Een overschrijving naar een afgesloten rekening wordt automatisch teruggestuurd naar je rekening. Je tikt een fout in het rekeningnummer. Bij zo'n fout wordt de overschrijving niet uitgevoerd. Elk rekeningnummer heeft een controlegetal om zo'n vergissingen uit te sluiten.
Geld dat op een afgesloten rekening wordt gestort, wordt automatisch teruggestuurd. En als u een verkeerd rekeningnummer intikt, zal de betaling in de praktijk zelden doorgaan. Elk rekeningnummer heeft namelijk een IBAN-rekeningnummer en controlegetal, dat een vergissing bijna uitsluit.
Er staat geld op mijn geblokkeerde rekening. Kan ik daar nog bij? Zolang het onderzoek loopt, blijft je rekening geblokkeerd. Staat er op je rekening nog geld waar je wettelijk recht op denkt te hebben, dan kun je dit laten overboeken naar een ander rekeningnummer.
In de Algemene Bankvoorwaarden staat dat banken niet de naam en het rekeningnummer hoeven te controleren. Dit betekent dat het geld gewoon wordt overgemaakt als het verkeerd ingetypte rekeningnummer bestaat. Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen.
Bestaat een bepaald rekeningnummer niet meer, dan blijft dat geld staan op een soort wachtrekening. Dan zal de bank nagaan of zij een ander bekend rekeningnummer van jou heeft en dan kan ze terugbetalen. Zo niet, dan zal de bank met jou contact opnemen als ze nog gegevens heeft, maar dat is helemaal niet zeker.
Navraag doen bij banken
Dan kan je via slapendetegoeden.nl in één keer navraag doen bij de grootste en bekendste Nederlandse banken. Alleen erfgenamen en executeurs kunnen die navraag doen. Voor een navraag bij één specifieke bank, moet je direct contact opnemen met de betreffende bank.
Bankrekeningen kunnen 'slapend' worden doordat rekeninghouders overlijden, verhuizen of de rekening simpelweg vergeten. Volgens de wet vervalt het saldo van een slapende rekening - waarvan de rekeninghouder onvindbaar is - na 20 jaar aan de bank. Banken doen geen beroep op de verjaringstermijn.
Ligt de fout bij de bank, dan kan je je geld wel terugeisen. "Maar in andere gevallen geldt: betaald is betaald", zegt Isabelle Marchand. "Juridisch in zo'n opdracht onherroepelijk en kan ze dus niet worden geannuleerd.
Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.
Storneren betekent dat u een automatische incasso terugboekt op uw rekening. Dit kunt u zelf doen via internetbankieren. Of neem contact op met uw bank. De bank controleert niet of de incasso terecht of onterecht was.
In het geval van een bankblokkade kan je geen bankrekening, betaalrekening of hypotheek meer afsluiten bij financiële instellingen. Dit kan aanhouden voor een periode van maximaal acht jaar. Daarnaast mag de bank de klantrelatie opzeggen bij het vermoeden van vertrouwensbreuk door bijvoorbeeld fraude.
De bank blokkeert de tegoeden en deblokkeert ze pas na de afhandeling van bepaalde formaliteiten. Onlangs berichtte De Tijd dat het soms lang, lees maanden, duurt alvorens die deblokkering gebeurt door de banken.
Je hebt geld overgemaakt naar een rekeningnummer dat niet bestaat. Geen probleem! Het geld wordt binnen een paar dagen automatisch teruggestort op je rekening. Dit geldt wel alleen voor Nederlandse banken.
Klik op de link 'Terugboeken incasso's' in het 'Alles in Mijn ING Zakelijk' gedeelte onderaan de pagina. Of zoek de incasso op in je Af- en bijschrijvingen. Open de incasso die je wilt storneren. Klik op de link 'Naar Incasso's en terugboeken (storneren)' onderaan de beschrijving van de Incasso.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet.
De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam die je bij een betaling intoetst anders is dan de naam die bij de bank bekend is. Je kunt dan het IBAN (nogmaals) controleren. Dit kan fraude en vergissingen voorkomen.
Automatische incasso terugboeken (storneren)
Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening. Is de incasso langer dan 8 weken, maar korter dan 13 maanden geleden afgeschreven? Neem dan contact met ons op.
Voor 17 uur voert de bank de overschrijving direct uit en dan krijgt de ontvanger het bedrag de bankwerkdag erna op zijn rekening. Als je na 17 uur overschrijft heeft hij het bedrag na 2 bankwerkdagen. Het bedrag gaat wel direct van jouw rekening.
Uit veiligheidsoverwegingen worden uitgaande betalingen beperkt tot 50.000 EUR per dag. Deze limiet wordt elke werkdag om middernacht opnieuw op nul gezet.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Geld van rekening afhalen na overlijden
Let op: u bent niet automatisch eigenaar van het saldo op de rekening van de overledene. Dus ook geld opnemen na overlijden van de rekeninghouder kan niet zomaar. Als nabestaanden geld van de rekening halen zonder dat dat eerst juridisch geregeld is, is dat strafbaar.
Een geblokkeerde spaarrekening wil zeggen dat je het geld op de spaarrekening niet tussentijds mag opnemen. De meest bekende voorbeelden van geblokkeerde spaarrekeningen zijn de depositospaarrekening en de bankspaarrekening. In dit artikel lees je wat deze spaarvormen inhouden.
Een slapende rekening is een zicht- of spaarrekening waarop u 5 jaar lang geen verrichtingen hebt gedaan en voor dezelfde periode geen contact hebt gehad met uw bank. Belangrijk om te weten is dat een inkomende verrichting of een permanente opdracht uw rekening niet activeert.