Het Bouwbesluit regelt wanneer een vluchtrouteaanduiding verplicht is. In alle ruimten waardoor een verkeersroute voert (veelal de gangen e.d.) en in ruimten die is bestemd voor meer dan 50 personen, moet vluchtrouteaanduiding aanwezig zijn.
Voor een ruimte waardoor een verkeersroute voert en een ruimte voor meer dan 50 man, is vluchtroute aanduiding verplicht. Anti paniekverlichting is verplicht in ruimte groter dan 60m².
De eisen die worden gesteld aan vluchtwegen gaan bij invoering van het bouwbesluit 2012 op de kop. In het huidige bouwbesluit is het in principe zo dat er altijd 2 vluchtroutes noodzakelijk zijn, tenzij de situatie zo is dat met 1 vluchtroute kan worden volstaan.
Een nooduitgang in een gebouw of andere constructie is een speciale uitgang die wordt gebruikt tijdens noodsituaties zoals brand . Het gecombineerde gebruik van normale en nooduitgangen zorgt voor snellere evacuatie, en nooduitgangen bieden alternatieve manieren van evacuatie als normale uitgangen niet toegankelijk zijn.
Het Bouwbesluit regelt wanneer een vluchtrouteaanduiding verplicht is. In alle ruimten waardoor een verkeersroute voert (veelal de gangen e.d.) en in ruimten die is bestemd voor meer dan 50 personen, moet vluchtrouteaanduiding aanwezig zijn.
In Nederland zijn cilindersloten met panieksluiting verplicht op vluchtdeuren in openbare gebouwen, zoals ziekenhuizen, scholen en theaters.
Alle werkruimten moeten in geval van nood snel kunnen worden verlaten door meerdere (nood)uitgangen. Hiertoe moeten deze ruimten zijn voorzien van minimaal twee zover mogelijk uit elkaar gelegen uitgangen. De afstand die in een ruimte moet worden afgelegd om een uitgang te bereiken, mag niet meer bedragen dan 30 meter.
Belangrijkste kenmerken van vluchtdeuren
Eenvoudige bediening: Vluchtdeuren kunnen worden geopend zonder sleutels of gereedschap , waardoor bewoners het gebouw snel en gemakkelijk kunnen verlaten in noodsituaties. Duidelijke markering: Deze deuren zijn gemarkeerd met uitgangsborden om mensen naar veilige vluchtroutes te leiden.
Vluchtwegen en nooduitgangen moeten natuurlijk vrij zijn van obstakels. Nooduitgangen moeten altijd open kunnen. Houd ook de buitenzijde van nooduitgangen altijd vrij van goederen. Ook de vluchtweg buiten het gebouw, bijvoorbeeld tussen het gebouw en de erfscheiding, moet vrij zijn.
Zo is bijvoorbeeld een brandtrap buiten verplicht bij gebouwen hoger dan 20 meter, bij gebouwen waarin meer dan 10 personen tegelijk aanwezig kunnen zijn op een verdieping hoger dan de eerste verdieping en bij gebouwen waarin de vloer van een verblijfsgebied meer dan 13 meter boven maaiveld is gelegen.
Een vluchtroute kan ook niet via een raam lopen. Er zijn verschillende vluchtroutes: Beschermde vluchtroute (nieuwbouw): buiten een subbrandcompartiment gelegen gedeelte van een vluchtroute die alleen voert door een verkeersruimte.
Ja, verlicht uw uitgangen!
Veiligheidsvoorschriften stellen dat alle nooduitgangborden verlicht moeten zijn . Ze kunnen nu verlicht zijn – wat betekent dat ze van binnenuit verlicht kunnen zijn – of onverlicht. Onverlichte borden kunnen van buitenaf verlicht zijn.
Je bent verplicht om noodverlichting te voorzien in alle gebouwen ongeacht de grootte.
Het Bouwbesluit is een AMvB (Algemene maatregel van Bestuur) waarin op grond van de Woningwet bouwtechnische voorschriften omtrent het bouwen zijn opgenomen. De vier categorieën: veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid / duurzaam bouwen lijkt in het huidige Bouwbesluit 2012 een beetje vermengd te zijn.
Soms zijn branduitgangen, onder normale omstandigheden, onderdeel van de gebruikelijke route van het verkeer, zoals een voordeur. Branduitgangen kunnen ook alleen voor noodgevallen zijn en niet worden gebruikt tijdens normaal gebruik . Schuif- of draaideuren mogen niet worden gebruikt voor uitgangen die specifiek bedoeld zijn als branduitgangen.
Objecten niet zijn toegestaan zodra ze de vrije breedte van 0,85 meter in de verkeersruimte verkleinen. Artikel 6.15a schrijft zelfs voor dat objecten als elektrische fietsen, scootmobielen en brandbaar meubilair in geen geval aanwezig mogen zijn in gemeenschappelijke verkeersruimte waardoor een vluchtroute voert.
Wanneer een menigte mensen een uitgang bestormt, is het erg moeilijk voor iemand om de deur naar binnen te openen -- iedereen duwt tegen de deur en er is geen ruimte om hem open te doen . Om deze reden moet een effectieve nooduitgang naar buiten opengaan, bewegend met de kracht van de menigte.
Ten eerste is het in Nederland verplicht om nooduitgangen duidelijk aan te geven met goed zichtbare bordjes. Deze verplichting komt voort uit de Arbowet en het Bouwbesluit 2012.
Een nooduitgang is minimaal 0,85 meter breed en heeft een minimale hoogte van 2 meter. De totale breedte van de nooduitgangen moet afgestemd worden op het aantal personen dat wordt toegelaten.
Nee, om veiligheidsredenen kun je alleen in een stoel bij de nooduitgang zitten als je: 16 jaar of ouder bent; bereid en in staat bent te helpen bij noodgevallen; reist zonder baby (dit geldt ook voor passagiers met stoelen die leiden naar de rijen bij de nooduitgang);
4 personen per m2 vloeroppervlakte. 0,9 personen per meter breedte per traptrede, bij een trap die minimaal 1,1 meter breed is. 0,5 personen per traptrede bij een trap met een breedte van minder dan 1,1 meter.
Volgens de wet is een ontruimingsoefening niet verplicht. Het is voor werkgevers echter wel verplicht om te zorgen voor optimale veiligheid en arbeidsomstandigheden. En een ontruimingsoefening is daar een belangrijk onderdeel van.
Bij elektrische deuren zoals een schuifdeur, is en groene handmelder verplicht.