De openbare weg is precies wat het zegt: weg die voor iedereen openbaar is. Daaronder vallen autowegen en fietspaden, maar ook bermen en trottoirs. Dat wil dus zeggen dat alleen wegen en paden op eigen terrein niet onder de openbare weg vallen.
De stoep behoort tot de openbare weg, dus dat mag ook niet. Voor e-steps die wel zijn goedgekeurd, geldt dat ze ook niet op de stoep mogen.
Vrijliggende fietspaden zijn geen onderdeel van de rijbaan. Fietsstroken zijn dat wel. Je hebt ze in drie soorten: fietsstroken met doorgetrokken streep, met onderbroken streep en zogenaamde fietssuggestiestroken. De eerste twee zijn voorzien van een op de weg geschilderd fietssymbool.
Vrijliggende fietspaden maken geen onderdeel uit van de rijbaan waar auto's op rijden. Dat is anders in het geval van een fietsstrook. De regels van fietsstroken hangen af van de belijning. Freek: "Een fietsstrook is te herkennen aan het fietssymbool op het wegdek.
Plaats op de weg: Een fietser is verplicht op een fietspad te rijden als dat aanwezig is, is dat niet het geval dan moet er van de rijbaan gebruik gemaakt worden. Het voetpad is verboden terrein voor de fietser. Snelheid: Voor de normale fiets is er geen maximale snelheid.
Het onverplichte fietspad mag u als fietser gebruiken. Brom- en snorfietsers met een benzinemotor mogen geen gebruik maken van dit fietspad. Ook al is het een onverplicht fietspad, gebruik als fietser dit fietspad wel. Het is veiliger dan op de weg te fietsen.
U herkent een 'verplicht fietspad' aan een blauw, rond bord met daarop een witte fiets. Het bord verplicht fietspad betekent dat de bromfietser op de rijbaan moet rijden. Brommers met een geel kenteken mogen wel rijden op een 'verplicht fiets- /bromfietspad'.
Een vrijliggend fietspad is een pad dat alleen geschikt is voor fietsverkeer. Ook snorfietsers mogen gebruik maken van een vrijliggend fietspad. Nederland staat bekend om zijn vele fietspaden. Een fietspad geldt niet als rijbaan, wanneer er geen voetpad is dan mogen voetgangers gebruik maken van het fietspad.
Door de rode kleur valt het onderscheid tussen de autorijbaan en de fietsstrook extra op. Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor de weggebruiker en dus voor meer veiligheid. Er is overigens geen wet die bepaalt dat het fietspad een (rode) kleur moet hebben.
Bij de onderbroken rode fietspaden bij wegen van rechts heeft als het verkeer van rechts voorrang.
Bestuurders zijn alle weggebruikers, behalve voetgangers. Dus een fietser die links afslaat, moet een auto die dicht achterop komt en rechtdoor gaat, voor laten gaan.
Op kruispunten waar een doorlopend fietspad is, moet je als bestuurder (ook als fietser!) voorrang verlenen aan de fietsers en andere weggebruikers (zoals bv. skaters of rolstoelgebruikers) die op het fietspad rijden , ook al kom je als bestuurder zelf van rechts ten opzichte van wie zich op het fietspad bevindt.
Stadsfiets op fietspad: geen maximumsnelheid
Natuurlijk gelden de borden die je ziet wanneer je de bebouwde kom binnenrijdt en waar '50' op staan niet voor fietsers. Als je al 50 zou kunnen halen als fietser. En op fietspaden gelden alleen maximumsnelheden voor brommers en andere gemotoriseerde voertuigen.
Een weg wordt openbaar als een weg (artikel 4 Wegenwet): 30 achtereenvolgende jaren voor een ieder toegankelijk is geweest; als een overheid het onderhoud daarvan doet, gedurende 10 jaren voor iedereen toegankelijk is geweest; als de rechthebbende daaraan de bestemming van openbare weg heeft gegeven.
Openbare weg is voor een ieder toegankelijk
Een weg is voor een ieder toegankelijk indien er sprake is van vrije toegankelijkheid van de weg. Van vrije toegankelijkheid is sprake indien de eigenaar van de grond waarop de weg is gelegen het gebruik van de weg door het publiek heeft toegelaten.
Weg voor een ieder toegangelijk
Dit is bijvoorbeeld niet het geval wanneer de eigenaar de weg feitelijk afsluit met een hek. De weg is niet openbaar als deze beperking is aangebracht door afsluiting en door borden met opschriften met als 'eigen weg' of 'verboden toegang'.
In het algemeen wordt in Nederland de rode kleur gebruikt voor fietspaden.
In rood asfalt is rode steen toegevoegd. Daarnaast is het mogelijk asfalt te kleuren door pigmenten toe te voegen. In rood asfalt wordt soms extra ijzeroxide toegevoegd voor wat meer rode kleur. De kleur wordt alleen toegepast bij de bovenste asfaltlaag van het wegdek.
De rode kleur van fietspaden is iets dat vooral in Nederland en Vlaanderen voorkomt. Het eerste rode fietspad werd in Tilburg gelegd in 1980.
Een fietspad moet volgens de Ontwerpwijzer Fietsverkeer van het CROW minimaal 2 meter breed zijn. Dit heeft te maken met de wettelijk toegestane breedte van een fiets van 75 centimeter. Daar wordt 25 centimeter aan 'vetergang' – ruimte die fietsers nodig hebben om te slingeren – bij op geteld.
Plaats waar je mag fietsen (artikel 5 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken.
Diverse landen als Duitsland en de Verenigde Staten, maar ook Nederland, maakten ruimte vrij voor de fietsers. Tot 1896 waren dit aparte rijstroken op normale autowegen. Hierna werden de eerste vrijliggende fietspaden aangelegd met de fiets als enige toegestane vervoersmiddel.
bord E1 is het officiële verkeerssymbool voor een parkeerverbod bord. Combineer dit met een eigen tekst en je hebt een duidelijk bord verboden te parkeren voor jouw eigen terrein of prive terrein.
Je bent verplicht om het fietspad te gebruiken als er een is en het berijdbaar is. Het fietspad kan één of twee rijrichtingen hebben. Als het maar één rijrichting heeft, mag je het niet tegen de rijrichting gebruiken. Het is dan bedoeld voor de fietsers voor wie het rechts in de rijrichting ligt.