Vooropgesteld dat het laten opwarmen of warm draaien niet persé slechter is voor de motor. De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Overbodige uitlaatgassen
Het stationair laten draaien van je motor is ook slecht voor het milieu en voor de gezondheid van mensen in je buurt. Een koude motor heeft een minder goede verbranding, wat voor de slechtste uitlaatgassen zorgt. Als de auto opwarmt, verbetert dat.
Wat de openingsstelling betreft, dat het beter is om een motor even stationair te laten warmdraaien voor je vertrekt, is het antwoord: het kan geen kwaad om het te doen, maar het is zeker niet nodig.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
De auto stationair laten draaien is belangrijk. Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten.
Laat de choke 30 seconden na het starten aanstaan. Gedurende deze tijd mag je de gashendel NIET aanraken, laat de motor vanzelf opwarmen. Afhankelijk van de temperatuur moet u uw crossmotor 1-3 minuten stationair laten draaien. Geef na deze tijd een beetje gas, als de motor nog niet goed aanpakt is deze nog niet warm.
Elke motor moet volgens hen worden opgewarmd om slijtage tot een minimum te beperken. Want hoewel het afhangt van het type olie en de viscositeit, is koude motorolie meestal veel dikker en stroperiger dan motorolie die op bedrijfstemperatuur is.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Het grootste nadeel van een start stop systeem is slijtage in de motor. Doordat de motor vaak stopt en weer wordt herstart , met name met korte ritten en rijden in stadsverkeer zal er in toenemende mate inwendige motorslijtage ontstaan.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Rijd rustig weg en doe het eerste kwartier kalm aan - Heb je even gewacht, dan kan je wegrijden. Doe echter het eerste kwartier rustig aan; trap niet vol op het gas, schakel vroeg en geef de olie de tijd om op te warmen. Is de motor warm, dan kan je rijden zoals je dat altijd doet.
Op hoge toeren rijden met een koude motor wordt niet gewaardeerd door de auto. Hoe warm de motor precies moet zijn om dit wel draaglijker te maken is voor elke motor anders. We hebben als vuistregel om minimaal 15 minuten even rustig te rijden, hierna is de motor warm genoeg.
Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af.
Ook het interieur van uw auto kan schade oplopen door langdurige blootstelling aan hitte en uv-straling. Vooral het dashboard en lederen bekleding zijn kwetsbaar. Door de hitte kan het leer snel uitdrogen en gaan barsten. Een zonnescherm helpt om zonlicht tegen te houden en beschermt tegelijk tegen uv-straling.
Met name een dieselmotor voelt zich in het hogere toerengebied en onder vollast niet prettig met koude vloeistoffen en een koud motorblok. Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Een motor begint serieus warm te worden bij 130 graden en hoger. Oude motoren zijn vaak niet uitgerust temperatuurmeter, bij nieuwere motorfietsen is deze uitrusting vaker standaard. Met zo'n metertje is het vrij eenvoudig om oververhitting op te merken en op tijd actie te ondernemen.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Oplossingen voor een lege accu
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
'Het is voor een auto belangrijk dat hij zo snel mogelijk op temperatuur komt. De auto wordt het snelst warm als je ermee gaat rijden,' aldus Van Der Drift. 'Als je de motor stationair laat draaien dan hoeft de motor bijna geen inspanning te leveren. Hierdoor duurt het veel langer voor de auto warm is.