Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
Een ander voordeel was dat rechtshandige personen een paard makkelijker bestijgen van de linkerkant, wat ook verstandig is als de schede links hangt. Ten slotte was het veiliger om vanuit de berm het paard te beklimmen en niet vanaf het midden van de weg. Links opstappen betekent dan ook automatisch links rijden.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed mensen vroeger ook links.
Eng is links rijden zeker niet, maar je zult misschien wel even moeten wennen. Neem daarom gewoon overal rustig de tijd voor. Let met name goed op bij het wegrijden (verkeer komt van de andere kant!)
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
Uit onderzoek is gebleken dat de Romeinen aan de linkerkant van de weg reden met hun voertuigen. Dat bleef zo in de Middeleeuwen: rijke mensen droegen een zwaard aan de linkerkant en dit verminderde het risico om elkaar te verwonden als ze elkaar lopend of te paard passeerden.
Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden.
Niet zo veel mogelijk rechts rijden (onnodig links rijden) op een auto(snel)weg van 150 euro naar 220 euro. Niet verlenen van voorrang aan een voorrangsvoertuig (zoals politieauto met zwaailicht en sirene) van 250 euro naar 350 euro en overhevelen naar het strafrecht.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Overigens kent Groot-Brittannië geen verkeersregel waarbij verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk komt het erop neer dat het verkeer op de belangrijkste weg voorrang krijgt. Extra goed opletten dus bij een kruising van gelijkwaardige wegen. Kijk op het scherm van je navigatiesysteem.
Nederland en haar voormalige koloniën
In Suriname en Indonesië wordt links gereden. Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo.
Met zoveel mogelijk rechts houden bedoelen we dat je zo veilig mogelijk rechts moet houden. Dit betekend dat je op een rijbaan met meerdere rijstroken op de meest rechts gelegen rijstrook rijdt.
De reden dat in veel landen de treinen links rijden, is dat de spoorwegen een Britse uitvinding zijn en in veel landen het spoorwegnet is aangelegd met Brits kapitaal en met Britse ingenieurs. Ook in Nederland wordt nog hier en daar links gereden.
Let wel op ander verkeer en voetgangers. De maximumsnelheid in Amerika is 25-45 mijl per uur (40-70 km/u) in steden; en zo'n 65 tot 75 mijl per uur (100-120 km/u) op de snelweg. Je mag op snelwegen aan alle kanten inhalen, ook aan de rechterkant. “Stay in your lane” is een bekende rijstijl in Amerika.
Zelf autorijden op Malta is geen probleem. Je zult er wel even aan moeten wennen dat de bestuurder rechts zit en men links rijdt op Malta. Dat is een erfenis uit het tijdperk van de Britse heerschappij op Malta.
Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
Ja, autorijden in Zuid-Afrika is zeker veilig. Het verkeer is erg relaxed en totaal niet chaotisch. Het is wel handig om van een aantal dingen op de hoogte te zijn voordat je de auto instapt. Zo rijden ze in Zuid-Afrika dus aan de linkerkant van de weg en dat kan in het begin even wennen zijn.
Vroeger reden mensen op paarden. Deze moest je met je linkerhand aansturen, waardoor ze aan de linkerkant zijn gaan rijden. Ook vielen mensen vroeger vanaf de linkerkant aan. Napoleon veranderde dit, waardoor men rechts ging rijden.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
Onnodig links rijden kan een aanleiding zijn voor andere weggebruikers om rechts in te halen. Onnodig links rijden kan een aanleiding zijn voor andere weggebruikers om te bumperkleven. Hier ontstaan 'treintjes' aan voertuigen die onnodig links rijden waarbij vrij weinig afstand gehouden wordt.
Er zijn geen minimale of maximale lengtes voor. Er zijn tegenwoordig speciale auto s voor korte of lange mensen zodat die kunnen rijden. Dus de auto is aangepast.
Er is geen verbod meerdere voertuigen ineens in te halen. Er is wel een verplichting opnieuw rechts te rijden zodra dat zonder bezwaar kan.