Volwassenen met autisme of ADHD verschillen niet van elkaar in het totale IQ of als het gaat om Verbaal begrip, Perceptueel redeneren, Verwerkingssnelheid en Werkgeheugen. De subtests laten wel verschillen zien.
Hoewel ADHD geen invloed heeft op je intelligentie, blijven je (cognitieve) prestaties vaak achter. Omdat taken vaak niet lukken, kan dit leiden tot frustraties en een negatief zelfbeeld. Voor kinderen is het op school moeilijk om stil te zitten en voldoende concentratie voor opdrachten op te brengen.
Er is ook gerapporteerd dat kinderen met ADHD de neiging hebben om een ongeveer 9 punten lagere intelligentiequotiënt (IQ) score te hebben dan kinderen zonder de diagnose [7]. Niettemin toont de literatuur de mogelijkheid aan van zowel ADHD als een hoog IQ.
Een IQ-test is een momentopname: wanneer je bijvoorbeeld ziek bent of slecht geslapen hebt, kan de score lager uitvallen. De test is te manipuleren: iemand kan veel geoefend hebben, waardoor de score hoger uit kan vallen.
Er is een aanzienlijke overlapping van kenmerken tussen mensen met ADHD, een hoog IQ en creativiteit, zoals nieuwsgierigheid, ongeduld, veel energie, lage tolerantie voor verveling, charisma, non-conformisme, risicobereidheid en weerstand tegen autoriteit.
ADHD kan het voltooien van taken zoals schoolwerk, huiswerk of werkprojecten veel moeilijker maken. Er is echter geen duidelijk verband tussen ADHD en IQ. Iemand kan een hoge, gemiddelde of lage IQ-score hebben en ook ADHD hebben . ADHD kan ervoor zorgen dat iemand in de klas inbreekt of slecht presteert op toetsen.
Hoogbegaafdheid en AD(H)D kunnen ook samen voorkomen. Hoogbegaafde kinderen kunnen door een hoge intelligentie veel compenseren, waardoor ADHD soms minder snel opvalt en deze diagnose pas laat gesteld wordt. Andersom geldt echter ook dat hoogbegaafdheid minder snel opvalt bij kinderen met ADHD.
Niet iedereen kan even slim zijn. Naast heel slimme mensen bestaan er ook mensen die laag scoren op een IQ-test.
Een persoon met een IQ van 140 en hoger staat bekend als een genie, omdat ze uitzonderlijk intelligent zijn en extreem creatief . Zijn/haar IQ ligt in het bereik van 140 en hoger, wat betekent dat hij/zij een genie is.
In feite heeft ongeveer 50% van de begaafde kinderen ook ADHD , wat complexiteit en extra uitdagingen met zich meebrengt. Wanneer beide aanwezig zijn bij een kind, worden ze beschouwd als 'twee keer uitzonderlijk'. Zelfvertrouwen en zelfredzaamheid zijn andere gebieden van functioneren die worden beïnvloed bij personen met ADHD.
Autisme, tic- en leerstoornissen
Een kind met ADHD heeft 20-50 % kans op comorbideautisme, waarschijnlijk door een gedeelde genetische factor. Tic-stoornissen komen bij 10-20% van de ADHD-kinderen voor. Dit percentage neemt af in de volwassenheid.
Zelfs als je een laag IQ hebt, kun je op veel andere manieren slim zijn en veel andere talenten en vaardigheden hebben die niet op één enkele test worden weerspiegeld . Andere factoren zoals hard werken, veerkracht, doorzettingsvermogen en algemene houding zijn belangrijke puzzelstukjes.
Onderzoekers gaan ervan uit dat erfelijkheid de grootste rol speelt bij ADHD. Er is nog geen specifiek gen voor ADHD ontdekt. Het lijkt erop dat meerdere genen er samen voor zorgen dat je aanleg hebt voor ADHD. Dit houdt in dat ADHD kan ontstaan wanneer verschillende genen en omgevingsfactoren op elkaar reageren.
Het meeste onderzoek naar intelligentie richt zich op hersengebieden die te maken hebben met bepaalde vaardigheden – zoals geheugen, taal of sociale vaardigheden. Ook wijzen veel studies naar de honderden genen die elk een minibeetje invloed hebben op je IQ.
ADHD is een psychische stoornis die begint in de jeugd en die vaak persisteert tot in de volwassenheid. De kernsymptomen van ADHD zijn: aandachtstekort, hyperactiviteit en impulsiviteit.
Het gemiddelde IQ van universitaire studenten was met 119 punten duidelijk hoger dan de 109 van hbo-studenten. Mannen scoren hoger op IQ, terwijl vrouwen een hoger EQ hebben. Ook blijkt dat IQ en EQ significant met elkaar correleren. Hoe hoger het IQ, des te hoger ook het EQ.
Hoewel dat waar is, is het geschatte gemiddelde IQ op Harvard 142. IQ wordt sterk geassocieerd met zelfbeheersing en discipline.
Vwo-leerlingen volgen meer vakken en meer onderwerpen per vak. Dit komt vooral tot uiting in de bovenbouw. In de onderbouw zijn de inhoudelijke verschillen klein en bestaat er een grote overlap in de tussendoelen voor havo en vwo.
Degenen met hogere IQ's in vergelijking met Einstein zijn William James Sidis, Leonardo Da Vinci en Marilyn vos Savant. Sidis was een wonderkind wiens IQ werd geschat op ergens tussen de 200 en 300 , zegt parade.com.
Algemene kenmerken
(Blijvende) achterstand in de ontwikkeling, zowel verstandelijk als lichamelijk zoals moeite met leren of bewegen. Psychische problemen zoals moeite met communicatie en aangaan van (vriendschaps)relaties. Moeite met praktische zaken zoals aankleden, eten, omgaan met geld.
'Een extra studiejaar resulteert in een stijging van een tot vijf IQ-punten. We weten echter niet of je de effecten van meerdere jaren zomaar bij elkaar kan optellen. Een paar IQ-puntjes per jaar lijken voor sommigen misschien een magere oogst, maar op grote schaal zijn ze belangrijk', besluiten de onderzoekers.
Nee, ADHD maakt iemand niet minder of meer intelligent . ADHD beïnvloedt aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit, maar ADHD is geen teken van intelligentie. Mensen met ADHD kunnen een breed scala aan intellectuele vermogens hebben, net als mensen zonder de aandoening.
Kinderen met ADHD hebben soms moeite met emotieregulatie. Daar kunnen ze weinig aan doen, dat heeft te maken met een minder goed functioneren van de executieve functies. Let dus goed op in situaties waar emoties aan te pas komen, zoals sportlessen, woordenwisselingen, enz.