Kou zorgt ervoor dat elektronen moeilijker van het ene naar het andere contact stromen. Met andere woorden: de accu werkt minder goed. Oude accu's en oplaadbare batterijen hebben daar veel last van, maar ook nieuwe accu's en oplaadbare batterijen hebben dat probleem met kou.
Hou dat apparaat in je zak!
Kou is slecht voor je mobiel. Zo simpel is het. De meeste smartphone-accu's zijn lithium-ionbatterijen, die bij koude temperaturen helemaal geen elektriciteit meer kunnen verplaatsen. Tip één: hou je smartphone in je zak.
Een iPhone die aanstaat werkt het beste bij een temperatuur tussen de 0 en 35 graden Celsius. Een iPhone die uitgeschakeld is kan tegen een breder temperatuurbereik. Een iPhone die uitstaat kan tegen de temperaturen tussen de -20 en 45 graden Celsius.
Accu's zijn gevoelig voor extreme temperaturen. Ze functioneren het beste bij een temperatuur tussen de 10 en 20 graden Celsius.
Als de temperatuur daalt, kan de capaciteit bij -30 graden helemaal naar nul gaan. Bij die temperatuur gaat alles trager en de ionen splitsen dan moeilijker af van de koolstof en laten lastiger elektronen vrij. Daardoor neemt de stroom af en daarmee het vermogen.
De accu moet in ieder geval bewaard worden in ruimte die niet kouder is dan 10 graden. De actieradius van een elektrische fiets kan flink afnemen als de temperaturen richting het minpunt gaan. Dat komt, omdat de gebruikte energiecellen hun werk minder goed doen als het koud is.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
De accu van een elektrische fiets kan gevoelig zijn voor kou. Flink lage temperaturen kunnen een paar kilometer actieradius opeten, maar het gaat niet om significante verschillen met warmere tijden. Wel is het in de kou verstandig om de accu regelmatig aan het werk te zetten.
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Kou zorgt ervoor dat elektronen moeilijker van het ene naar het andere contact stromen. Met andere woorden: de accu werkt minder goed. Oude accu's en oplaadbare batterijen hebben daar veel last van, maar ook nieuwe accu's en oplaadbare batterijen hebben dat probleem met kou.
De iPhone die wij dagelijks gebruiken, presteert op zijn best tussen 0 en 35 graden Celsius. Wanneer je iPhone warmer wordt dan 35 graden, is er een grote kans dat het toestel eerst moet afkoelen. Op je scherm zal er een temperatuurmelding tevoorschijn komen.
Uw apparaat kan warm worden
Wanneer u gegevens terugzet vanaf een reservekopie. Wanneer u uw apparaat draadloos oplaadt. Als u grafisch veeleisende apps of processorintensieve apps, games of augmented-reality-apps of -voorzieningen gebruikt. Als u videomateriaal van hoge kwaliteit streamt.
Het display heeft ronde hoeken die de vorm van het stijlvolle design volgen. Deze hoeken vallen binnen een normale rechthoek. Als rechthoek meet het scherm 15,40 cm (iPhone 14) of 16,96 cm (iPhone 14 Plus) diagonaal. Het daadwerkelijke display is kleiner.
1. Zorg ervoor dat je toestel uitstaat en zet deze vervolgens weer aan door de aan-toets ingedrukt te houden. 2. Als de animatie afspeelt, houd dan de volumetoets naar beneden ingedrukt totdat het vergrendelingsscherm verschijnt.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Let er hierbij op dat je goede, stevige startkabels gebruikt die de startstroom aankunnen. Laat beide auto's vijf minuten stationair draaien zodat de accu een minimum aan stroom krijgt en rijd daarna in ieder geval een half uur met de auto zodat de accu goed geladen wordt.
Een volledig opgeladen accu bevriest bij -67 graden Celsius. Een lege accu zal veel eerder bevriezen, namelijk bij slechts een paar graden onder nul al. Denkt u dat uw accu bevroren is of bevroren is geweest, laat dan de accu testen. De accu kan beschadigd zijn en moet mogelijk worden vervangen.
Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij. Denk aan een droge kelder, de garage of een goed geïsoleerd schuurtje. Bewaar de accu op een veilige plaats en zorg dat kinderen er niet bij kunnen.