Omzet: de opbrengsten van de levering van goederen en/of diensten in het afgelopen jaar. Kostprijs omzet: de kosten die betrekking hebben op de omzet, zoals de inkoop van goederen. Het verschil tussen de omzet en de kostprijs omzet is de brutomarge.
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit). In een boekhouding wordt elke pot met geld (zoals de bank, de kas en dergelijke) gezien alsof deze BUITEN de organisatie staat.
De winst- en verliesrekening geeft een overzicht van de omzet en de kosten van een onderneming in een jaar. Hiermee kun je zien of een onderneming winst maakt of verlies lijdt. Kleine ondernemingen hoeven geen winst- en verliesrekening openbaar te maken.
Definitie: De mate waarin de omzet van een bedrijf zich verhoudt tot de waarde van de vaste activa van dat bedrijf. Interpretatie: Deze KPI meet hoe efficiënt een bedrijf zijn vaste activa inzet voor het genereren van omzet.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Passiva zijn het eigen vermogen en de schulden van een bedrijf of persoon. Ze laten zien hoe een bedrijf of persoon gefinancierd is. Je vindt deze boekhoudkundige term op de balans en de winst-en-verliesrekening.
Het kan gebeuren dat je omzet of je kosten tegenvallen waardoor je enkele maanden of een jaar een negatief inkomen hebt. Zorg dat je de oorzaak achterhaalt. En ga na of het resultaat éénmalig negatief is of dat je onderneming al langer verliesgevend is.
De netto-omzet is de bruto-omzet minus de btw, kortingen aan afnemers, schadevergoedingen aan afnemers en teruggenomen goederen.
De omzet kunt u zowel inclusief btw als exclusief btw berekenen, maar vaak wordt er gesproken over omzet exclusief btw. In een formule kan dit weergegeven worden als: Omzet (incl. btw) = de afzet x de verkoopprijs van een product op dienst.
De omzet wordt altijd op de creditzijde (de rechterzijde) geboekt en de kosten worden op de debetzijde (de linkerzijde) geboekt. Als de omzet hoger is dan de kosten (en er sprake is van winst), dan staat deze winst op de debetzijde op de winst-en-verliesrekening.
Op de balans van een entiteit is de debetzijde de linkerzijde. Hier staan de activa, het bezit, waaronder het geld dat de entiteit tegoed heeft van zijn debiteuren. Op de balans van een entiteit is de creditzijde de rechterzijde.
Iemand heeft een schuld aan een ander en is een schuldenaar of debiteur, als die ander een vordering, veelal uitgedrukt in geld, op de eerstgenoemde heeft. Een schuld kan ontstaan doordat een dienst of goed bij levering niet direct wordt voldaan.
De winst zelf zal waarschijnlijk op de bank staan en komt hierdoor aan de debetzijde van je balans te staan. De debetzijde bestaat immers uit je bezittingen: de activa. De winst moet ergens in geïnvesteerd zijn of op het banksaldo staan. Zo komt de balans weer in evenwicht.
Een balans heeft een linker- en een rechterkant. De linkerkant is de activa- of debetzijde. Aan deze kant staan je bezittingen, zoals bijvoorbeeld geld, goederen of debiteuren, mensen die nog geld aan jou moeten betalen. Aan de rechterkant staat de passiva-, of creditzijde.
Activa zijn bezittingen en passiva zijn de schulden van een onderneming. Hoeveel zakelijk geld jouw bedrijf volgens de balans heeft staat op de activazijde. Daarnaast is op de passivazijde te zien wie de eigenaar van dat geld is.
Omzet, dat zijn de opbrengsten inclusief de btw. De winst van je bedrijf bereken je door de kosten van de opbrengsten af te trekken. De kosten zijn dus belangrijk als je de winst van je bedrijf berekent.
Hoe bereken je de omzet? De formule voor omzet is bij producten: afzet x verkoopprijs exclusief btw. De omzetformule voor diensten is min of meer hetzelfde: daar tel je de factuurbedragen bij elkaar op, zonder btw.
De meest basale definitie van winst is 'netto-omzet minus de (operationele) kosten'. Dit wordt ook wel de brutowinst genoemd. De brutowinst is de omzet min je directe kosten. Als je de operationele kosten niet in de hand hebt, kan de netto-omzet groeien, terwijl de brutowinst omlaag gaat.
Als uw inkopen in een aangiftetijdvak meer bedragen dan uw verkopen, hebt u in dat tijdvak een negatieve winstmarge. Over een negatieve winstmarge kunt u geen btw terugvragen.
Omzet en inkomsten moeten niet verward worden. Het zijn namelijk twee verschillende dingen die vaak door elkaar worden gehaald. Zoals eerder al beschreven, is omzet het totaalbedrag van de verkopen. Inkomsten, is wat jij daadwerkelijk ontvangt aan geld.
Een mooi streven voor een gemiddelde startende zzp'er in de zakelijke dienstverlening is een (minimale) omzet van € 35.000 het eerste jaar. Dit bedrag komt overeen met het modale (meest voorkomende) inkomen in Nederland.
De activa zijde van de balans bestaat uit alle bezittingen van een bedrijf. Je kunt hierbij denken aan het geld dat je op de bank hebt staan, maar ook de computer die je voor je onderneming hebt gekocht. Al die dingen die je "actief" in je bezit hebt vind je terug aan de linkerkant, de activa zijde van de balans.
Onder vlottende activa vallen: Je voorraden. Denk aan ingekochte grondstoffen en producten voor de verkoop, maar ook halffabrikaten en onderhanden werk. Voorraden worden gewaardeerd tegen de betaalde inkoopprijs of de kostprijs.
Ook het geld op een bankrekening en het kasgeld worden gerekend tot de vlottende activa.