Ja, het is 100% prima om in neutraal te blijven bij stilstand, anders slijt je je druklager onnodig.
De N-stand heeft bij auto's met automatische transmissie dezelfde functie als bij handmatige versnellingsbakken. Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file.
Het risico van parkeren in eerste versnelling
Heb je geparkeerd met de auto in versnelling, dan zal die vooruitschieten wanneer je de koppeling niet intrapt bij het starten. Daarom is het verstandig om buiten de winter steeds te parkeren met de handrem opgetrokken.
Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Als je in neutraal rijdt, heb je los draaiende wielen en daardoor minder goede wegligging. Het differentieel werkt minder goed. Je remt niet op de motor en daardoor ga je de remmen meer belasten en wordt de dosering van het rempedaal moeilijker.
Door naar neutraal te schakelen stopt de brandstofstroom naar de motor , dit vermindert uw controle over de auto omdat u de versnellingen van de motor niet kunt gebruiken om af te remmen. U kunt in deze situatie alleen vertrouwen op de hoofdremmen, waardoor er meer druk op komt te staan.
Als je vaak op de reservebrandstof rijdt, kunnen op de lange termijn kunnen de motor, brandstofpomp en injectoren zelfs beschadigd worden. Het mag duidelijk zijn dat hun prestaties verslechteren. Het risico is nog groter als je een dieselmotor hebt. Dieselolie is zwaarder en zit vol met vettige deeltjes.
Uitrollen in versnelling is efficiënter dan uitrollen in neutraal
Als de transmissie in de versnelling staat (oftewel de aandrijving), zorgt de aandrijflijn van de auto ervoor dat de motor blijft draaien terwijl de auto bergafwaarts rijdt. De ECU herkent dan dat er geen brandstof nodig is .
Voor een volledig lege accu
In dat geval moet je ten minste 45 minuten tot een uur rijden om ervoor te zorgen dat de accu weer voldoende opgeladen is. Dit geldt vooral als je een oudere accu hebt, die mogelijk meer tijd nodig heeft om op te laden.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Dat is een liter benzine op 15 kilometer. Een gemiddelde dieselauto rijdt plusminus 1 op 21.
Onbeheerde rollende voertuigen vormen niet alleen een risico voor uw eigendom, maar ook voor anderen op de weg. Een auto die onverwachts wegrolt, kan leiden tot ongelukken, schade aan eigendommen en zelfs verwondingen. Door er een gewoonte van te maken om uw auto in de versnelling te laten staan, draagt u bij aan het creëren van een veiligere omgeving voor iedereen.
Geen hand op schakelpook
Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
Als u parkeert in de versnelling staat uw auto voor langere tijd stil, zonder dat u risico loopt op verroeste handremkabels. Bij het starten van de auto die stilstaat in de versnelling is het noodzakelijk om de koppeling in te trappen bij het starten, anders schiet uw auto ineens naar voren.
Met neutraal kan uw auto uitrollen. De neutraalstand wordt niet vaak gebruikt, maar het is altijd een goed idee om te weten wanneer u deze het beste kunt inschakelen. De neutraalstand moet voornamelijk worden gebruikt tijdens noodgevallen en mechanische storingen . Als u merkt dat uw voertuig vastzit of dat de pedalen niet werken, is neutraal een veilige keuze.
De handrem van je auto kan vastvriezen
Als je toch de handrem van je auto gebruikt als je gaat parkeren, en het gaat flink vriezen, dan kan de handrem vast komen te zitten. Beweegt de handremhendel wel, maar komt de auto niet van zijn plek, dan is waarschijnlijk enkel de handremkabel vastgevroren.
In tegenstelling tot de parkeerversnelling, die de versnellingsbak blokkeert om te voorkomen dat de auto beweegt, laat de neutrale stand de auto rollen zonder extra spanning op de wielen . Het is onmogelijk om de auto in de parkeerstand te duwen of te verplaatsen, en het verplaatsen ervan terwijl hij in een aandrijfversnelling staat, zou ongelooflijk moeilijk zijn.
Koude temperaturen: Kou vermindert de capaciteit van een accu, vooral bij oudere modellen. Lange stilstand: Gebrek aan gebruik kan leiden tot zelfontlading. Defecte dynamo: De dynamo laadt de accu niet meer goed op. Elektrische accessoires: Apparaten zoals een telefoonoplader kunnen de accu leegtrekken.
Is stationair laten draaien slecht voor de auto? Een auto stationair laten draaien, is niet goed voor de motor van de auto. Een draaiende motor van een stilstaande auto slijt sneller dan een draaiende motor van een auto die in beweging is. De efficiëntie van de motorolie vermindert, u zult deze vaker moeten verversen.
Sommige mensen raden aan om uw auto 15-20 minuten stationair te laten draaien om de accu op te laden, maar dit wordt niet altijd aanbevolen. Veel moderne auto's zijn uitgerust met geavanceerde batterijbeheersystemen die zijn ontworpen om de levensduur van de accu te verlengen. Deze technologie kan ook de mogelijkheid van uw auto om op te laden bij lage toerentallen beperken.
Laat de auto in neutraal draaien om brandstof te besparen
Niet alleen dat, het is ook onveilig omdat je niet de volledige controle over de auto hebt als deze in neutraal staat . Het betekent dat je niet plotseling uit een lastige situatie kunt accelereren en je verliest de motorrem, waardoor je het risico loopt dat de remmen oververhit raken als je bergafwaarts gaat.
Cruisen in de hoogste versnelling
En als u een handgeschakelde auto rijdt, handhaaf dan een hogere versnelling wanneer dat gepast is. In elk van deze gevallen maken uw motoren minder omwentelingen per minuut (RPM) en wordt uw brandstofverbruik verlaagd.
Als de tank bijna leeg is, kan de pomp oververhit raken en vroegtijdig slijten. Hoewel het dus aanbevolen wordt om minimaal 5 liter te tanken, is het altijd het beste om je tank zo snel mogelijk volledig bij te vullen om ervoor te zorgen dat je auto optimaal blijft presteren en om ongewenste problemen te voorkomen.
Ren niet op E
Vergeet niet om uw tank altijd voor een kwart vol te houden om de motor efficiënt te laten draaien. Dit bespaart u veel geld en frustratie. Rijden met weinig brandstof of op lege benzine is een slecht idee en kan leiden tot onnodige schade aan uw voertuig.
Wel kunnen we stellen dat de meeste auto's een brandstofreserve van zo'n 5 liter hebben. Vaak is dat genoeg om nog zo'n 50 kilometer te rijden. Het verbruik – dat afhankelijk is van onder meer het type auto en je rijstijl – bepaalt vervolgens hoeveel kilometer je daarmee nog kunt rijden.