LPG is beter voor het milieu en goedkoper.Het kost zo'n 75 cent ten opzichte van €1,70 voor benzine. De CO2-uitstoot van LPG is maar liefst 15 procent lager dan benzine en 5 procent lager dan diesel! Zelfs is er sinds 2016 bio LPG te krijgen bij de Nederlandse tankstations.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
Hieruit blijkt dat in 2020 door gestage groei wereldwijd meer dan 1,4 miljoen lpg-auto's op jaarbasis zullen worden verkocht. Uit het rapport blijkt dat lpg een mooie toekomst tegemoet gaat mits de overheid de relatief schone brandstof niet al te zeer belast.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Voordelen van het rijden op LPG
De CO2-uitstoot is 15 procent lager dan benzine en 5 procent lager dan diesel. Lachen aan de pomp: een liter LPG kost rond de 0,85 euro per liter. Het verbruik is vergelijkbaar met een benzineauto. Rendabel vanaf 12.000-13.000 kilometer per jaar.
U kunt de gewichtstoename van uw personenauto berekenen door de inhoud van de gastank te vermenigvuldigen met 0,8. Dus voor een auto met een gastank van 60 liter bedraagt de gewichtstoename voor de motorrijtuigenbelasting 48 kilo.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
De actieradius op benzine is dan 600 kilometer. Heb je een gastank van 50 liter, dan is de effectieve inhoud 40 liter. Het verbruik is echter 15% hoger, dus 1:10,2. De actieradius op LPG komt daarmee op 408 kilometer.
Welke brandstof is het voordeligst? Als we puur kijken naar de prijs van de brandstof per liter is LPG veruit het goedkoopste. Per liter kost LPG zo'n 0,67 eurocent. Diesel kost zo'n 1,37 per liter en voor Benzine betaal je 1,65 euro per liter.
Door steeds hogere olieprijzen stijgt het bedrag dat je aan de pomp moet betalen met de dag. Kunnen we wellicht goedkoper gaan rijden op bijvoorbeeld LPG? Ook de prijs van LPG (Liquified Petroleum Gas) stijgt. Toch is het mengsel van propaan en butaan nog altijd een stuk goedkoper dan benzine of diesel.
Momenteel ligt de prijs per liter LPG tussen 90 cent en 1 euro per liter en is verkrijgbaar bij veel tankstations in Duitsland.
G3 in LPG-G3 staat voor de derde generatie autogas inbouw installaties die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Het verschil met de gewone LPG zit dus niet in het autogas, maar uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG. De computer van het Dual Fast systeem zeer nauw samen met de dieselmotor.
In september 2021 is het aantal LPG-auto's in Nederland gedaald tot minder dan 100.000, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en RDC. Aan het begin van deze eeuw reden er nog zo'n 350.000 personenauto's op LPG rond, goed voor een aandeel van bijna 5,5 procent in het totale wagenpark.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.
Een auto op LPG heeft een lagere CO2-uitstoot, de NOx-uitstoot ligt vaak net iets hoger dan die van een benzineauto. Niet elke benzine-auto wertk even goed op LPG, een inbouwspecialist kan je hierover adviseren. Het nadeel van LPG is dat je allereerst de installatie moet aanschaffen en laten inbouwen.
Wat kost LPG? De LPG prijs is een stuk lager dan de prijs van benzine en zelfs goedkoper dan diesel. In Nederland rijden er meer dan 100.000 mensen en in het buitenland nog veel meer in een auto op autogas. Doordat de auto meestal zwaarder is door het extra gewicht van de LPG tank betaalt u wel meer wegenbelasting.
Een LPG-tank laten inbouwen kost natuurlijk geld. Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
Voor een gemiddelde en veel gereden gezinsauto, zoals een Volkswagen Golf, Skoda Octavia of Opel Astra, is de investering voor inbouw van een LPG-systeem ongeveer €2.000,-.
De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Voordelen van een G3 systeem
Dat heeft te maken met het extra gewicht dat de LPG-tank in de schaal legt. Voor de moderne schone en zuinige G3-installaties komt de fiscus de automobilist echter tegemoet: wie kiest voor een dergelijk systeem krijgt van de overheid een zogenaamde G3-premie van gemiddeld € 440,- per jaar.