Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat. Een grote beurt is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Na elke 15.000 gereden kilometers of na 1 jaar wordt aangeraden om je auto een kleine beurt te geven.
Bij een kleine beurt wordt uw auto op circa 20-30 afzonderlijke punten bekeken, zoals remmen, bandenspanning, ruitenwissers en lampen. Daarnaast wordt standaard het oliefilter vervangen in combinatie met het olie. Wat er precies moet gebeuren aan uw auto, staat in het onderhoudsboekje beschreven.
De grote onderhoudsbeurt is een extra onderhoudscontrole van je auto. Deze grote beurt wordt voorgeschreven door de fabrikant en is dus eigenlijk niet verplicht. Of je jouw auto langsbrengt voor deze onderhoudsbeurt is jouw eigen verantwoordelijkheid. Wij raden je alleen wel sterk af deze beurt over te slaan.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Gewoonlijk is het aangewezen om uw auto elke 15.000 km of elk jaar een klein onderhoud te geven. Een groot onderhoud gebeurt over het algemeen elke 30.000 km of om de twee jaar.
De gemiddelde prijs van een klein onderhoud varieert van 100 tot 1.000 euro, afhankelijk van het merk, het bouwjaar en het gebruik van het voertuig. Voor een groot onderhoud betaalt u al gauw het drievoudige. Tip: vraag altijd een offerte voor het onderhoud en vergelijk de prijzen.
Hoelang duurt een grote onderhoudsbeurt auto? Bij een grote onderhoudsbeurt auto wordt de hele auto nagekeken. Dit duurt dan ook meestal een halve dag.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Iedere 15.000 kilometer: kleine beurt. Rijdt u geen 15.000 kilometer? Dan ieder jaar een kleine beurt. Ieder 30.000 kilometer: grote beurt.
De vuistregel is dat auto's om de 10.000 of 15.000 kilometer onderhoud nodig hebben. Rijd je minder kilometers op jaarbasis, dan is het toch verstandig om de auto jaarlijks naar de garage te brengen voor een check-up. Bijvoorbeeld op het moment dat APK nodig is.
De kosten voor het uitvoeren van een grote onderhoudsbeurt zal gemiddeld op 400 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het afhankelijk is om welke uitvoering auto het gaat. Denk daarbij aan de hoeveelheid en prijs van de motorolie en kosten van de te gebruiken onderdelen.
De fabrikant van de auto bepaalt namelijk het interval tussen de onderhoudsbeurten. Zij bepalen bij welk aantal gereden kilometers het nodig is om een onderhoudsbeurt te hebben voor je auto. Een grote beurt kan bij 30.000 kilometer zijn, maar dus ook bij 40.000 gereden kilometers.
Wanneer er verder niets aan de auto mankeert, kost een grote beurt ergens tussen de 200 Euro en de 400 Euro. Het is echter reëler om de kosten voor een grote beurt plus APK te ramen op een bedrag van tussen de 700 Euro en de 1000 Euro.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Normaal gesproken hebben auto's elke 10.000 of 15.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig. Als je minder dan dit rijdt per jaar kun je beter elk jaar je auto laten controleren, dit valt meteen te combineren met de APK die ook jaarlijks moet gebeuren.
De kosten van een kleine beurt zijn afhankelijk van het autotype, het aantal cilinders en welke motorolie de auto nodig heeft. Vaak zijn de kosten van een kleine beurt te combineren met een APK-keuring. In dat geval scheelt dit in de prijs van de kleine beurt én APK. De gemiddelde kleine beurt kosten zijn zo'n € 120,-.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Wat de kosten voor een grote beurt zijn, is afhankelijk van de kilometerstand en de staat van onderhoud van de auto. Als we uitgaan van olieverversen, alle filters vervangen, bougies vervangen en een uitgebreide controle van schokbrekers, remmen en uitlaat moet u denken aan ongeveer € 300,- bij een Bovag garage.
Afhankelijk van de grootte van uw auto bent u jaarlijks dus ergens tussen de 3500 en 7500 euro kwijt aan uw auto, wanneer u een gemiddeld aantal kilometers rijdt. Daarvan zijn zo'n 750 tot 1050 euro onderhoudskosten (keuring + reparaties) en zo'n 950 tot 3000 euro afschrijving.
Wat doen onze monteurs bij een grote beurt? Alles wat onze monteurs bij een kleine beurt nalopen, komt ook bij een grote beurt aan bod. Dus ook bij een grote beurt wordt het oliefilter vervangen en de olie ververst. Daarnaast worden het brandstoffilter, luchtfilter en interieurfilter gecontroleerd en meestal vervangen.