Ter voorkoming van fraude zou eigenlijk eerst via IDeal een testbetaling moeten worden uitgevoerd. Wanneer dit niet gebeurt, kan iemand dus bijvoorbeeld een krantenabonnement afsluiten met jouw naam en IBAN rekeningnummer. In Nederland zijn consumenten echter zo goed beschermd, dat er geen directe reden is voor paniek.
Ja, dat kan. Het is zeker niet fraudevrij. Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer.
Wat kan er gebeuren zonder bankpas? Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
De zogenaamde bekende vraagt u om hem of haar snel geld te lenen of om een dringende aankoop of rekening voor te schieten, via een link of betaalverzoek: De link leidt in een of meer stappen naar een valse website, zogenaamd van je bank. Daar moet u uw beveiligingscodes voor internetbankieren of iDEAL intikken.
Uw eigen bank zal daar echter nooit via e-mail om vragen! Als die uw gegevens wil controleren, stuurt ze u een brief en dan moet u zelf naar de bank om het te regelen. Elke mail van uw bank, waarin uw gegevens worden opgevraagd, moet u dus wantrouwen, want de afzender klopt niet en is meestal een crimineel.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Terwijl de wereld steeds verder digitaliseert, verzenden we steeds meer data op het internet. Als deze data geen degelijke bescherming heeft, is het mogelijk dat de informatie wordt onderschept. Vandaar dat je erg voorzichtig moet zijn met je bankgegevens, aangezien je geld digitaal gestolen kan worden.
Je bent een geldezel als je je bankpas en pincode uitleent aan criminelen die je bankrekening gebruiken om gestolen geld weg te sluizen. Geld dat ze van een andere rekening hebben gestolen, bijvoorbeeld door mensen op te lichten, storten ze op jouw rekening. Dan halen ze het geld eraf met jouw pinpas.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Internetbankieren is door de Nederlandse banken zeer goed beveiligd en de schade is, afgezet tegen de tegenover de totale omzet bij internetbankieren, klein. Banken en consumenten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het veilig te houden.
Wat is identiteitsfraude? Criminelen kunnen persoonsgegevens verkrijgen door bijvoorbeeld phishing of een datalek. Met die persoonsgegevens kunnen zij zich online als iemand anders voordoen en zo onder een andere naam bijvoorbeeld overeenkomsten sluiten en strafbare feiten plegen.
De Naam Check houdt rekening met de privacy van rekeninghouders. De juiste naam bij een IBAN wordt namelijk alleen getoond wanneer de betaler de naam al kent en bijna correct heeft ingevoerd (zoals in het eerdere voorbeeld met 'Jansen' en 'Janse').
Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.
Meld cybercrime
Geef het zo snel mogelijk aan je bank door als er geld van je rekening is verdwenen om je rekening te laten blokkeren. Bel doorvoor de Bankpassen Meldcentrale: 0800-0313 (ben je in het buitenland, bel dan + 31 (0)88-3855372). Elke vorm van cybercrime is strafbaar.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Criminelen zijn heel creatief en inventief om wegen te vinden om aan uw bankgegevens te komen. Met die gegevens kunnen ze dan uw rekening leeghalen. En zo is er weer een nieuwe vorm van oplichting opgedoken: bank-aan-huis-oplichting. Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank.
Bent u het slachtoffer van phishing waarbij men uw gegevens heeft kunnen stelen, en heeft men met uw gegevens reeds geld kunnen versluizen, licht dan meteen de bank in. Wacht niet tot de eerstvolgende werkdag, maar probeer via elk mogelijk kanaal de bank te verwittigen zodat men eventuele transacties nog kan blokkeren.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.
Elke bank app, van iedere Nederlandse bank, is onder andere beveiligd met een unieke verificatiecode. Alleen met die persoonlijke code is de betaalrekening toegankelijk. Er is dan ook geen enkel geval bekend van fraude als gevolg van het gebruik van een bankapp.
Iemand toegang geven tot al mijn bankzaken
Een notariële volmacht legt u vast bij de notaris en daarin staat wie uw financiële zaken mag regelen als u dat zelf niet meer kunt of wilt. De gevolmachtigde mag hetzelfde als u, dus bijvoorbeeld ook een rekening aanvragen of een adreswijziging doorgeven.
'Bonkers' zijn met andere woorden mensen die toegang hebben tot online bankgegevens van anderen en op zoek zijn naar manieren om de virtuele valuta om te zetten in con- tant geld. Het cashen van dit geld gebeurt door zogenaamde 'geld- ezels' (Leukfeldt 2014, p. 239-241).
Hoe kun je controleren of je bent gehackt? Ga naar de website Have I Been Pwned? Je vult je e-mailadres in en het programma gaat alle hacks na. Als je e-mailadres op een slecht beveiligde server staat, kan het zomaar zijn dat je al eens gehackt bent in het verleden.
Gebruik de app om te internetbankieren. Mobiel bankieren en je bankrekening bekijken via een app op je smartphone of tablet is veilig, zeker ten opzichte van internetbankieren via een browser op een openbaar wifi-netwerk . Uiteraard kun je dingen doen en laten om veiliger te bankieren met een app.