Remvloeistof wordt ook wel remolie genoemd, maar dat is niet juist. De vloeistof is namelijk niet gebaseerd op petroleum. Dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid aan de hand van de DOT-cotering: DOT 3, DOT 4, DOT 5.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
De remmen en de remvloeistof kunnen namelijk behoorlijk heet worden. Afhankelijk van hoe hard iemand remt, kan de remvloeistof een temperatuur van meer dan 200 graden bereiken. Water heeft een kookpunt van 100 graden. Dat gaat dus koken en kan op dat moment voor dampbelvorming in de leidingen zorgen.
Vandaag de dag zijn er vier verschillende typen remolie op de markt: DOT 3, 4, 5 en 5.1. Het grootste verschil tussen deze typen is het kookpunt: door het koken ontstaan er dampbellen en gaan de remprestaties drastisch achteruit. Van de verschillende uitvoeringen heeft DOT3 het laagste kookpunt, DOT 5 het hoogste.
Remvloeistof neemt water op uit de buitenlucht, waardoor het kookpunt van de vloeistof verlaagd zal worden en er dampbellen van lucht kunnen ontstaan. Lucht in het remsysteem kan ervoor zorgen dat de auto niet meer goed of zelfs helemaal niet meer afremt.
Het is aan te raden om zeker elke 2 jaar of 20.000 km de remvloeistof van zowel je voor als achterrem te vernieuwen. Remvloeistof is hygroscopisch en dit betekent dat dit water aantrekt.
Het is belangrijk dit goed op orde te hebben want zonder remvloeistof kunt u niet remmen. De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald.
Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets. In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken.
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt.
DOT 3, 4 en 5.1
DOT 3 heeft het laagste kookpunt, en wordt dan ook vrijwel niet (meer) gebruikt. DOT 5.1 heeft het hoogste kookpunt. In theorie zou je dus kunnen stellen dat DOT 5.1 de beste remvloeistof is die je je kunt veroorloven.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Gemiddeld betaal je €40 tot €75.00. In principe moet een monteur deze klus binnen een half uur kunnen klaren. Gemiddeld genomen betaal je als consument €50.00 per uur aan werkloon in een garage. Voor het vervangen van de remvloeistof betaal je dus al gauw €25.00.
Om de remvloeistof te vervangen, heeft u geen specifiek gereedschap nodig. Houd wel een container bij de hand waarin u de oude vloeistof kunt opvangen. Verder heeft u een sleutel en een krik nodig. Om de remvloeistof te vervangen, reinigt u eerst de omgeving van de vulopening van het reservoir voordat u het opent.
Hoelang duurt het om remvloeistof te vervangen? Remvloeistof vervangen duurt maximaal 45 minuten.
Het bijvullen van de remvloeistof is eenvoudig — je giet de vloeistof simpelweg in het gat van het reservoir. Bekijk de aanduidingen van minimum en maximum om te zien hoeveel je moet bijvullen. Als het reservoir geen aanduidingen heeft, vul het reservoir dan tot ongeveer 2/3 of 3/4.
Op minerale olie basis hydraulische vloeistoffen en ATF zijn niet mengbaar met synthetische remvloeistoffen DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 en kunnen daardoor beslist niet met elkaar gemengd worden. Remvloeistoffen zijn producten die met de veiligheid te maken hebben.
Omdat remvloeistof wateraantrekkend is, dient remvloeistof bij voorkeur iedere 1 à 2 jaar vervangen te worden. Een uitzondering hierop is de DOT 5 remvloeistof op basis van siliconen.
Het is echter wel belangrijk dat u het niveau in het remvloeistofreservoir ten minste één keer per week controleert en, als het niveau onder de bovenste markering is gekomen, remvloeistof van de juiste specificatie bijvult.
Remvloeistof zit in de remleidingen en moet na verloop van tijd vervangen worden. Ook kan een leiding gaan lekken waardoor de vloeistof langzaam uit het systeem loopt. In dat geval zult u deze moeten bijvullen. De beste remvloeistof bestelt u online bij MijnAutoOnderdelen.nl.
In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
U vraagt wat de oorzaak kan zijn en of u zelf kunt bijvullen. Voor het dalen van het remvloeistofniveau kunnen verschillende oorzaken zijn. Er is een lekkage in het systeem. Er is sprake van verregaande slijtage van remblokken en/of remschijven.
Knijp voor je wegrijdt je voorrem 3 seconden in. De rem druk mag dan niet wegvallen. Beoordeel ook altijd of er voldoende remvloeistof in het reservoir op je stuur zit. Als deze opeens een stuk lager is, betekent dit dat er een lekkage in je remsysteem zit.
Welke DOT-specificatie remvloeistof (5) je moet gebruiken, staat meestal op het deksel van het remvloeistofpotje op de motor. Je moet de voorgeschreven DOT-klasse of hoger gebruiken. DOT 3, 4 en 5.1 kunnen door elkaar worden gebruikt, maar deze mogen niet worden gemengd met DOT 5, een vloeistof op siliconenbasis.
Het zijn sterke oplosmiddelen en bovendien zijn ze sterk hygroscopisch. De oplos-eigenschappen maken ze vooral agressief o.a. ook voor vetten in de huid en lakken op hout en metaal. Omdat ze niet vluchtig zijn zoals alcoholen en aceton zal de oploseigenschap zich veel sterker manifesteren.