Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen.
' Er zijn wel nadelen verbonden aan het gebruik van kerosine in een auto. Bij het starten maakt de motor meer lawaai en het vermogen is iets kleiner. Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden.
Kerosine is de brandstof waar vliegtuigen op vliegen. Een zuivere brandstof maar de dampen zijn giftig. Je multifuelbrander zal er goed op branden omdat er een kleine kans is op verstopping. Er is ook ook amper roetaanslag, omdat deze brandstof niet lang voorverwarmd hoeft te worden.
Wat zit er in lampolie? Lampolie kan gemaakt zijn van aardolie of palmolie. Lampolie op basis van aardolie, ook wel paraffine olie genoemd, bestaat uit een mengsel van alifatische koolwaterstoffen. Voorbeelden van deze koolwaterstoffen zijn kerosine of paraffine.
Bij het verbranden van kerosine komt niet alleen CO2 vrij – een belangrijk broeikasgas – maar ook andere stoffen, waaronder stikstofoxides (NOx). Chemische interacties tussen deze stikstofoxides en de atmosfeer leiden tot de vorming van fijnstof en ozon. Deze zijn beiden schadelijk voor de gezondheid van de mens.
Sommige mensen zeggen dat ze kerosine kunnen ruiken en denken daarbij dat die kerosine in de lucht geloosd is. Van vliegtuigen in Duitsland is inderdaad bewezen dat ze in de lucht kerosine lozen, maar voor Nederland is daar niets van bekend.
Brandklasse B – vloeistoffen
Branden van klasse B zijn branden met brandbare vloeistoffen of gassen. Hieronder vallen benzine, olie en vet, verfverdunner en kerosine. Een waterblusser is niet geschikt voor dit soort branden; in plaats daarvan heb je een sproeischuimblusser of een poederblusser nodig.
Kerosine is een product dat het midden houdt tussen benzine en diesel, waardoor verbranding van kerosine van nature meer NOx-uitstoot oplevert dan benzine en minder dan diesel. Bovendien werken straalmotoren met een (veel) grotere overmaat van lucht dan interne verbrandingsmotoren.
Kerosine is vloeibaar en weegt 800 kilogram per duizend liter. Waterstof is onder normale atmosferische omstandigheden een gas. Twee gram van dit gas neemt 22,43 liter aan opslagruimte in.
De viezigheid zorgt ervoor dat de motorprestaties verslechteren. Zo bestaat er een risico op stotteren of onregelmatig stationair lopen. Als je er regelmatig voor kiest om de brandstoftank volledig leeg te rijden, is dit schadelijk voor je voertuig.
Laat je auto nooit draaien tijdens het tanken
Ze willen dat de airco blijft draaien of ze hopen dat de auto lekker warm blijft. Maar ook een draaiende motor kan voor een ontsteking zorgen en kan brand veroorzaken", waarschuwt Renders.
Een petroleumkachel werkt op de brandstof petroleum, ook wel kerosine genoemd. Het werkt met een kous, een soort cilindervormige lont.
Als de piloot kort na vertrek moet landen, moet hij brandstof zien kwijt te raken door rondjes te vliegen of kerosine te lozen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onderzoekt het incident in Los Angeles. Voor het dumpen van brandstof gelden speciale voorschriften.
Gericht verwarmen met petroleumkachel
Een zeer kostbare manier van verwarmen en erg inefficiënt. Zeker in het voor- en najaar als de hele CV opgestart wordt voor slechts het verwarmen van bijvoorbeeld de keuken of woonkamer.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
LPG (of vloeibaar petroleumgas) en CNG (of aardgas voor motorvoertuigen) zijn brandstoffen die zeer weinig stikstofoxide en geen vervuilende deeltjes uitstoten. Ze vervuilen veel minder dan diesel of benzine.
Fossiele brandstoffen als gevolg
Met bijna 50% is staal het meest geproduceerde metaal ter wereld. Hierbij komen de vervuilende stoffen vrij bij de productie van het ijzer in de oven. Voor dit proces zijn hoge temperaturen nodig, die worden opgewekt met het verbranden van steenkool.
Metalen branden
Branden veroorzaakt door metaalbrandstoffen kunnen niet effectief worden geblust met water. Sterker nog: het is levensgevaarlijk om water te gebruiken! De hoge temperaturen van metaalbranden kunnen er namelijk voor zorgen dat water onmiddellijk weer verdampt.
Effectiviteit: Poederblussers zijn effectiever bij het blussen van branden van klasse C dan schuimblussers. Schuimblussers zijn echter effectiever bij het blussen van branden van klasse A en B. Nevenschade: Poederblussers kunnen nevenschade veroorzaken, terwijl schuimblussers dat niet doen.
Water. Water is in veel gevallen de eerste logische gedachte bij het blussen van een brand. Toch is het in sommige gevallen absoluut niet verstandig om water te gebruiken. Bij brandende olie of vet (vlam in de pan) doof je de vlammen door de deksel op de pan te schuiven.
Kerosine is een aardoliedestillaat dat verkregen wordt door fractionele destillatie tussen 150°C en 290°C. Als kerosine direct uit aardolie gedestilleerd wordt, moet de olie behandeld worden in een merox-eenheid of in een hydrotreater om het zwavelgehalte en de corrosiviteit te verlagen.
De brandstof is ongeveer 3 maanden houdbaar op voorwaarde dat deze op een koele, droge en donkere plaats bewaard wordt.