Een klikgeluid - Wanneer autobestuurders een klikgeluid horen bij het ondernemen van een startpoging, kan dit geluid vaak worden toegeschreven aan een beschadigd startrelais. Schurend geluid - Wanneer het aandrijftandwiel van de starter is versleten, wordt er geen goed contact gelegd met het vliegwiel.
Stel je multimeter in op de Ohms-schaal.Plaats een sonde op de kabel van het ontstekingscircuit en de andere op de massakabel.De waarde moet minder dan 5 Ohm zijn. Als het meer is, is het startrelais defect en moet het worden vervangen.
Een defect startrelais voorkomt dat uw accu een elektrisch signaal naar uw startmotor stuurt. Daarom start uw motor niet , ongeacht hoe vaak u de sleutel omdraait.
Het niet starten van de auto is een van de belangrijkste tekenen dat een startrelais beschadigd is en onmiddellijk moet worden gecontroleerd. Als je het contact aanzet en de auto blijft stil; geen geklik, niets, dan betekent dit dat er geen stroom door de spoel van het relais loopt.
Om dit te testen, laat u uw multimeter op de ohm-instelling staan en meet u de weerstand tussen de schakelaarpennen . Op een vierpins relais zijn deze doorgaans gelabeld als 87 en 30. U zou helemaal geen weerstand tussen deze pennen moeten zien. Als dat wel zo is, betekent dit dat de pennen vastzitten en het relais defect is.
Een van de belangrijkste en meest vergeten component van het ontstekingssysteem van de auto is het startrelais. Dit elektrische onderdeel is ontworpen om de stroom van de accu naar de startersolenoïde om te leiden die vervolgens de starter activeert om over de motor te draaien.
U kunt proberen uw auto te starten met startkabels als de startmotor kapot is , maar er is geen garantie dat dit werkt als de startmotor helemaal kapot is of als er een mechanisch probleem is.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Een defect relais zorgt ervoor dat uw accu leeg raakt en dat het moeilijk wordt om de motor te starten.
Dit startrelais zit bovenop de startmotor, vormt daar in feite één geheel mee. De kast boven de motoraccu regelt de gloeitijd van je spiralen ( of 1 spiraal bij vlamstart ) en wordt mede aangestuurd door een temp.
Goedkopere meters geven zelfs bij een nieuwe starter een kortsluiting aan. Terwijl u controleert, meet u de spoel van de solenoïde. Deze moet ongeveer 4 of 5 ohm zijn.
Je kunt merken dat je contactslot kapot is als je de sleutel niet kunt draaien om de scooter te starten, of als de scooter niet reageert wanneer je de sleutel omdraait. Soms kunnen problemen met het contactslot ook leiden tot problemen met de elektrische systemen van de scooter.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Als u een klikkend geluid hoort wanneer u uw auto niet kunt starten, betekent dit dat de startmotorsolenoïde of relaiscontacten werken, maar de startmotor de motor niet start . Enkele veelvoorkomende oorzaken voor dit probleem zijn lege accu's, defecte startmotoren, losse of gecorrodeerde accuklemmen/kabels en meer.
Startrelais van mijn motor controleren
Als je zeker weet dat je accu goed werkt, maar je hoort alleen wat gepiep of een klik als je de startknop van je motor indrukt, is de kans groot dat de startmotor niet rondgaat omdat het startrelais defect is.
Als hij niet start, kan uw startmotor het probleem zijn , want hoe vol de accu ook is, uw auto start niet zonder een werkende startmotor. Als hij wel start, maar afslaat als u de startkabels loskoppelt, levert uw dynamo waarschijnlijk niet de stroom die uw voertuig nodig heeft om te blijven rijden.
De startmotor zorgt door middel van een klein tandwiel dat de motor gaat draaien en stopt daarna ook direct. Hij is echt alleen noodzakelijk bij het starten van de auto. Wanneer de startmotor kapot is zal de auto dus ook niet starten.
Het electronische startrelais dient ervoor om de startcondensator na een instelbare tijd af te schakelen, dit startrelais is een betrouwbaar alternatief voor de mechanische centrifugaalschakelaar welke op de draaiende as van de motor is gemonteerd.
Zet hem in de tweede versnelling en laat dan twee of drie sterke vrienden je voertuig duwen. Het idee is om de auto op een redelijk goede snelheid te laten rollen en dan de koppeling los te laten terwijl je nog steeds de sleutel omdraait . Doe het goed en je auto zou moeten starten, ondanks je defecte startmotor.
In noodgevallen kunt u de defecte contactschakelaar veilig omzeilen om uw auto te starten . Dit houdt in dat u een relais of jumperdraad gebruikt om de starter rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Hoewel dit een tijdelijke oplossing is, vereist het voorzichtigheid en mag het alleen in noodsituaties worden gedaan.
Je starrelais er ff tussen uit halen , zet 12 volt op de dunne draden dan moet je hem horen aantrekken (klik) met een Multimeter op Ohmse stand zo laag mogelijk bv 200 Ohm zetten en de twee meetpennen op de dikke draden zetten.
Voor gebruik sluit je de twee klemmen op de accu van de wagen aan, waarna je selecteert of het om een 4- of 5-polige relais gaat. Je drukt op de testknop. Zie je een rood LED licht, dan is er een fout. Is het licht groen, dan functioneert de relais goed.
het enigste relais voor je startmotor zit OP de startmotor.