De accu kan bijvoorbeeld tweemaal voor 50% gebruikt en weer opgeladen worden, maar ook viermaal voor 25% gebruikt en weer opgeladen worden voor je één laadcyclus verbruikt hebt. De levensduur van de accu wordt dus niet bepaald door hoe vaak je een accu oplaadt, dit kun je ongelimiteerd doen.
Hoe vaak je een batterij kunt opladen, ligt aan het soort oplaadbare batterij. De aantallen variëren van 300 tot 1500 keer.
Deze accu's kunnen vaak tot ongeveer 75% ontladen worden. Dat betekent dat in de praktijk er alsnog 25% verloren gaat. Lithium accu's kan je tot meer dan 95% ontladen.
Lithium accu's gaan het langst mee van alle type accu's. Deze accu's kunnen namelijk tot wel 4.000 cyclussen doorlopen voordat ze aan vervanging toe zijn. In tegenstelling tot loodzuuraccu's die tot een maximum van 2.000 cyclussen kunnen voordat deze aan vervanging toe zijn.
Zijn deze batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Dus u hoeft zich niet meteen zorgen te maken. Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, er kortsluiting ontstaat, ze vallen of als ze met water in aanraking komen.
Een te lage spanning zorgt ervoor dat de accu niet 100 % vol geladen wordt, waardoor het sulfaat op de platen verhardt en de accu zijn capaciteit verliest. Een te hoge spanning zorgt er voor dat de accu's iets gaan gassen en er dus waterverlies ontstaat, waardoor de accu's uitdrogen. Te diepe ontlading.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
Zijn lithium batterijen gevaarlijk? Een lithium batterij an sich is niet gevaarlijk. Ze hebben een hoge energiedichtheid en een geringe zelfontlading waardoor ze tot wel zeven keer langer mee gaan dan een gewone batterij. Daarnaast zijn lithium batterijen altijd hermetisch afgesloten in een omhulsel.
Een lithium-ion-accu mag je niet op de verwarming leggen om op te laden. Je spaart de accu niet en de capaciteit stijgt ook niet. Te hoge of te lage temperaturen kunnen zelfs schadelijk zijn voor de accu. Laad daarom de accu het liefst op bij normale kamertemperatuur of ook buiten bij gematigde buitentemperaturen.
De voordelen van een lithium-ion zijn meestal hun hoge vermogensdichtheid, het ontbreken van het zogenaamde geheugeneffect (wanneer batterijen na verloop van tijd moeilijker op te laden worden) en hun aanzienlijk lagere kosten dan lithium-polymeer.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Gewone lithiumbatterijen – ook wel: lithium-metaal-batterijen – zijn niet oplaadbaar. Een andere lithiumvariant is dat wel: de lithium-ion-batterij. De accu van je laptop, smart phone of e-bike is vaak zo'n batterij, maar ze zijn er ook als 'gewone' batterijen (AA, AAA etc).
Te veel lithium in het bloed geeft lithiumvergiftiging. Verschijnselen van lithiumvergiftiging zijn bijvoorbeeld: bevende handen of kaak, misselijkheid, spierzwakte, lopen en praten alsof u dronken bent, een sloom gevoel. Neem bij verschijnselen van lithiumvergiftiging direct contact op met uw psychiater of huisarts.
Anders dan lithium-ion cilindrische prismatische cellen, die een stijve metalen behuizing hebben, hebben LiPo cellen een flexibele folie-type (polymeer laminaat) behuizing, zodat de accu in allerlei vormen kan worden vervaardigd.
Bij verkeerd gebruik kan een lithium-ionbatterij spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Bijvoorbeeld door blootstelling aan hitte of contact met water. Maar ook door het gebruik van niet-originele laders, het overladen van de batterij of door beschadigingen.
Een nieuwe accu voor je auto kost ongeveer €70 euro. Maar een 50Ah 12V lithium accu kost hier nu nog maar rond de €30 (nog niet getest). Zo'n lithium 12V accu is klein, ongeveer 15 x 10 x 7 cm. Dat is wel zeven keer zo klein als een loodaccu, met dezelfde hoeveelheid stroom.
De chemische stoffen die vrijkomen uit een lekkende batterij kunnen schadelijk zijn. Met name de vloeistof in alkalinebatterijen en zink-koolstofbatterijen kan bijtend zijn. Lithiumbatterijen en nikkel-metaalhydridebatterijen lekken niet snel.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Wanneer opladen: wanneer deze nog tussen de 40%-70% vol is. Maar bij veel nieuwe accu's maakt dit niet uit. Niet overladen: (BMS zorgt ervoor dat dat niet gebeurt). Continue aan de lader leggen is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over. Je kunt de accu opladen terwijl hij in je fiets zit, maar je kunt 'm ook los van je fiets opladen.
De accu mag nooit geladen worden bij temperaturen beneden nul; laden beneden nul kan schade toebrengen aan de Lithium accu. Houdt rekening met het feit dat bij vorst de actieradius wel tot 30% kan verminderen. Zorg bij normaal gebruik tijdens de vorstperiode ervoor dat de accu direct na gebruik weer wordt opgeladen.
Zo controleer je het batterijverbruik: 'Apps' > 'Instellingen' > 'Apparaatonderhoud' > 'Batterij' > 'BATTERIJVERBRUIK'. Controleer de resterende batterijlading en tijd die het apparaat nog kan worden gebruikt.
Een normale batterij is ontworpen om tot 80% van de oorspronkelijke capaciteit vast te houden bij 500 volledige oplaadcycli bij normaal gebruik.