Alle nieuwe modellen van kinderzitjes worden in de auto vastgeklikt met een Isofix-systeem. Alle recente auto's zijn voorzien van Isofix-verankeringspunten tussen het zitgedeelte en de rugleuning van de zetels.
Vanaf november 2012 zijn Isofix en Top Tether bevestigingspunt verplicht bij nieuwe automodellen en vanaf november 2014 moeten alle nieuwe auto's die verkocht worden met Isofix en Top Tether bevestigingspunt uitgerust zijn. De Isofix bevestigingspunten zijn meestal niet op alle zitplaatsen aanwezig.
Vanaf februari 2011 zijn alle nieuwe auto's standaard uitgerust met Isofix. Is uw auto (4/5-deurs) van voor 2011, check dan hieronder of uw auto uitgerust is met Isofix. Geen Isofix? Het blijft mogelijk de autostoel vast te zetten met het spanbanden-systeem.
Isofix is een wereldwijd gestandaardiseerd bevestigingssysteem voor autostoeltjes. Bij deze manier van bevestiging maak je geen gebruik van de gordel, maar van ankers die de autostoel direct aan de chassis van de auto bevestigen. Isofix wordt gebruikt in alle autostoelgroepen.
Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren. Zowel voorin als achterin de auto. Dit moet altijd, of uw kind in uw eigen auto zit, of bij iemand anders in de auto. Zet een baby alleen in een autozitje op de voorstoel als de airbag is uitgeschakeld.
LONDEN (ANP) - Baby's tot ongeveer een jaar oud zouden niet te slapen moeten worden gelegd in autostoeltjes, zoals een maxi-cosi. De kinderen lopen dan een verhoogd risico te overlijden door verstikking. Dat zeggen onderzoekers in de British Medical Journal van deze week.
Laat je baby niet langer dan twee uur achtereen in een Maxi-Cosi zitten. En gebruik de Maxi-Cosi niet om je baby in te laten slapen. Haal tijdens een lange autorit je baby om de twee uur uit het stoeltje en laat hem een kwartier vrij bewegen. Plaats de Maxi-Cosi tegen de rijrichting in, dus achterstevoren.
Isofix is de veiligste en makkelijkste methode. Als jouw auto geen Isofix aansluiting heeft, dan kun je gebruik maken van een base die je met de 3-punts autogordel monteert.
Afhankelijk van de dealer betaal je ongeveer 150 a 200 Euro voor beide zitplaatsen achterin. De onderdelen zelf kosten pak m beet de helft. Kan je helaas niet helpen aan een artikelnummer, wel de bevestiging dat het kan.
De meeste nieuwe auto's die vanaf 2006 zijn gebouwd, beschikken standaard over ISOFIX. Op dit moment heeft minimaal 60% van alle Europese auto's ISOFIX, dus er is een grote kans dat jouw auto het ook heeft. De beste manier om dat te controleren is door in de handleiding van je auto te kijken.
De FamilyFix is een praktische en gebruiksvriendelijke Isofix-basis die toelaat zowel voor- als achterwaarts te vervoeren. De audiovisuele feedback geeft aan of de basis en autostoel goed geïnstalleerd staan. Omdat de FamilyFix zelf ook enkele upgrades kreeg (FamilyFix2 en FamilyFix3) is het een goedkopere basis.
De Isofix-base kan worden gebruikt voor de Maxi Cosi autostoeltjes Pebble, Cabriofix en Pearl. Dit zijn de oudere modellen Maxi Cosi's . Hierdoor kan de base in 2 fases gebruikt worden: van 0-13 kg met de Cabriofix en Pebble, en van 9-18 kg met de Pearl autostoel.
Wij bij Maxi-Cosi raden je aan om je autostoeltje op de achterbank te plaatsen, bij voorkeur in het midden. Maar je kunt ook een andere plek overwegen als je bijvoorbeeld meerdere autostoeltjes moet plaatsen of als je auto niet geschikt is om het stoeltje in het midden te plaatsen.
Je kan de meeste Isofix kinderzitjes wel gebruiken in auto's zonder Isofix. Dit komt omdat de meeste Isofix stoeltjes ook een universele goedkeuring hebben voor het gebruik met autogordels.
Is i-Size verplicht? Hoewel steeds meer autostoelen beantwoorden aan de i-Size-norm, is de norm nog niet verplicht. De voorgaande norm 'R44 / 04' en de overeenkomstige groepindeling is nog steeds relevant. Geen probleem dus als je autostoel niet i-Size is.
Auto's gemaakt na 2012 hebben verplicht Isofix-bevestigingspunten (beugels), waarin je de haken van een Isofix-stoel of onderstel (base) vastklikt. De bevestigingsbeugels zijn verbonden met de carrosserie van de auto, waardoor de autostoel muurvast zit als hij eenmaal is vastgehaakt.
Je kunt op 2 manieren een autostoeltje vastmaken: met Isofix of een autogordel. Een baby of peuterstoeltje met de veiligheidsnorm i-Size maak je altijd vast met Isofix. Autostoeltjes voor baby's hebben een onderstel waarop je het stoeltje vastklikt in de auto.
Nieuwe norm: R129 i-Size met ISOFIX
Ook mogen kinderen alléén nog achterstevoren in een kinderzitje voorin de auto worden vervoerd mits de airbag van de bijrijdersstoel wordt uitgeschakeld.
Omdat de 107 er ook is als vijfdeurs is de achterbank makkelijk te bereiken. Je zit er prima voor een korte rit. Op de achterbank zijn twee Isofix-punten aanwezig voor montage van kinderzitjes. Verder heeft hij zes airbags, gordelspanners en een noodremassistent.
De FamilyFix is een IsoFix bevestigingsplatform van het topmerk Maxi-Cosi en is geschikt voor de autostoelen Pebble, CabrioFix en Pearl van Maxi-Cosi. Dit betekent dat de FamilyFix één base is voor twee opeenvolgende autostoeltjes van baby naar peuter. Hierdoor kunt u dus jarenlang van de FamilyFix gebruik maken.
Je kunt je baby een paar minuutjes laten huilen, in de hoop dat de baby zichzelf in slaap 'jengelt', maar als de baby na een paar minuten nog niet slaapt, ga dan naar je baby toe om hem te troosten.
Waarom gaan baby's eigenlijk slapen in de auto? "Bewegingen maken mensen moe," vertelt Hoogleraar biofysica Raymond van Ee. "Niet alleen baby's, maar ook volwassenen vallen in slaap van beweging en ritme. En dat is in een auto vooral aanwezig."
Veel ouders vragen zich af hoe lang een baby in een autostoeltje mag zitten. Het algemene advies is dat je baby niet langer dan twee uur achter elkaar in een autostoeltje mag zitten/slapen.