Totale kosten: wat kost een e-scooter per maand? Rekening houdend met alle bovengenoemde kosten, kunt u verwachten dat de totale kosten voor het bezit van een escooter gemiddeld tussen de €40 en €90 per maand liggen. Dit is inclusief de aanschafprijs, onderhoud, verzekering en elektriciteitskosten.
Wanneer je een scooter hebt, hoef je hiervoor dus geen wegenbelasting te betalen. De plicht tot het betalen van wegenbelasting geldt vooral voor zwaardere voertuigen. Hoe zwaarder het voertuig, hoe hoger de wegenbelasting. Voor een vrachtwagen zal deze belasting dus hoger uitvallen dan voor een motor.
Wat de kosten van de benzine voor jouw scooter gemiddeld zijn, hangt af van het aantal kilometers die jij maandelijks zult gaan rijden met jouw scooter. 1 liter benzine kost nu rond de 2 euro.Je hebt dan al een volle tank voor gemiddeld 13 euro.Een kilometer rijden op jouw scooter kost je dan ongeveer 6 cent.
Een scooter is veel goedkoper dan een auto
Bij heel intensief gebruik en voor minder zuinige auto's kan dat zelfs oplopen tot wel 2500 tot 3000 euro per jaar. Dat zijn bedragen waar je heel veel andere leuke dingen voor kan doen, bijvoorbeeld een fonkelnieuwe scooter kopen.
Voor brommers en snorfietsen die niet harder kunnen dan 45 km per uur hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Wat de kosten van de benzine voor jouw scooter gemiddeld zijn, hangt af van het aantal kilometers die jij maandelijks zult gaan rijden met jouw scooter. 1 liter benzine kost nu rond de 2 euro. Je hebt dan al een volle tank voor gemiddeld 13 euro. Een kilometer rijden op jouw scooter kost je dan ongeveer 6 cent.
Het RDW voert jaarlijks controles uit op alle geregistreerde voertuigen, verzekerd of onverzekerd. Je riskeert een boete van € 370,- als je brommer geen WA-verzekering heeft en niet geschorst is. Als je onderweg door de politie gecontroleerd wordt en niet WA-verzekerd bent, dan riskeer je een hogere boete van € 440,-.
Hoe zuinig rijdt een scooter? Vergeleken met de auto rijdt de scooter een stuk zuiniger. Gemiddeld rijdt een auto 1 op 14, terwijl een scooter zo'n 1 op 35 rijdt. De scooter is dus al bijna 3 keer zuiniger dan een auto.
De gemiddelde prijs van een scooter ligt rond de €2.000 tot €4.000. Het is belangrijk om te weten dat de aanschafprijs slechts een deel van de totale kosten is; er zijn ook andere kosten om rekening mee te houden, zoals onderhoud en verzekering.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Als je (na correctie) de toegestane limiet overschrijdt met meer dan 30 km per uur, dan krijg je niet alleen een boete, maar vordert de politie ook je rijbewijs in. De officier van justitie bepaalt dan wanneer je je rijbewijs weer terugkrijgt. De rijontzegging kan oplopen tot vier maanden.
Als je bromfiets niet aan de eisen voldoet die in de Wegenverkeerswet staan beschreven, kan deze in beslag worden genomen. Als je brommer harder gaat dan de toegestane snelheid, mag deze ook in beslag worden genomen. Deze snelheid staat ook in de Wegenverkeerswet.
Je scooter rijbewijs zal je tussen de 500,- en 550,- euro gaan kosten, afhankelijk van je keuze voor pakketten of losse lessen. Het eindplaatje hangt uiteraard ook af van hoe snel je één en ander leert en toepast in de praktijk.
Als de scooter op jouw naam staat dan ben je verplicht jouw scooter te verzekeren. Ook als je de scooter niet gebruikt en deze in de schuur staat ben je verplicht om een verzekering te hebben voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA). Als je dit niet hebt kun je een hoge boete van de RDW krijgen.
In Nederland moet elke eigenaar van een scooter het voertuig verzekeren. Een scooter wordt namelijk gezien als een volwaardig voertuig in het verkeer. Dit betekent dat de scooter minimaal WA verzekerd moet zijn. Net als het verzekeren van bijvoorbeeld jouw auto is ook het afsluiten van een scooterverzekering verplicht.
Verbruik scooter en prijs volle tank
Als we aannemen dat gemiddeld een scooter 1 op 35 rijdt, betekent dit dat een scooter 1 liter benzine verbruikt op 35 kilometer. In een tank gaat gemiddeld 6 liter benzine, dus omgerekend kun je hiermee 210 kilometer afleggen.
De kosten en subsidies van een elektrische scooter
Meestal beginnen de prijzen van e-scooters rond de 2.400 euro, terwijl je voor een benzinescooter al voor minder dan 2.000 euro een model kunt aanschaffen. Het voordeel van een e-scooter is dat het gebruik ervan veel goedkoper is.
Het is goed om te weten dat je bij 4-takt scooters de olie tussen de 3000 en 5000 km moet vervangen, Dit kan natuurlijk per type scooter verschillen.
In Nederland worden veel scooters, brommers en snorfietsen gestolen en dat zorgt ervoor dat een scooterverzekering zo duur is. Jongere bestuurders betalen vaak een behoorlijk hoge premie omdat verzekeraars ze in een hogere risicogroep plaatsen.
Je kan kiezen tussen een brommerhelm, een scooterhelm of een speed pedelec helm. Meer over de goedgekeurde types lees je hier. Zónder helm rijden kan je een boete op 100 euro plus 9 euro administratiekosten opleveren. Mét een helm op komen bestuurders en passagiers van een snorfiets weer veilig thuis.
Wat is de goedkoopste scooterverzekering? De WA-scooterverzekering is de voordeligste scooterverzekering die er is. Bovendien is deze verzekering verplicht als je een scooter hebt. Bij deze verzekering ben je alleen verzekerd tegen de schade die jij anderen toebrengt.
Welke benzine tanken voor je scooter? Het is nu duidelijk dat het beter is om je scooter niet vol te tanken met E10 benzine. Maar welke brandstof moet je dan wel gebruiken voor je scooter? Wij raden aan om voor je scooter alleen (waar beschikbaar) Euro95 E5 of Euro98 E5 te tanken om enige schade te voorkomen.
Scooter onderhoudsbeurten
Een goed moment voor je eerste beurt is wanneer er zo'n 500 tot 1000 kilometer op de teller staat. Daarna dien je na elke 1000-3000 kilometer langs te komen voor een onderhoudsbeurt. Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd.
Sinds januari 2018 een definitief verbod op de verkoop van scooters van de milieuklasse euro-2 en euro-3.