Te hard accelereren kan ertoe leiden dat je gaat slippen. Wees vooral voorzichtig bij ijzige of natte omstandigheden.
Bij 120 km/uur is de remweg zo'n 24 auto's lang
Te hard rijden kan het verschil zijn tussen leven en dood. De kans op overlijden voor automobilisten bij een aanrijding met 80 km/uur, is bijvoorbeeld al 20x groter dan bij een snelheid van 30 km/u. Dit geldt nog sterker bij fietsers en voetgangers.
Ook te veel gas geven bij het optrekken, het rondrijden met een sportuitlaat of een kapotte uitlaat en een flinke dot gas geven (het zogenaamde revven) kan een boete opleveren. Hetzelfde geldt voor optrekken met piepende banden en het spelen met koppeling en gas om aandacht te trekken.
Snel optrekken levert amper tijdswinst op en zorgt er, naast een hoger brandstofverbruik, ook voor dat je banden en remmen sneller slijten.
Rijden in een benzine- of dieselauto is slecht voor het milieu. Tijdens het rijden komt CO2, stikstof en fijnstof vrij. Door de auto te vervangen door andere vervoersmiddelen, kun je die uitstoot flink verminderen. Fietsen zorgt bijvoorbeeld voor nagenoeg geen uitstoot, ook de elektrische fiets.
"Voor de auto's van tegenwoordig is het geen enkel probleem om met lage toerentallen te rijden. Bij benzine- en dieselauto's kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn.
Deze snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130.
Een standaardautomaat heeft een vloeistofkoppeling waar een turbine(pomp) vloeistof tegen een andere turbine pompt, waardoor deze gaat draaien. Daarbij treedt energieverlies op wat leidt tot een hoger verbruik.
Toen de wagen tot stilstand kwam, bleek niet alleen de bestuurder in de auto te zitten, er kwam ook een vrouw omhoog. De twee konden blijkbaar niet van elkaar afblijven tijdens de rit. Seks hebben in een auto is niet verboden, zolang je maar stilstaat en niet voor iedereen zichtbaar bent.
Snel optrekken bij een stoplicht is soms best leuk. Het verbruikt echter wel meer brandstof dan langzaam optrekken. Probeer daarom zo langzaam mogelijk op te trekken. Let er wel een beetje op dat dit niet hinderlijk is voor medeweggebruikers en dat je niet doorslaat in 'langzaam aan rijden'.
Boete. Als het geluid van motoren te hard is bekeurt de politie. De boete tot 4 dB(A) te hard is 280 euro. Als het geluid van motoren vanaf 4 dB te hard is kost het 420 euro en wordt de demper in beslag genomen.
Dat kan bij een warme en goed onderhouden motorblok echt geen kwaad. Gewoon zorgen voor schone olie, voldoende koelvloeistof en goed afgestelde kleppen (zeker i.v.m. aanwezigheid LPG). Ook zo nu en dan doortrekken tot 5000 toeren (of zelfs tot 6000 toeren) kan geen kwaad, als je daarna maar opschakeld.
Rijden. Je motor langdurig stationair laten draaien is niet goed voor het milieu; probeer dat te vermijden. Hoge snelheden kun je beter ook vermijden, vooral als de motor koud is. Rijden met hoge toerentallen betekent bovendien verhoogde slijtage wanneer de bedrijfstemperatuur is bereikt.
Wanneer een bestuurder tussen 70 en 99 km/u te hard rijdt, geldt een geldboete en een ontzegging van de rijbevoegdheid van 4 maanden. Indien een betrokkene meer dan 100 km/u te hard rijdt, bepaalt de richtlijn dat er een geldboete moet worden opgelegd en een ontzegging van de rijbevoegdheid van 6 maanden.
Liever 100 dan 130 op de snelweg
Rustig rijden is beter voor het milieu: je verbruikt minder brandstof en blaast via de uitlaat dus ook minder CO2, stikstof en andere vervuilende stoffen de lucht in. Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 15 tot 25 procent minder CO2 uit.
Rijd een constante snelheid en zeker niet te hard
Jazeker! Een constante snelheid rijden betekent minder remmen en minder gas geven. En dat is zuiniger rijden. Rijd ook niet te hard, want rond de 80 kilometer per uur rijd je met een verbrandingsmotor het zuinigst.
Minder hard rijden: door minder hard te rijden, maakt de auto minder toeren. Hierdoor bespaart u brandstof! Hoe hoger het toerental, hoe meer brandstof u namelijk verbruikt. Constante snelheid: door een constante snelheid aan te houden, verbruikt u minder brandstof.
Gas geven terwijl de auto warmdraait is echter geen aanrader. Toeren draaien op een koude motor zorgt namelijk voor abrupte temperatuurverschillen die frictie kunnen veroorzaken in de onderdelen. Het advies: 1 minuutje warmdraaien zonder al te veel gas te geven.
Wanneer je een auto hebt met een koppel van 300 Newtonmeter (Nm) of zelfs meer, dan voel je dit wanneer je optrekt. Je wordt als het ware in je stoel gedrukt zodra je gas geeft. Maar dit is geen garantie voor een snelle auto.
Idealiter moet je opschakelen tussen 2000 en 2500 toeren per minuut. Dit komt overeen met snelheden van 0-50 km/u, afhankelijk van de versnelling die je gebruikt. We bieden een duidelijke tabel om je te helpen begrijpen welke versnelling je moet gebruiken bij welke snelheid.
De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd. De Duitse pechhulpverleners moesten vorig jaar bijna 3,4 miljoen keer uitrukken. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van bijna 10 procent. Dit komt ongeveer overeen met de afname van het verkeersvolume door de coronapandemie.
Merken als Toyota, Lexus, Mazda en Mitsubishi staan steevast bovenaan in allerlei onderzoeken. Des te opvallender dus dat de eerste plek van meest storingsgevoelige voertuigen wordt ingenomen door de Nissan X-Trail in de lijst van het onafhankelijke Britse WhatCar.