Wanneer je naar een notaris gaat na overlijden bepaal je zelf.Er is hiervoor geen regel die bepaalt hoe snel je die moet inschakelen. Het is verstandig om dit zo snel mogelijk te doen. Zeker in het begin, tijdens de rouwperiode, kan de notaris je veel financiële en juridische zaken uit handen nemen.
Het is niet verplicht om een notaris in te schakelen, maar soms is dat wel nodig. Staat er bijvoorbeeld geld op een geblokkeerde bankrekening van de overledene? Dan heb je als erfgenaam in sommige gevallen een verklaring van erfrecht nodig om aan te tonen dat je recht hebt op het banktegoed van de overledene.
Een executeur behoort een erfenis af te handelen binnen een termijn van 18 maanden.
Dit duurt in veel gevallen gemakkelijk een jaar.In ingewikkeldere situaties kan dat oplopen tot een meerdere jaren. Een legaat wordt meestal eerder uitgekeerd of uitbetaald. Als het gaat om een legaat van een specifiek goed, dan kan dat in de eerste maanden na het overlijden al het geval zijn.
De notaris gaat in eerste instantie na of de overledene laatste wensen heeft nagelaten in een testament. Pas als dat nagekeken is kan hij of zij bepalen wie recht heeft op welk deel van de nalatenschap. De notaris verzamelt informatie over de volledige inhoud van de nalatenschap.
Hoe lang blijft een rekening geblokkeerd na overlijden? Je hebt het overlijden gemeld en de rekening is geblokkeerd. Dit blijft zo, totdat is vastgesteld wie gebruik mag maken van de rekening. Dat wordt bepaald met de Akte van overlijden en een Verklaring van erfrecht.
De notaris wordt niet automatisch op de hoogte gebracht van het overlijden van een persoon. Het zijn de naasten die een overlijdensattest moeten aanvragen, en de opdracht moeten geven aan de notaris om zijn werkzaamheden aan te vatten. Zo zal de notaris eerst en vooral moeten nagaan wie de erfgenamen zijn.
Dit wordt automatisch stopgezet
Na het overlijden van een naaste moet je contracten, abonnementen, lidmaatschappen en verzekeringen stopzetten.
Heeft u de erfenis aanvaard, dan moet de erfenis vervolgens worden afgewikkeld en verdeeld. U kunt dan als erfgenaam te maken krijgen met een notaris, een executeur of een bewindvoerder. Als er geen erfgenamen (bekend) zijn, kan de overheid de afwikkeling op zich nemen.
Als er geen testament is, bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. Dat gebeurt in deze volgorde: echtgenoot of geregistreerd partner en de kinderen. ouders, broers en zussen.
De uiteindelijke rekening voor het afwikkelen van de erfenis kan een paar honderd euro zijn als er een duidelijk testament is of wanneer alle erfgenamen het snel eens worden. Maar het kan ook duizenden euro's of zelfs nog meer kosten. Doorgaans worden de notariskosten betaald uit de erfenis.
Bij de wettelijke verdeling in het erfrecht krijgt de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner de erfenis. De wettelijke verdeling geldt als er geen testament is gemaakt. Sinds 2018 gelden er regels die bepalen dat erfenissen en schenkingen niet meer automatisch in de gemeenschap van goederen vallen.
In geval van onvindbare of niet-meewerkende erfgenamen is er een noodoplossing in de wet opgenomen. Er kan dan een vereffeningsprocedure opgestart worden. Via de rechter wordt een vereffenaar benoemd om - zonder medewerking van de onvindbare of lastige erfgenaam- de nalatenschap af te wikkelen.
Zoals gesteld kan geld opnemen na overlijden strafbaar zijn. Dit gaat dan over geld opnemen van rekening overledene. De stelregel is dat na het overlijden van de partner of andere dierbare het niet is toegestaan om geld van de rekening af te halen, zonder iets te regelen.
De kosten van een bewijs van erfrecht kunnen variëren per notaris en zijn afhankelijk van de complexiteit van de nalatenschap. Over het algemeen kan je rekening houden met een bedrag tussen de 325 en 700 euro voor het opstellen van een verklaring van erfrecht.
Bij een notaris of accountant liggen de kosten voor het volledig afwikkelen van een nalatenschap al snel tussen de € 3.000,-- en € 17.500,--. Vaak wordt gewerkt met een minimum bedrag van € 2.500,- met daarbovenop een uurtarief.
Zo kan de notaris met zekerheid bepalen wie recht heeft op welk deel van de erfenis. Zijn de erfgenamen bekend, dan zal de notarissen hen contacteren. Hij verdeelt niet enkel de erfenis, maar adviseert en informeert erfgenamen. Zijn de erfgenamen niet bekend, dan begint een zoektocht.
Informatie over een erfenis kunt u vinden in het boedelregister. Bijvoorbeeld welke notaris (boedelnotaris) de erfenis gedaan heeft. In het boedelregister vindt u ook de verklaringen van erfgenamen die de erfenis hebben aanvaard of verworpen.
Wat moet ik doen? U kunt volgens de wet erfgenaam zijn, of benoemd zijn in een testament. Eerst moet u bedenken of u de erfenis wilt aanvaarden of verwerpen.Als er meerdere erfgenamen zijn kunt u met hen in overleg over de afwikkeling.
Wat als u overlijden niet meldt bij de bank? U bent verplicht het overlijden te melden bij een bank. Als u dat niet doet, dan is dat strafbaar, net als geld opnemen van die rekening.
Hoe lang duurt het? Vraagt u de akte digitaal aan, dan ontvangt u de akte per post binnen 5 werkdagen. Vraagt u de akte schriftelijk op (per email, per post of via een vragenformulier), dan ontvangt u de akte binnen 4 weken.
Dat is afhankelijk van het soort akte en verschilt per situatie, maar het passeren van een akte duurt gemiddeld 30 minuten tot 1 uur.
Alle grote banken hebben daarvoor een speciale nabestaandenafdeling. Bij sommige banken kunt u de melding online doen. Vaak verlangt de bank dat er een akte van overlijden wordt toegezonden. Op die manier weet de bank zeker dat er sprake is van een overlijden.
De uitvaartverzorger doet de overlijdensaangifte. Het Stadsloket waar de aangifte is gedaan meldt het overlijden daarna aan de diverse afdelingen binnen de gemeente zoals Belastingen en Zorg. Ook instanties als het UWV, de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank en het pensioenfonds worden op de hoogte gesteld.