Officieel is de kleur geel. Volgens het wetboek van de Rijksoverheid bestaan er geen oranje verkeerslichten. In de voorschriften voor verkeerslichten wordt alleen gesproken over groen, rood en geel. Het woord 'geel' wordt in de sectie 'regeling verkeerslichten' maar liefst 23 keer genoemd.
Verkeerslichten hebben doorgaans drie kleuren. Rood betekent stoppen, geel betekent stoppen als dit nog mogelijk is en groen betekent doorrijden.
Geel licht (in de volksmond vaak oranje genoemd) betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden.
De middelste lamp van een verkeerslicht heet officieel geel, in de volksmond oranje en in het Engels amber. Het laatste komt men ook vaak tegen in vertalingen uit het Engels.
Op de rechtdoorgaande 50-kilometerwegen staat het licht 3,5 seconden op oranje. Op een weg waar je 60 kilometer per uur mag, is dat 4 seconden. Op wegen waar de maximumsnelheid 80 kilometer per uur is is je remweg langer en staat het oranje licht op 5 seconden.
Het oranje of gele licht
In de volksmond noemen we de kleur oranje, maar officieel is het stoplicht waar we het over hebben geel. Het is de kleur die wordt getoond tussen de overgang van groen naar rood. Met de bedoeling dat bestuurders er extra alert op zijn dat het licht straks rood wordt.
En bij oranje? Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt.
Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
Hoelang staat een stoplicht dan op geel? Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen rechtdoorgaand verkeer en voertuigen die afslaan. Over het algemeen staat een verkeerslicht tussen de drie en vijf seconden op geel.
Maximumsnelheid 50 kilometer per uur: 3,5 seconden. Maximumsnelheid 60 kilometer per uur: 4 seconden. Maximumsnelheid 70 kilometer per uur: 4,5 seconden. Maximumsnelheid 80 kilometer per uur: 5 seconden.
Op zichzelf is het juister om te zeggen dat het verkeerslicht op groen staat, maar in de praktijk zijn stoplicht en verkeerslicht synoniemen. Strikt genomen is alleen een verkeerslicht dat op rood staat een stoplicht.
De kleur rood werd het stopteken omdat iedereen weet dat rood 'gevaar' betekent. Rood is ook de kleur van bloed en daarom stoppen de meeste mensen daar wel voor. De ander twee kleuren zijn zomaar gekozen. Toen er steeds meer auto's kwamen, hadden de straten ook verkeerslichten nodig.
Het zijn waarschijnlijk de meest zinloze stoplichten van Nederland: die bij het tankstation aan de Groningerweg bij Peizerwold. De verkeerslichten staan bij het begin van de busbaan richting Groningen. Op dit punt kan de bus bij grote drukte linksaf de busbaan op rijden, maar dit gebeurt bijna nooit.
Op een tweekleurig verkeerslichten ontbreekt het groene licht. U ziet alleen rood en geel. Rood betekent stoppen en geel betekent stoppen als dat nog mogelijk is. Als u remt voor het gele licht, let dan op het verkeer achter u.
De verklaring is heel simpel: landen hebben de kleuren van stoplichten van elkaar overgenomen. Zo zijn veel verkeersborden ook wereldwijd hetzelfde, of lijken ze in elk geval erg op elkaar. Een wereldwijde standaard is in dit geval natuurlijk ook best handig. Rood voor stoppen komt oorspronkelijk van de spoorwegen.
- Artikel 74. Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt, voorzichtigheid geboden.
Bij een oranje knipperend licht, is het verkeerslicht buiten gebruik. In België en Nederland maakt een oranje knipperend licht duidelijk dat de verkeerslichten even buiten gebruik zijn. Vaak is dit 's nachts als er minder verkeer rijdt.
Het systeem wordt geactiveerd door op iedere rijstrook lussen in het wegdek te plaatsen. Deze lussen geven een signaal af aan het verkeerslicht. Een auto die over de lus staat verstoort het signaal, waardoor voor het stoplicht duidelijk wordt, dat er een auto staat te wachten.
Hoe lang blijft het oranje? Enkele seconden en hoe lang precies is afhankelijk van de maximaal toegestane snelheid. Zo is de oranjetijd op een weg waar u 50 km/uur mag minimum 3 seconden en waar u 70 km/uur mag minimum 5 seconden. Als het oranje licht knippert, zal het niet op rood springen.
Kijk dan zeker na hoelang het licht precies op oranje staat vooraleer het naar rood verspringt. Als je 50 kilometer per uur mag rijden, dan moet het licht minstens drie seconden op oranje staan.Mag je 70 kilometer per uur rijden, dan moet je zelfs vijf seconden de tijd krijgen.
Wordt het licht oranjegeel, dan mag je het niet voorbijrijden en stop je voor de stopstreep. Je mag enkel voorbij een oranjegeel licht rijden, als je echt niet veilig meer kunt stoppen (zie onderstaande animatie). Na enkele seconden wordt het licht rood.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Digitale flitspaal
Alle flitspalen in Nederland zijn digitaal. De flitser verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen.