De eerste Montessori- school in Nederland werd in 1917 in Den Haag opgericht. Inmiddels zijn er 160 Montessori-basisscholen in Nederland. Ze zijn openbaar, algemeen bijzonder, protestants-christelijk of rooms-katholiek.
Dr. Montessori is geboren in de christelijke (katholieke) traditie en veel van haar geschriften gaan uit van het bestaan van een God met wie alle mensen in contact kunnen komen en een persoonlijke relatie kunnen ervaren.
Maria Montessori begreep het belang van onderwijs bij het vormen van het karakter en de spirituele ontwikkeling van een kind. Door het Montessori-model naadloos te integreren met christelijke waarden en leringen , kunnen we een koesterende omgeving creëren die groei, liefde en verbinding met God bevordert.
Het klassikale onderwijs kiest voor kennisoverdracht aan een hele groep ineens.Het montessorionderwijs gaat uit van het individuele kind; elk kind wordt individueel begeleid.
Montessorionderwijs is een onderwijsconcept voor basis- en voortgezet onderwijs volgens de visie van Maria Montessori. Hierin leren leerlingen eigen keuzes te maken om zelfstandig te werken en leren vanuit volledige motivatie.
Welk kind past bij Montessori? Het Montessorionderwijs past bij kinderen die van zichzelf gemotiveerd en zelfstandig zijn, hun eigen tempo willen bepalen en behoefte hebben aan het opdoen van ervaringen.
Montessori is een onderwijsmethode die gebaseerd is op zelfgestuurde activiteit, hands-on leren en samenwerkend spelen . In Montessori-klassen maken kinderen creatieve keuzes in hun leerproces, terwijl de klas en de hoogopgeleide leraar leeftijdsgeschikte activiteiten aanbieden om het proces te begeleiden.
In een Montessori-omgeving worden speciale materialen gebruikt die op unieke wijze zijn ontworpen om alle vijf zintuigen aan te spreken en het leerproces te stimuleren . Meer informatie. Instinctief en actief leren – Het Montessori-curriculum benadrukt het geloof dat kinderen instinctief kennis opdoen door actief leren.
Het concept van de montessorischool: zelfstandigheid, gevoelige periode en lesmateriaal. 'Help mij het zelf te doen' is het motto van montessorionderwijs. Op een montessorischool leren kinderen namelijk hoe zij zelfstandig kunnen leren en werken. Zij kiezen in principe dagelijks hun eigen werk.
Een verschil tussen het Daltononderwijs en Montessorionderwijs is dat een Daltonschool vaak iets specifieker is in hoe de opdracht moet worden uitgevoerd in vergelijking met een Montessorischool. De belangrijkste ankerpunten in het Daltononderwijs zijn samenwerken, zelfstandigheid en vrijheid in gebondenheid.
Door kinderen te stimuleren op allerlei vlakken, daagt het Montessorionderwijs ze uit om zich verder te ontplooien. van verantwoordelijkheid, aangepast op de ontwikkelingsfase, waarin hij of zij zich bevindt. Ieder kind is uniek. Met hun gedrag laten kinderen zien waar hun talenten en interesses liggen.
Sinds 1920 zijn er montessori-basisscholen in Nederland, vandaag de dag rond de 160, over het hele land verspreid. Inmiddels zijn er ook zo'n twintig middelbare montessorischolen.
Het protestantisme ontstond toen Maarten Luther in 1517 de confrontatie aanging met de katholieke kerk, die volgens hem te ver van de christelijke, Bijbelse principes was afgedwaald. Kerken en bevolkingen in een groot deel van Noord-Europa keerden zich de 50 jaar daarna af van de paus en het katholieke geloof.
Een katholieke school is een confessionele school en biedt meestal maar één godsdienst aan. In het schooljaar van 2021-2022 gingen er ongeveer 61,1% van de leerlingen in het lager onderwijs naar een school die ingeschreven was in het vrij gesubsidieerd onderwijs.
Op het eerste gezicht ziet een Montessori-klaslokaal er opvallend uitnodigend uit, met zijn open plattegrond en flexibele leerruimtes, materialen die zijn verlaagd tot op het niveau van het kind en een esthetisch rustgevende, natuurlijke en minimalistische inrichting – een schril contrast met felle primaire kleuren, rijen bureaus, torenhoge meubels en drukke prikborden ...
Atheneum/havo
De lessen en toetsen zijn op atheneum-niveau. Aan het einde van de tweede klas bepalen de scores van de leerlingen of ze doorgaan op de havo of het atheneum. Atheneumleerlingen die extra uitdaging willen hebben krijgen bij ons een verzwaard programma op atheneum-niveau.
Montessori is een opvoedvisie waarbij het ondersteunen van de zelfstandigheid van kinderen centraal staat. Het is van oorsprong een onderwijsvorm, ontwikkeld door de Italiaanse arts Maria Montessori. De nadruk ligt op onafhankelijkheid, zelfontdekking en de behoeften van ieder kind.
Een Montessorischool groepeert kinderen in een multi-age klas op basis van hun ontwikkelingsstadium, in plaats van hun chronologische leeftijd zoals een traditionele school . De multi-age klassen zijn om een aantal redenen nuttig.
In een montessori kinderkamer staat het bed dicht bij de grond.Soms wordt er gebruik gemaakt van een extra dik matras zonder lattenbodem of beddenframe. Kies een laag bed uit waar jij je goed bij voelt en waar jouw kindje blij van wordt. Voor een speelse sfeer kun je ook eens kijken naar een laag huisjes bed.
De Montessori-aanpak
De belangrijkste kenmerken van de Montessorischolen van vandaag zijn: 'Leraren' observeren en begeleiden in plaats van lesgeven, waardoor leerlingen zelfstandig kunnen leren om hun potentieel te bereiken . De leeromgeving is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de ontwikkelingsfase van elk kind.
Montessori-onderwijs is erg sterk in het ontwikkelen van een gevoel van vrijheid en zelfgestuurd werk . Maar de situaties zijn niet altijd zo. De mindset die het biedt kan op sommige manieren waardevol zijn, maar aan de andere kant kan het ook moeilijk zijn om samen te werken in groepen en te werken onder een strenge autoriteit.
Het antwoord is dat het Montessori-klaslokaal voor elk type kind kan werken. De kleine klasgrootte, individuele leerplannen en zelfgestuurd leren zijn allemaal elementen die het Montessori-ontwerp geschikt maken voor de meeste kinderen. Het aantal leerlingen in het Montessori-klaslokaal wordt opzettelijk klein gehouden.
Montessorionderwijs is gebaseerd op de observaties van Maria Montessori. Haar visie was dat kinderen al in de eerste levensjaren een innerlijke drang hebben om te leren en ontdekken. Het idee van Montessori komt samen in de zin 'help mij het zelf te doen'.