U kunt aan de zogenaamde DOT-code zien hoe oud uw caravanbanden zijn. De DOT-code staat op de zijkant van de band. Staat er bijvoorbeeld 3215 op de band? Dan is de band gemaakt in week 32 van het jaar 2015.
Er bestaat geen wettelijke afkeurnorm voor banden op grond van leeftijd. Alleen als u in het bezit bent van een goedkeur om in Duitsland 100 km/h te mogen rijden (Tempo 100) dan mogen de banden maar 6 jaar oud zijn.
De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar. Goed opgeslagen banden worden tussen 1 en 5 jaar nog als nieuw gezien. Banden verouderen op basis van fysieke en chemische processen. Dit geldt ook voor opgeslagen of weinig gebruikte banden.
Wettelijk is er geen leeftijdbeperking voor banden. In de voorwaarden van uw caravanpolis staat onder "onvoldoende zorg" dat daar sprake van is als uw banden ouder zijn dan 10 jaar.
Caravanbanden vervangen kan al vanaf € 59 per band. Dit is inclusief de kosten voor het demonteren, monteren en balanceren van de banden. Uiteraard bepaalt u in hoge mate de prijs van het vervangen van de banden zelf. De keuze voor de caravanbanden is immers bepalend voor het uiteindelijke bedrag.
Het voordeel van C en XL banden is dat ze een hoge loadindex combineren met een stuggere opbouw. Dat is prettig voor caravans, omdat ze daarmee zorgen voor een stabieler gevoel in weggedrag. Toch is het verstandig om niet een overdreven 'zware' band te kiezen met een veel te groot draagvermogen.
De leeftijd van jouw autoband
De eerste twee cijfers staan voor de productieweek en de laatste twee cijfers voor het fabricagejaar van de band. Voorbeeld: Een DOT-code kan zijn DOT 8D YE 3301. De laatste vier cijfers zijn de productiedatum en betekenen dat de band in week 33 van het jaar 2001 geproduceerd is.
Gemiddelde prijs is € 35. Een reservewiel/thuiskomer kost circa € 55.
Rijden met een thuiskomer is beperkt. Je mag maximaal 80 km/u en de band is niet gemaakt om daarop half Europa door te rijden. Dat zou je ook niet willen, want door de maat en de afwijkende breedte moet je rekenen op een ander rijgedrag.
In Duitsland en Oostenrijk is het bij u hebben van een reservewiel niet verplicht, maar wel aan te raden. De regels verschillen per land. In Spanje is bijvoorbeeld wel regelgeving over het verplicht bij je hebben van een reservewiel of bandenreparatieset.
Op de zijkant van banden staan in de regel de letters 'DOT', in de meeste gevallen gevolgd een viercijferige code die vertelt wanneer een band is geproduceerd, zie foto. De eerste twee cijfers vermelden de productieweek, de laatste twee cijfers het productiejaar.
Banden moeten een profieldiepte hebben van minstens 1,6 mm over hun hele omtrek en op het bandgedeelte dat drie vierde van de breedte van de band beslaat. Laat je zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt en winterbanden als de profieldiepte minder dan 4 mm.
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd. Wij zijn wel van mening dat wat betreft de eigenschappen, het beste er wel vanaf is na zo'n zes gebruiksjaren.
De gemiddelde leeftijd van caravan- en campereigenaren is 57 jaar. Hoe nieuwer het vakantievoertuig, hoe ouder de eigenaar. Personen met een camper van maximaal 7 jaar oud, zijn gemiddeld 63 jaar. Voor campers die ouder dan 7 jaar zijn, is dat 58 jaar.
De bandenspanning van een caravan varieert vaak tussen de 3 en de 4,5 bar. Die van een auto tussen de 2 en 3 bar. Bent u van plan een lange reis te gaan maken, dan is het raadzaam die druk een beetje op te krikken. Trekt u een aanhanger, dan moet vooral de druk in de voorbanden wat opgeschroefd worden.
Als uw caravan goed onderhouden is, heeft u daar op de camping geen zorgen over. Het advies is om elke twee jaar een BOVAG Onderhoudsbeurt te doen, zodat u zeker weet dat uw caravan, vouwwagen of camper in goede conditie blijft.
Over het thuiskomertje
De maximale snelheid is 80 kilometer per uur. Maar probeer je veel harder te rijden met deze reserveband, dan krijg je daar doorgaans snel genoeg spijt van. De wegligging is namelijk beroerd, de reacties in het stuur zijn trager en echt lekker rijden is het ook al niet met een thuiskomer.
Dit wiel is bedoeld als thuiskomer. Het kan na montage gebruikt worden om met maximaal 80 km/u naar een veilige plek te rijden. Belangrijk om te vermelden is dat een reservewiel groter of kleiner kan zijn dan de inchmaat die je op dat moment onder de auto hebt.
Met een tijdelijk reservewiel mag je niet sneller rijden dan 80 km/u. Je moet je rijgedrag dus aanpassen, want de grip op de weg van het thuiskomertje en de drie andere wielen verschilt. Wees dus voorzichtig in bochten en op rotondes. Als je op een natte ondergrond rijdt, mag je niet sneller dan 70 km/u rijden.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel. Grote lekken of schade aan de velgen kun je er niet mee herstellen.
Wegenwacht Reservewiel
Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden in een mum van tijd weer met hun eigen auto verder kunnen. In de bijgeleverde bandenhoes kunnen ze het gele wiel gratis terugzenden naar de ANWB of hun garage vragen dit te verzorgen.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Een reservewiel (mag ook een zogenoemde 'thuiskomer' zijn) of een bandenplakset is in Nederland, België, Duitsland of Frankrijk niet verplicht. Maar die verplichting geldt wel in sommige andere Europese landen, zoals in Spanje, Turkije, Tsjechië en Slowakije.”
Maar hoe lees je een DOT code? Direct na het DOT symbool staat er de code van de fabriek waar de band geproduceerd werd en daarna productiedatum. De laatste vier cijfers geven de productiedatum aan. De eerste twee cijfers geven de week aan waarin de band is geproduceerd en de laatste twee het productiejaar.
Banden met een E-keurmerk voldoen aan de Europese veiligheidsnormen. Je vindt het keurmerk op de zijkant van de band (zie foto). Hebben jouw banden de code 'E4'? Dan zijn deze banden in Nederland gekeurd door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).