De rode diesel voor landbouwvoertuigen wordt per 1 januari 2013 afgeschaft. Het is een bezuinigingsmaatregel van de overheid. De accijns van rode diesel wordt op het niveau van de witte diesel gebracht.
Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers.Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken. Het verschil tussen gewone en rode diesel was destijds 15 cent per liter.
Gevaar van rode diesel
Volgens de Belgische Petroleum Federatie, kan het gebruik van stookolie (ook rode diesel genoemd) leiden tot een slecht motorrendement, afzettingen op de motor en soms zelfs op korte termijn ernstige motorschade.
Rode diesel sinds 2013 verboden
Rode diesel mag sinds 2013 niet meer gebruikt worden in Nederland. Door de afschaffing van deze laagbelaste brandstof stegen de brandstofkosten voor Nederlandse boeren aanzienlijk, terwijl boeren in het buitenland wel toegang hebben tot de goedkopere rode diesel.
Wie mag met rode diesel rijden in de praktijk? Dat zijn de volgende voertuigen en machines: Voertuigen die buiten de openbare weg worden gebruikt en/of waar geen vergunning voor is verleend voor het gebruik op de openbare weg. Denk hierbij aan heftrucks die in magazijnen gebruikt worden.
Actuele prijzen. € 1.0824/l.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Belastingdienst Douane controleert zoals gezegd regelmatig hierop en als het vermoeden bestaat dat u rode diesel hebt getankt krijgt u een boete.
Het Europees Parlement heeft ingestemd met het verbod op benzine- en dieselauto's per 2035. Het parlement stemde met 340 stemmen voor, 279 tegen en 21 onthoudingen in met het afscheid van de brandstofauto.
In België is nog wel rode diesel te koop, in Duitsland geldt een aparte regeling voor boeren waardoor zij extra korting kunnen krijgen door accijns na het tanken terug te vragen.
Twee types stookolie, officieel gasolie genoemd, worden gebruikt om verwarmingsketels aan te drijven: Gasolie: dit is de traditionele stookolie, standaard mazout. Gasolie verwarmingsdiesel: ook bekend als 'rode diesel', dit is stookolie extra.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed.Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
De zwart-witte stickers kunnen consumenten helpen om in de hele Europese Unie de juiste brandstof te tanken. Nieuwere voertuigen hebben ook zo'n sticker om aan te geven welke brandstof geschikt is. Consumenten kunnen ook kiezen voor benzine of diesel met meer biobrandstoffen (E10 of B7).
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Zo zullen onder meer recidivisten actiever worden opgespoord met een geavanceerde methoden, onder meer via het ANPR-netwerk. Het tanken van de goedkopere rode diesel is natuurlijk op en top illegaal en kan zware boetes opleveren tussen 500€ en 5.000€ als je betrapt wordt.
Rode diesel EN590, is een diesel of gasolie die onder een lager accijnstarief valt en enkel bestemd is voor de beroepsvaart. Er is een rode kleurstof toegevoegd om onderscheid te kunnen maken met 'gewone' witte diesel EN590.
Houdbaarheid mazout: tot zes jaar
Je kunt de brandstof dus zonder problemen voor meerdere jaren bewaren.
“Eerst controleren de douaniers te plaatse of de diesel in de auto niet rood is als de brandstof met een pipet een staal uit de tank wordt gehaald”, legt Francis Adyns uit. “Als dat pipet al meteen rood kleurt, is het evident dat het om stookolie gaat.” Maar het is niet altijd duidelijk of de brandstof wel rood is.
Ja, Blauwe Diesel is een drop-in fuel.Dat wil zeggen dat je zonder aanpassingen aan de motor direct kunt overstappen op Blauwe Diesel. Blauwe Diesel is dus geschikt voor iedere dieselmotor, jong en oud. Sterker nog, Blauwe Diesel is een betere brandstof dan fossiele diesel welke motor je ook hebt.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
Het verschil in totale belastingdruk tussen rode en blanke diesel bestaat sinds 1 januari 2010 uit het verschil in accijns, te weten 16,8 cent per liter. Voor de gebruiker geldt in de praktijk een verschil van 16 cent per liter.
Blauwe diesel behoort inderdaad tot de nieuwe generatie duurzame brandstoffen. Maar het is duurder en slechts bij een beperkt aantal tankstations verkrijgbaar. Blauwe diesel heet officieel HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en is gebaseerd op afgewerkte plantaardige oliën, maar er zitten ook dierlijke vetten in.