Gewoonlijk is het aangewezen om uw auto elke 15.000 km of elk jaar een klein onderhoud te geven. Een groot onderhoud gebeurt over het algemeen elke 30.000 km of om de twee jaar.
De meeste auto's hebben elke dertigduizend kilometer of iedere twee jaar een onderhoudsbeurt auto nodig, maar check altijd of dit bij jouw auto het geval is.
Jaarlijks of na 15.000 kilometer
Hoe vaak je wagen aan een onderhoudsbeurt toe is, hangt van verschillende factoren af. Hoe ouder je auto en hoe meer kilometers je rijdt, hoe sneller een onderhoud zich opdringt. Over het algemeen kunnen we zeggen dat een jaarlijkse onderhoudsbeurt altijd een goed idee is.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
Wat is de prijs van onderhoud? De gemiddelde kostprijs van klein onderhoud varieert van 100,00 tot 1.000,00 euro. Dit is natuurlijk afhankelijk van het merk, het bouwjaar en het gebruik van het voertuig. Voor een grote onderhoudsbeurt betaal je al gauw het drievoudige.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Een kleine beurt kost gemiddeld tussen de €100,- en €150,-. Wat een kleine beurt voor je auto uiteindelijk in totaal kost kan nog wel oplopen. Het heeft alles te maken met de onderdelen die uiteindelijk teveel slijtage hebben en vervangen moeten worden.
De vuistregel is dat auto's om de 10.000 of 15.000 kilometer onderhoud nodig hebben. Rijd je minder kilometers op jaarbasis, dan is het toch verstandig om de auto jaarlijks naar de garage te brengen voor een check-up. Bijvoorbeeld op het moment dat APK nodig is.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Voorkomen van hoge reparatiekosten. Door het jaarlijks onderhoud blijft uw installatie langer in een goede staat en zullen onderdelen langer meegaan. Ook kunnen kleine problemen tijdig worden opgelost voordat deze meer schade aan uw installatie veroorzaken. Hierdoor bespaart u dure vervangingen.
In 2021 gaven autobezitters gemiddeld 529 euro per personenauto uit aan onderhoud en reparatie. Bij een elektrische auto kwam dat gemiddelde bedrag voor onderhoud uit op 340 euro per jaar. Dat blijkt uit de vernieuwde BOVAG-RAI Aftersales Monitor 2021, uitgevoerd door Multiscope.
De gemiddelde kosten liggen tussen de €200,- en de €400,-. Dit zijn de kosten die de garages rekenen voor de grote onderhoudsbeurt. Het is vaak een vast bedrag. Let wel op dat je dit bedrag moet betalen als er niets mis is met jouw auto.
Een kleine beurt laten uitvoeren is niet verplicht, maar wel wenselijk. Uiteraard kunt u vloeistoffen makkelijk zelf bijvullen, maar vervangen - zoals bij de olie - is vaak al een lastiger karwei.
Heel eenvoudig: bij een klein onderhoud worden enkel de olie en de oliefilter ververst, terwijl bij een groot onderhoud alle vloeistoffen (gaande van olie over koelvloeistof tot rem- en zelfs versnellingsbakolie toe) gecontroleerd worden.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Regelmatig de olie laten verversen heeft als voordeel dat er minder viezigheid in de olie zit. Daarnaast heeft het verversen als voordeel dat het roestvorming voorkomt en de olie zijn juiste dikte behoud waardoor de afdichting tussen de cilinderwand en zuiger goed blijft.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat. Een grote beurt is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
APK is een keuring op minimale veiligheid voor dat moment. De remmen worden getest en als de minimale remvertraging bereikt wordt is dat ok. De dikte van de remblokken speelt hier geen rol. Bij een kleine onderhoudsbeurt wordt de olie ververst en het filter vervangen, diverse onderdelen gesmeerd en afgesteld.
Het is verstandig om in elk geval één keer per jaar je auto naar de garage te brengen voor onderhoud. Zo kun je een hoop narigheid voorkomen. Tijdens een onderhoudsbeurt kan een (goede) garagist ook signaleren 'wat eraan zit te komen'.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
Bij een kleine beurt wordt uw auto op circa 20-30 afzonderlijke punten bekeken, zoals remmen, bandenspanning, ruitenwissers en lampen. Daarnaast wordt standaard het oliefilter vervangen in combinatie met het olie. Wat er precies moet gebeuren aan uw auto, staat in het onderhoudsboekje beschreven.