Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 wordt een helm op de snorfiets verplicht.
Per 1 januari 2023 is het verplicht om een helm te dragen op een snorfiets. U draagt nu al een goedgekeurde bromfietshelm als u met de snorfiets in Amsterdam of Utrecht rijdt. In deze 2 steden moeten snorfietsers op bepaalde plaatsen op de rijbaan rijden en een helm dragen.
Naast een bromfiets- of motorfietshelm is ook een helm toegestaan die is goedgekeurd voor speed-pedelecs, de snelle e-bikes die maximaal 45 km/u mogen. De speed-pedelec-helmen zijn lichter en ventileren beter. Ook na 1 januari mogen snorfietsers op fietspaden blijven rijden, zegt het kabinet.
Voor volwassenen is de fietshelm verplicht in Finland en Spanje, maar alleen buiten de bebouwde kom. In Zwitserland is een fietshelm plicht boven snelheden van 20 km / uur. Wel is in veel landen de fietshelm verplicht voor kinderen.
Helm. Een bromfietshelm of een fietshelm is verplicht voor de bestuurder en de passagier van een speed pedelec. De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn.
Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden: - Op de rijbaan 45 km/u. - Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u. - Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
E-bikes gaan normaliter niet harder dan 45 km/u. De revolutionaire fiets, met de naam Swind EB-01, wordt aangedreven door een 15 kW/20 pk sterke elektromotor en met opgeladen batterijen kan hij 130 kilometer ver komen.
Voor een elektrische fiets (of e-bike) gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. U hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben. Op een elektrische fiets moet u zelf meetrappen om vooruit te komen. De trapondersteuning stopt bij 25 kilometer per uur.
Het risico op hoofdletsels is in het stedelijk verkeer niet groter voor fietsers dan voor automobilisten of voetgangers. Een Britse studie toont aan dat zowel fietsers als voetgangers bij een ongeval 30% kans lopen op een hoofdletsel. Het verplichten van een helm kan fietsen (onterecht) een gevaarlijk imago opzadelen.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat. Een snorfiets mag maximaal 25 kilometer per uur rijden en is te herkennen aan een blauwe kentekenplaat.
In Duitsland is het niet verplicht om een fietshelm te dragen op de fiets.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
Ook met de snorfiets kunnen ongelukken gebeuren en dan is een helm misschien wel zo veilig. Een boete voor het rijden zonder helm op een bromfiets kost 95 euro. Dat is ook de boete voor rijden zonder helm op een snorfiets, terwijl er al een snorfiets helm is voor 49 Euro!
De high speed e-bike wordt tot 1 januari 2017 gerekend tot de snorfietsen, na 1 januari 2017 gelden de regels voor de bromfiets. De e-bike, elektrische fiets, is een fiets met trapondersteuning die tot maximaal 25 kilometer per uur gaat. Er rijden ondertussen ongeveer 1,3 miljoen elektrische fietsen in Nederland rond.
Het kabinet werkt aan nieuwe regels voor snorfietsers. De verwachting is dat dit najaar, op zijn vroegst 1 september 2022, alle snorfietsers een goedgekeurde bromfietshelm moeten dragen. Hierover neemt de Tweede Kamer nog een besluit.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Iedereen die met zo'n snelle e-bike harder fietste dan 25 km/u was officieel dus in overtreding. Dit is natuurlijk een vreemd verhaal en dit ging dan ook veranderen. Vanaf 1 januari 2017 werden de highspeed pedelecs onder de categorie bromfietsen geplaatst.
De e-bikes van VanMoof zijn al jaren in te stellen op een Europese of een Amerikaanse stand. In die laatste stand kunnen de elektrische fietsen van de ingebouwde elektromotor ondersteuning krijgen tot 32 km/u, wat in de VS is toegestaan. Maar in de Europese Unie geldt voor e-bikes een maximum van 25 km/u.
Om 15 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 53 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 15 km ongeveer 1 uur, en met wind mee ongeveer 48 minuten. Op een elektrische fiets doe je 36 minuten over 15 km.
Als vuistregel kun je aanhouden dat je per 100 Wh zo'n 12 tot 14 kilometer kunt rijden bij normaal gebruik (25 km/h, matige wind, zonder al te veel eigen inspanning). Dat betekent dat je met een lichte accu van 200 Wh ongeveer 25 kilometer kunt fietsen met trapondersteuning op gemiddeld niveau.
Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst.
Nieuwe Stella Morena uitgeroepen tot E-bike van het Jaar. Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
Het opvoeren of tunen van uw e-bike is erg eenvoudig door het gebruik van de plug en play tuning kits. U kunt kiezen voor de eenvoudige tuning kit van Badass, of de betrouwbare Bikespeed RS die wat meer handigheid van u vraagt.