Dat huiswerk effect heeft op schoolprestaties, is overtuigend aangetoond in twee omvangrijke Amerikaanse metastudies. De conclusie is eenduidig. 1) Leerlingen die huiswerk maken, presteren beter. 2) Hoe meer tijd leerlingen besteden aan huiswerk, des te beter zijn hun scores.
Als leerlingen huiswerk maken, oefenen ze thuis met de in de les opgedane vaardigheden. Zo onthouden en begrijpen ze de lesstof beter. Ook bevordert het de verwerking van informatie en leren leerlingen kritisch na te denken over waar ze mee bezig zijn.
Je moet rekenen op ongeveer 1,5 uur gemiddeld per dag. Soms heb je meer en soms heb je minder huiswerk. Maar als je het goed plant valt het reuze mee. Gewoon niet alles tot het laatste moment laten liggen.
Huiswerk afschaffen heeft dus vele voordelen. De scholieren hebben minder aan hun hoofd, dus minder stress. Als ze meer vrije tijd hebben kunnen ze wat aan sport doen en aan hun sociale contacten werken en als ze aan een sport doen is dat lichamelijk en geestelijk weer goed.
Vanuit het perspectief van de leerling kan huiswerk al snel saai zijn, omdat het bijvoorbeeld meer van hetzelfde of te makkelijk is. De leraar geeft huiswerk op met een doel (bijv. de leerstof oefenen), maar dit doel wordt niet altijd herkend door de leerlingen.
Huiswerk zorgt ervoor dat leerlingen de leerstof beter onthouden en begrijpen, doordat ze hun kennis en vaardigheden verfijnen en uitbreiden. Volgens Marzano (2007) bepaalt de wijze waarop de docent omgaat met het huiswerk mede het effect ervan.
Als je thuis wel eens een klusje doet is dit geen kinderarbeid. Omdat je naast je klusjes ook tijd hebt om te spelen, naar school te gaan en je huiswerk te maken. Kinderen in die kinderarbeid verrichten hebben die tijd helemaal niet.
Huiswerk is bedacht door pedagoog Jan Geluk. Hij stelde in 1882 vast aan welke eisen huiswerk moest voldoen. Hij zag huiswerk als een middel voor kinderen om zich zelfstandig de stof eigen te maken. 1 van de eisen die Jan Geluk stelde was dat huiswerk een verlengde van de les in de klas moest zijn.
Doe het dus direct zodra je thuiskomt van school. De meeste leerlingen maken het huiswerk de dag voordat het ingeleverd moet worden (of diezelfde dag nog tijdens een tussenuurð). Je kunt het huiswerk ook direct maken op de dag dat je het opgegeven krijgt. Zo ben je je schoolwerk altijd een stapje voor.
Als je dat af hebt neem je even pauze en ga je bijv door met de andere 3 vakken. ( Leren kan ook als vak.) Ook een goeie tip is een boekje met je planningen aan te houden. Zo weet je precies wat je moet doen.
Het geheim: in Finland zijn de schooldagen en het schooljaar korter en de kinderen krijgen er geen huiswerk.
Huiswerk op de Basisschool. Basisschool leerlingen mogen eigenlijk niet meer dan 24 uur per week naar school gaan, met niet meer dan drie uur les per halve dag. Over het algemeen zijn ze van 9.00 uur tot 15.00 uur op school, met pauzes in de ochtend en middag en een lunchpauze.
Finse scholieren hoeven geen huiswerk te maken. Des te meer tijd is er over om kind te zijn en van het leven te genieten. Om het jonge brein niet over te laten werken, heeft Finland ervoor gekozen om maximaal twintig uur per week les te geven, zo'n 3-4 uur per dag. Want de hersenen moeten ook af en toe kunnen relaxen.
Er zijn geen algemene regels over hoeveel huiswerk leerkrachten mogen geven. Je leerkrachten en je school mogen dus zelf kiezen hoeveel huiswerk je krijgt.
De kracht van thuisonderwijs is dat het makkelijk kan aansluiten op de individuele leerlijnen van kinderen. Dat maakt thuisonderwijs een bijzonder gevarieerde onderwijsvorm, waarbij het onderwijs altijd aangepast is op het kind. Leren gaat het beste in een veilige omgeving, wanneer het leren betekenisvol is.
Het huiswerk verdwijnt niet, maar wordt op school verricht onder begeleiding van een docent. In het huiswerkvrije systeem zijn lestijden verlengd en volgen scholieren minder vakken per dag.
Basisscholen mogen zelf bepalen hoeveel huiswerk ze hun leerlingen opgeven, en van die vrijheid maken ze op uiteenlopende manieren gebruik. Sommige scholen laten hun leerlingen pas in groep acht voor het eerst huiswerk doen. Andere beginnen er al in groep vijf aan, als leerlingen nog maar een jaar of acht zijn.