.
DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1
DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn remvloeistoffen die zijn geformuleerd op basis van polyglycerol; DOT 5 heeft het hoogste kookpunt (ook hoger dus dan 5.1) en is geformuleerd op basis van silicium. DOT 3 heeft een droog kookpunt van 190 °C en een nat kookpunt van 140 °C.
Remvloeistof wordt ook wel remolie genoemd, maar dat is niet juist. De vloeistof is namelijk niet gebaseerd op petroleum. Dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid aan de hand van de DOT-cotering: DOT 3, DOT 4, DOT 5.
Het cijfer erachter (je hebt DOT3, DOT4 en DOT5) heeft te maken met de hoogte van het kookpunt. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger het kookpunt. En dat is belangrijk, omdat de remmen en daarmee de remvloeistof behoorlijk heet kunnen worden. Als de remvloeistof kookt, dan werken de remmen niet goed meer.
Remvloeistof is een vloeistof die voor de druk zorgt waar de remmen mee 'bedient' worden. Het wordt samengesteld uit polyglycerol of uit siliconen met additieven om de eigenschappen van de vloeistof te verbeteren.
Het zijn sterke oplosmiddelen en bovendien zijn ze sterk hygroscopisch. De oplos-eigenschappen maken ze vooral agressief o.a. ook voor vetten in de huid en lakken op hout en metaal. Omdat ze niet vluchtig zijn zoals alcoholen en aceton zal de oploseigenschap zich veel sterker manifesteren.
Remvloeistof is giftig en brandbaar en kan gelakte oppervlakten aantasten.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald. Met deze zelfcheck kunt u makkelijk zelf controleren van het niveau van de remvloeistof is.
Het verschil tussen 4 en 5.1 is de viscositeit. Het voordeel van 5.1 is dat het bij lagere temperaturen minder visceus is dan 4.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
Omdat remvloeistof wateraantrekkend is, dient remvloeistof bij voorkeur iedere 1 à 2 jaar vervangen te worden. Een uitzondering hierop is de DOT 5 remvloeistof op basis van siliconen.
Remvloeistof is in een gesloten verpakking zeer lang houdbaar, we praten dan over jaren. Wij houden altijd een maximale termijn van 3 jaar aan maar zelfs buiten deze tijd is remvloeistof prima te gebruiken. Dit geldt zowel voor plastic als blik verpakkingen.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
De remschijven worden meestal gemaakt van staal. Wanneer staal oververhit raakt, dan verandert het van kleur. Je zult dan zien dat de stalen remschijf fel oranje/rood is. Na het afkoelen zal de schijf veranderen naar een donker paarse kleur.
Meestal wordt de remklauw niet zo warm... maar als je een keer de berg af ragt, dan KAN die wel makkelijk boven de 200 graden worden!
Remschijven raken voornamelijk oververhit vanwege frictie. Dit is de basis van het remsysteem, en het neemt toe wanneer er agressiever gereden wordt. Temperaturen kunnen daarbij oplopen tot 6-700 graden Celsius.
1. Kroon-Oil 33820 Drauliquid-LV DOT 4 1L – Remvloeistof // Kroon-Oil. De 33820 Drauliquid-LV DOT 4 remvloeistof wordt jou aangeboden door het populairste, en misschien voor sommigen ook wel veruit het beste, merk Kroon-oil en geleverd in een stevige bidon met een inhoud van maar liefst 1 liter.
Remvloeistof tast verflagen aan en moet daarom bij eventueel contact met lak direct met water worden afgespoeld - droogwrijven is niet voldoende. Remvloeistof is brandbaar.
Deze vloeistof wordt in hydraulische remsystemen en hydraulische koppelingen toegepast van verschillende voertuigen zoals, auto's en motorfietsen. De remvloeistof zorgt er in het remsysteem voor dat de druk wordt overgebracht van het rempedaal of koppelingspedaal naar de rem of de koppeling.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft.
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C. Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.
Veeg ook eventueel gemorste remvloeistof zo snel mogelijk op en voorkom dat het op de lak van de auto terecht komt. Remvloeistof is een bijtende vloeistof, die de lak ernstig kan beschadigen; Draai vervolgens de dop weer op het reservoir en sluit de motorkap.
Om de remvloeistof te vervangen, heeft u geen specifiek gereedschap nodig. Houd wel een container bij de hand waarin u de oude vloeistof kunt opvangen. Verder heeft u een sleutel en een krik nodig. Om de remvloeistof te vervangen, reinigt u eerst de omgeving van de vulopening van het reservoir voordat u het opent.
Re: Remvloeistof/koppelingsvloeistof. Re: Remvloeistof/koppelingsvloeistof. zowel in de rem als koppeling kan je dezelfde remolie doen. deze een nog hogere temp aan kan.