Denk bij gevaarlijke stoffen aan o.a. chloor, ammoniak of LPG-gas. Deze stoffen zijn giftig, brandbaar en/of explosief. Diverse bedrijven werken met deze of andere gevaarlijke stoffen of slaan ze op, zoals tankstations.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
LPG staat voor liquid petroleum gas en wordt ook wel autogas genoemd. Het is een mix van propaan en butaan, waar de meeste benzineauto's met behulp van een LPG-installatie op kunnen lopen.
Je mag een lpg installatie gebruiken om op te koken, zolang deze tank maar niet gebruikt wordt voor de aandrijving van het voertuig. Je hebt dus een aparte gasdamptank nodig om op te koken (en/of te verwarmen).
1 m3 aardgas komt overeen met 1,33 liter vloeibaar gemaakt propaan (of andersom 1 liter vloeibaar gemaakt propaan komt overeen met 0,751 m3 aardgas).
Propaan is een LPG, net als butaan. Een mix van deze twee gassen wordt gebruikt als motorbrandstof voor personenauto's. En die noemen we dus ook LPG.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Een van de voordelen van lpg is dat de verbranding ervan weinig vervuiling veroorzaakt. Globaal genomen produceert lpg namelijk minder NOx (stikstofoxides), minder CO (koolstofmonoxide) en minder HC (onverbrande koolwaterstoffen) dan benzine én dan diesel, terwijl het geen lood of benzeen bevat, en haast geen zwavel.
Het gas heeft van nature geen geur, daarom is er een speciale geurstof aan toegevoegd, zodat je het kunt ruiken. Op die manier kun je met je neus een gaslek vinden. Als LPG ontsnapt via een lek is dat vaak te horen. Je hoort dan een sissend geluid.
De motor slijt meer op LPG dan op benzine of diesel? Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.
Het gebruik van LPG is milieuvriendelijk door de lagere CO2 uitstoot. Het brandstofgebruik ligt tussen de 10 tot 20% hoger dan bij benzine maar de brandstofkosten zijn lager. In vergelijking tot benzine en diesel is LPG erg goedkoop.
Autogas (LPG) is één van de autobrandstoffen die het minst belastend is voor het milieu. Dit werd onlangs weer eens bevestigd door het uitgebreide Europese Emissie Test Programma. Deze test vergeleek de uitstoot van meer dan dertig automodellen op benzine, diesel, aardgas (CNG) en autogas (LPG) met elkaar.
Hieruit blijkt dat in 2020 door gestage groei wereldwijd meer dan 1,4 miljoen lpg-auto's op jaarbasis zullen worden verkocht. Uit het rapport blijkt dat lpg een mooie toekomst tegemoet gaat mits de overheid de relatief schone brandstof niet al te zeer belast.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Voor nagenoeg elke auto met benzine motor en Hybride techniek kunnen we een LPG installatie leveren. Het is tegenwoordig een moderne manier van brandstof besparing.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
U kunt de gewichtstoename van uw personenauto berekenen door de inhoud van de gastank te vermenigvuldigen met 0,8. Dus voor een auto met een gastank van 60 liter bedraagt de gewichtstoename voor de motorrijtuigenbelasting 48 kilo.
De wegenbelasting voor benzine bedraagt € 96 per kwartaal, de wegenbelasting LPG G3 betaal je € 126 en voor diesel ben je € 228 kwijt.
LPG gasflessen met een gewicht van 10-10,5 Kg kunnen gevuld worden tot 16 liter. LPG gasflessen met een gewicht van 11-13,5 Kg kunnen gevuld worden tot 18 liter. LPG gasflessen met een gewicht van 14-15 Kg kunnen gevuld worden tot 20 liter.
Gassoorten terrasverwarming: butaan en propaan
Nederland gebruikt voornamelijk propaan. Dit omdat propaan tot ongeveer -42°C bruikbaar is in tegenstelling tot butaan. En kan propaangas goed buiten opgeslagen worden. Bij gebruik van propaan of butaan is men niet gebonden aan een vaste positie van de terrasheater.
Campinggaz is zo duur omdat zij heel veel verkooppunten hebben, en de enige aanbieder waren. Gelukkig komen er steeds meer goedkopere alternatieven op de markt.