Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
VEELGESTELDE VRAGEN OVER EURO 95 EN SUPER 98 BENZINE
Diesel en benzine zijn allebei brandstoffen op basis van koolwaterstoffen, maar ze zijn niet uitwisselbaar.
Het verschil tussen euro 95 en 98
Euro 95 en 98 bestaan allebei uit een mix van octaan en heptaan. Euro 95 bevat 95 procent octaan – vandaar dus de naam – en 5 procent heptaan. Tank je euro 98, dan draait je motor op een mengsel van 98 procent octaan en 2 procent hectaan.
Als de verkeerde brandstof al in het brandstofsysteem zit, moet dus niet alleen de tank worden leeggezogen, maar ook het brandstofsysteem worden afgetapt, schoongespoeld en voorzien worden van een nieuw brandstoffilter.
Mocht je dus per ongeluk E10 hebben getankt, dan levert dat niet meteen schade aan je voertuig op. Maar laat de E10 benzine niet langdurig in de tank en tank gewoon de volgende keer de juiste benzine.
Afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die je verkeerd getankt hebt en het voertuig kunt je langzaam verder rijden of de tank en de leidingen door een werkplaats laten legen en doorspoelen. Ook in dit geval kan schade aan het injectiesysteem tot hoge kosten leiden.
Hulpverlening na verkeerde brandstof tanken (zoals wegslepen van de auto of leegpompen van de tank) is bij ongeveer een derde van de volledig casco-polissen gedekt. Bij de beperkt casco-polissen is dit zo'n 1 op de 6.
Je kunt dit doen door zelf te blazen (in dat geval moet je goed uitkijken dat je geen benzinedampen inademt), maar je kunt het ook doen met een luchtcompressor. Als de luchtdruk hoger wordt in de benzinetank wordt de benzine in de lange slang geduwd en zal het naar de jerrycan gaan stromen.
E10: E10 is een brandstof die bestaat uit 90% benzine en maximaal 10% bio-ethanol. E5: Is een benzine soort waarbij het percentage ethanol onder de 5% ligt. bio-ethanol. E5 benzine bevat maximaal 5 procent bio-ethanol en E10 benzine maximaal 10 procent.
Als je diesel in een benzineauto hebt gegooid, zal de auto steeds beroerder gaan lopen en uiteindelijk afslaan. De kans is groot dat er diesel langs de zuigers in de olie terecht is gekomen. De schade zal verder afhangen van het type motor en hoe modern de auto is.
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Euro98 benzine is beter bekend als de premium benzine. Alle auto's kunnen op euro98 rijden en sommige kunnen alleen hierop op rijden. Een goed voorbeeld hiervan zijn sportauto's, voor deze auto's wordt door de fabrikant voorgeschreven dat er euro98 getankt moet worden.
Superplus 98 is loodvrij. Daarnaast heeft deze brandstof een octaangetal van 98. Hierdoor presteert de motor van uw auto beter in zwaardere omstandigheden. Denk hierbij aan een autorit door de bergen tijdens de vakantie of het trekken van een aanhanger of caravan.
E5 en E10 met elkaar mengen
Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
In E10 benzine zit slechts 90% benzine en 10% Bio-ethanol. Eigenlijk verschilt dit niet veel met Euro 95 waar al een beetje bio-ethanol bijzit. Toch kan E10 benzine een groot verschil maken voor je auto. Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine.
Als er E10 op het label staat, dan tank je benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol. Euro98 heeft ten opzichte van Euro95 en hoger octaangetal en is vooral geschikt voor benzinemotoren met meer motorvermogen.
Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Dit is het makkelijkste, maar hiervoor heb je natuurlijk een sifonpomp nodig. En daarnaast ook een darm om het product over te hevelen. Je zet hier dan je jerrycan of container op de grond naast de tank. Dan moet je de darm diep genoeg in de tank steken en ook in de container.
Als het buiten 30 graden of warmer is, zorgt dat voor een snelle opwarming van de brandstof van meer dan 20 graden. De benzine of diesel zet dan in je tank met ongeveer 2 procent uit, wat overeenkomt met 1 liter meer volume in een tank van 50 liter.
Een hevel, of sifon, is een middel om een vloeistof uit een vat te verwijderen. Hiervoor wordt een slang of buis gebruikt waarvan de ingang ondergedompeld is in de te verwijderen vloeistof en de uitgang lager is gepositioneerd dan het vloeistofniveau in het vat.
Het bezinksel van benzine ligt als het ware onder in je tank. Wanneer je dit bezinksel in je brandstofleidingen terecht komt kan dit verstoppingen veroorzaken. Dit geldt overigens ook voor diesel. Bovendien kan er altijd vuil en vocht op de bodem van je tank liggen.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.