Richting aangeven op een rotonde: Je rijdt de rotonde driekwart. Je hoeft geen richting aan te geven als je de rotonde oprijdt, maar het mag wel. Wanneer je afslaat, geef je richting aan (naar rechts), ná de tweede afslag (halfrond).
Gebruikmaken van het knipperlicht in de auto is niet iets vrijblijvends. Sterker nog: bestuurders van motorvoertuigen zijn bij wet verplicht om richting aan te geven. Het knipperlicht naar eigen inzicht gebruiken en dit zelfs zo nu en dan eens overslaan, is dus niet toegestaan.
Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg. Dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat. Dat wil zeggen dat verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang heeft op verkeer wat al op de rotonde rijdt. Meestal is de voorrang op een rotonde geregeld door borden en verkeerstekens.
Je moet als bestuurder een teken geven met je richtingaanwijzer als je links of rechts afslaat. Dit geldt als je op een reguliere weg rijdt en wilt afslaan, maar bijvoorbeeld ook als je op een rotonde rijdt. Het is verplicht om bij het verlaten van de rotonde richting naar rechts aan te geven.
Boete voor geen richting aangeven is 120 euro
Er kunnen immers andere weggebruikers in je dode hoek zitten. Ook al geef je richting aan, dat betekent nog niet dat de andere verkeersdeelnemers dat ook zien. De boete bij het van richting veranderen zonder richtingaanwijzer bedraagt sinds begin dit jaar 120 euro.
Formeel zegt de APK regelgeving over Verplichte lichten en retroreflectoren het volgende: ''één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig is verplicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen.
Knipperende koplampen.
Knipper alleen met uw koplampen om andere weggebruikers te laten weten dat u er bent . Knipper niet met uw koplampen om een andere boodschap over te brengen of andere weggebruikers te intimideren. Ga er nooit vanuit dat knipperende koplampen een signaal zijn dat u uitnodigt om door te rijden.
Richting aangeven op een rotonde: Je rijdt de rotonde driekwart. Je hoeft geen richting aan te geven als je de rotonde oprijdt, maar het mag wel. Wanneer je afslaat, geef je richting aan (naar rechts), ná de tweede afslag (halfrond).
Het geeft aan dat het puur om een inhaalactie gaat. En andere reden is het inhalen op wegen met één rijstrook per rijrichting. Als je dan over de andere weghelft iemand inhaalt, ziet tegemoetkomend verkeer aan het knipperlicht dat iemand aan het inhalen is.
De rotonde, een bijzonder geval
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden. “ Het gebruik van de richtingsaanwijzers is dus enkel verplicht wanneer men een rotonde verlaat.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Een rotonde is dus een rondpunt, maar een rondpunt is niet altijd een rotonde.
LED-stroboscopen kunnen feller (hoger candela), feller (hoger lumen) en sneller (sneller aan/uit) branden dan traditionele knipperende waarschuwingslichten.
Het principe is duidelijk: volgens de Wegcode ben je verplicht je richtingaanwijzers te gebruiken (kortweg: pinken) wanneer je van richting verandert. Opvallend: je hoeft niet te pinken, je mag een richtingverandering ook aangeven met de arm.
In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk? Dan bestaat de kans dat de reflectie van uw eigen dimlicht u verblindt.
In de privésfeer begroeten Fransen elkaar vaak met 'la bise', maar op de werkvloer is dit niet gebruikelijk. Beperk je daarom tot het schudden van de hand van de ander. Geef altijd een stevige hand, maar let er goed op dat je niet knijpt. Vergeet niet om de andere persoon aan te kijken tijdens de begroeting.
Het is ooit ingevoerd om aan achterop- en tegemoetkomend verkeer te laten zien dat je nog steeds met een inhaalactie bezig bent, maar weldra de rijstrook weer zal verlaten. Bovendien maak je zo buiten de snelwegen aan eventuele tegenliggers duidelijk dat je met een inhaalmanoeuvre bezig bent.
Gepubliceerd maandag 21 oktober 2024 - 05:55 Gewijzigd maandag 21 oktober 2024 - 14:54. Mogelijk heeft u in Frankrijk auto's met een 'A'-sticker gezien, wat aangeeft dat de bestuurder een 'proef'-rijbewijs gebruikt dat is ontworpen voor jonge bestuurders (permis probatoire).
Als u rechtdoor moet rijden op een rotonde, moet u doorgaans de linkerrijstrook gebruiken. In sommige gevallen is de linkerrijstrook echter alleen bedoeld voor linksafslaande auto's, dus let op de borden die dit aangeven. Grotere rotondes hebben mogelijk ook een speciale rijstrook om rechtdoor te rijden.
Het is verplicht om je knipperlicht te gebruiken als je: wegrijdt. een ander voertuig inhaalt. een doorgaande rijbaan oprijdt of verlaat.
Het aangeven van de intentie om een andere bestuurder in te halen, of om een bestuurder die net heeft ingehaald te signaleren dat hij nu terug kan naar de oorspronkelijke rijstrook . Knipperen kan verzoeken of eisen dat een voorliggende bestuurder sneller rijdt of van rijstrook wisselt om uit de weg te gaan van een snellere volgende bestuurder.
Het is een veelvoorkomend misverstand dat het knipperen van uw koplampen bij stoplichten (met name tijdelijke stoplichten die worden gebruikt rond wegwerkzaamheden) ervoor zorgt dat rode lichten op groen springen. Sommige mensen hebben gemeld dat dit werkt, maar dit is waarschijnlijk gewoon bevestigingsbias. In werkelijkheid zou dit een onveilige manier zijn voor verkeerslichten om te werken .
Zo, even uit mijn hoofd, mag een richtingaanwijzer tussen de 60 en 120 per minuut knipperen. Daarboven dus niet.