Het bittere kruid is een waargebeurd verhaal over de Tweede Wereldoorlog.
Het boek is geschreven aan de nagedachtenis van haar ouders, Dave en Lotte, Bettie en Hans. Thema Het thema van het boek zijn de problemen die de Joden in de Tweede Wereldoorlog hebben gehad. Ze zaten voortdurend in onzekerheid en ze waren steeds op de vlucht voor de Duitsers.
Het thema is: de Joden moesten erg zwaar lijden in de Tweede Wereldoorlog: In 'Het bittere kruid' wordt het verhaal verteld van Marga Minco. Haar familie wordt door de Duitsers opgepakt, en zo komt ze er alleen voor te staan. Ze moet in haar eentje de oorlog zien te overleven.
Voor dit boek ontving ze de Vijverbergprijs, voor haar gehele oeuvre de Constantijn Huygensprijs. Ze verzette zich met succes tegen de wijze waarop Het bittere kruid in 1985 verfilmd werd. Het boek wordt inmiddels gerekend tot de wereldliteratuur.
Århus: Turbine, 2021. Fictie, gebonden. Vert. van Het bittere kruid.
Het bittere kruid (internationale titel: Bitter Sweet) is een Nederlandse speelfilm uit 1985 van Kees van Oostrum, deels gebaseerd op de roman Het bittere kruid van Marga Minco. Marga Minco was na het zien van de film allerminst gelukkig met het resultaat, dat ze te veel vond afwijken van haar boek.
In 1985 verscheen de Nederlandse speelfilm Het bittere kruid (Engels: Bitter Herb) van regisseur Kees van Oostrum. Het verhaal is gebaseerd op de roman van Marga Minco, maar die heeft zich nadrukkelijk ervan gedistantieerd.
Het bittere kruid is een waargebeurd verhaal over de Tweede Wereldoorlog. In dit boek van 90 bladzijdes ga je mee met het leven van de schrijfster Marga Minco, een Joods meisje.
Een thema is wat er in een boek in grote lijnen naar voren komt. Elk persoon kan een ander thema zien in een boek en boeken kunnen ook meerdere thema's hebben. Wat blijft is dat het thema meerdere keren in het boek naar voren komt. Heel erg vroeger was het heel duidelijk wat het onderwerp van een boek was.
Het bittere kruid van Marga Minco (*1920 te Ginneken) verscheen in 1957 in de Ooievaar-reeks van de uitgevers Daamen en Bert Bakker.
Het bittere kruid is een menselijk document van een uitzonderlijk gehalte waarin met een maximum aan soberheid de ondergang van een joodse familie tijdens het nazibewind is opgetekend. De roman werd wereldwijd vertaald en unaniem geprezen.
Dave woont met zijn vrouw Lotte in Amersfoort, Bettie woont met haar man Hans in Amsterdam, de hoofdpersoon met haar vader en moeder in Breda.
Op 31 maart 2021 wordt aan het pand Prins Hendrikstraat 194 in Breda een plaquette gehangen die erop wijst dat dit het huis is waar Marga Minco op 31 maart 1920 werd geboren.
De hoofdpersoon of protagonist is het belangrijkste personage in een verhaal. De plot en motieven van het verhaal concentreren zich rond de protagonist of hoofdpersoon. Afhankelijk van de aard van de hoofdrol is de hoofdpersoon de held of antiheld.
Motto Soms bevatten romans een motto: dit staat dan in de vorm van een klein tekstfragment voor in het boek (een citaat uit een gedicht, een andere roman of een songtekst). Een schrijver neemt een motto natuurlijk niet zomaar op; hij of zij vindt deze woorden toepasselijk en veelzeggend voor zijn eigen verhaal.
In enge zin is motief een term uit de verhaalanalyse die geen zelfstandige categorie van verhaalelementen aanduidt, maar een containerbegrip is: een verhaalmotief kan een beeldspraak zijn, een uitspraak van een personage of een zin van de verteller, een handeling, een gedachte of nog een ander structuurelement.
Het thema is de algemene noemer waarop een reeks inhoudelijke elementen kan worden teruggebracht of, zoals Drop het definieert 'de kortste aanduiding van het centrale probleem waarover een tekst gaat'.
In de kern wordt alle informatie over het onderwerp gegeven, verdeeld over deelonderwerpen. De kern bestaat uit een aantal alinea's. Ieder deelonderwerp omvat één of meer alinea's Het slot bestaat meestal beide uit maar één alinea waarin de schrijver de tekst afrondt.
Om het thema te bepalen moet je ontdekken op welke manier personages, gebeurtenissen en ruimtes met elkaar te maken hebben. Ook uit de afloop van een verhaal kun je soms afleiden wat het thema is. Terugkerende aspecten hebben vaak met het thema te maken. Zo'n terugkerend aspect in een verhaal heet een motief.
Een thema is het centrale idee, de grondgedachte, die als een rode draad door een scenario of kunstwerk heenloopt. Aldus de gangbare omschrijving. De waarde van een centraal thema valt eigenlijk samen te vatten in één woord: samenhang. Het is een bindmiddel, het dna van je verhaal.
Bij Kant is hoop dus een onloochenbare antropologische categorie. De natuur en geschiedenis interpreteren we vanuit een doelmatigheid en daarom is hoop een belangrijk motief (Bewegungsgrund) voor al ons menselijke handelen.
Een motief in literatuur is een herhaaldelijk terugkerend element. We herkennen het omdat het ook in andere verhalen voorkomt (bijv. driehoeksverhoudingen, generatieconflicten) of omdat het binnen hetzelfde verhaal meermalen voorkomt (bijv. een voorwerp, een lied, een kleur, een bepaalde handeling, een gevoel).