Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen.
Advies over kleuren
Vanwege de kleuren is het eenvoudig werken met koelvloeistof. Er kunnen echter problemen optreden wanneer er een vloeistof gebruikt wordt die niet voorgeschreven is. Ook is mengen van verschillende (kleuren) koelvloeistof absoluut niet aan te raden.
De verkeerde vloeistof kan zorgen voor aantasting van materialen van het koelsysteem en dat moet u natuurlijk altijd voorkomen. Wel zou u tijdelijk bij kunnen vullen met gedemineraliseerd water, voorwaarde is wel dat er geen sprake is van vorst aangezien de beveiliging tegen bevriezing daalt.
G11 koelvloeistof is vaak te herkennen aan de groene kleur. Deze vloeistof bevat silicaten (zouten) hierdoor kan de vloeistof blijven plakken aan het metaaloppervlak, waardoor de warmte overdracht verslechterd. Daarom is G11 koelvloeistof meer geschikt voor de wat oudere auto's.
Als je koelvloeistofkleuren mengt, kun je twee verschillende meningen tegenkomen. Sommige mensen zien er niets verkeerds in, zolang het type koelvloeistof overeenkomt met het type dat al in het systeem zit. Volgens experts is het echter het beste om verschillende koelvloeistofkleuren niet te mengen - gewoon voor de veiligheid .
G48 1LT GREEN COOLANT /AFREEZE. Ethyleenglycol-gebaseerde antivries en koelvloeistof met silicaat-gebaseerde inhibitoren. Beschermt tegen corrosie, oververhitting en bevriezing.
Blauwe koelvloeistof is de oorspronkelijke variant, die vooral tot 1995 werd gebruikt en was op basis van ethyleen glycol. Het is geschikt voor bekende automerken als Mercedes, BMW, Opel, Saab, Volkswagen, Skoda, Audi, Seat en Bentley en wordt aangeduid met type G11.
Je kan deze gerust gebruiken. Het gaat om de elementen in de koelvloeistof en de werkbaarheid in verschillende temperaturen.
Groene koelvloeistof is gemaakt van ethyleenglycol en staat ook bekend als anorganische koelvloeistof. In essentie werkt het door warmte van de motor af te voeren en via de radiator naar buiten te leiden. Over het algemeen wordt groene koelvloeistof gebruikt in oudere voertuigen en gaat het 2 jaar of ongeveer 30.000 mijl mee.
Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof en antivries kan schadelijke gevolgen hebben voor de techniek. Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen.
Het is belangrijk om op te merken dat het type koelvloeistof dat u moet gebruiken niet nauwkeurig kan worden geïdentificeerd aan de hand van de kleur. Het gebruik van de verkeerde koelvloeistof kan leiden tot corrosie en andere schade aan de radiator, waterpomp, radiatorslangen, cilinderpakking en meer .
De meest gebruikelijke is de koelvloeistof G12. Deze koelvloeistof wordt herkent aan de roze kleur en is een silicaatvrije koelvloeistof die in principe nooit vervangen hoeven te worden behalve bij lekkage. Naast de gebruikelijke G12 koelvloeistof is er ook een G11, G12++ en G13 koelvloeistof.
Het is niet aanbevolen om verschillende soorten koelvloeistof te mengen omdat dit het systeem kan beschadigen en kan leiden tot oververhitting en uiteindelijk schade aan de motor.
General Motors, Saab & Volkswagen – oranje OAT . Ford, Chrysler & andere Europese modellen – gele HOAT. BMW, Volvo, Tesla & Mini – turquoise HOAT fosfaatvrij. Toyota, Nissan, Honda, Hyundai, KIA & andere Aziatische modellen – roze of blauwe P HOAT.
Dit is de korte korte korte versie. De kleur van koelvloeistof geeft niet de eigenschappen of het type koelvloeistof aan. Groen is gebruikelijk voor universeel, omdat dat is wat de OEM's vroeger gebruikten toen er nog maar een paar koeltechnologieën waren.
Als een auto te veel olie verbruikt en de koelvloeistof zwart is, dan wijst dat op (ernstige) motorproblemen. Koelvloeistof hoort helder van kleur te zijn en niet donker of troebel. Het koelsysteem is gescheiden van het oliekanaal door pakkingen.
Groene koelvloeistof is uw conventionele koelvloeistof (op basis van ethyleenglycol) en is het meest voorkomende type koelvloeistof . Rode koelvloeistof heeft doorgaans een basis van organische zuurtechnologie, die een andere chemische samenstelling heeft dan groene koelvloeistof en is ontworpen om geschikt te zijn voor aluminium radiatoren.
Koelvloeistof is een van de essentiële vloeistoffen die uw auto in goede staat houden. Net als andere vloeistoffen in uw voertuig kan koelvloeistof lekken of degraderen , wat leidt tot minder dan optimale prestaties. Daarom is het belangrijk om uw koelvloeistofniveaus regelmatig te controleren en indien nodig te vervangen.
Ook koelvloeistof veroudert. Wanneer bijvoorbeeld de anticorrosie-additieven (middelen die zijn toegevoegd) zijn afgebroken, kan koelvloeistof bruin worden. Verversing is meestal pas om de paar jaar nodig en moderne auto's krijgen bij aflevering koelvloeistof waarvan wordt beweerd dat die een autoleven lang meegaat.
Wanneer de verkeerde koelvloeistof wordt gebruikt of – wat nog altijd gebeurt – water wordt bijgemengd, kan het koelsysteem van binnen uit gaan corroderen. Lekkage kan het gevolg zijn.
Als u onverdunde motorkoelvloeistof gebruikt, zorg er dan voor dat u deze in dezelfde verhouding van 50:50 verdunt om schade aan uw motor en dure reparaties te voorkomen. Het toevoegen van onverdunde antivries vermindert de efficiëntie ervan - omdat antivries het risico op bevriezing bij koude omstandigheden minimaliseert - maar alleen geleidt het warmte niet zo goed als water.
Zeker in combinatie met hoge buitentemperaturen en een zware belasting van de motor (caravan erachter, lichte helling file rijden met airco vol aan) kan het voorkomen dat de motor van je auto oververhit raakt. In dit soort noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water.
Dit hangt namelijk af van de eisen die autofabrikanten stellen. Naast de verschillende additieven, zijn er ook verschillende kleuren koelvloeistof. Vaak zijn deze rood/roze, blauw, geel of groen. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken.
Koelvloeistof is verkrijgbaar in verschillende kleuren. De kleur kan bijvoorbeeld rood, blauw, geel of groen zijn.
Action koelvloeistof
Ze verkopen zowel blauwe (G11) en roze (G12) koelvloeistof.