Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen.
Fidget Popper – September 2021
We hebben dit jaar extreem weinig speelgoedtrends gezien. Met name de fidget popper is een grote rage die al ruim een half jaar staat. Je vindt ze in alle soorten en maten in de winkels en online en ze blijven leuk om mee te friemelen!
Soorten rages
computerspelletjes (Pac-Man, Nintendo, Pokemon PlayStation, Wordfeud etc.) dans (de twist, de moonwalk, de Lambada, de Dab, de Macarena, jumpstyle etc.) dieren (soms worden bepaalde huisdieren waanzinnig populair dankzij films of televisieseries. Na Lassie nam de verkoop van collies bijvoorbeeld toe.)
Houten speelgoed blijft onminderd populair. Denk daarbij aan houten poppenhuizen, garages en houten speelkeukens. Zelfs budgetketens als Action hebben deze trends met open armen verwelkomd en hun assortiment uitgebreid met betaalbaar, duurzaam speelgoed.
Gezelschapsspellen & Puzzels
Ook de gezelschapsspellen en de puzzels blijven enorm populair. Er zijn bijvoorbeeld spellen die dit beiden combineren zoals het dit jaar uitgebrachte Escape Game the puzzle (hier); waarbij je thuis een escapespel speelt maar tussendoor ook behoorlijk wat puzzels moet maken.
Hiphop is een culturele beweging, vooral bekend als muziekstijl. Hiphop is ontstaan in de jaren zeventig in New York, en dan voornamelijk in de arme wijk The Bronx, die destijds bewoond werd door vooral Afro-Amerikanen en latino's.
Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangegeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld.
Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd. Het creëren van een hype wordt wel hypen genoemd. "Hype" is een Engels woord afgeleid van het Griekse hyper = "boven".
Het inspelen op trends of ontwikkelingen zorgt voor een goede positie ten opzichte van jouw concurrentie. Bij iedere trend of ontwikkeling kun je verwachten dat jouw concurrent hier op in gaat spelen. En je wilt zeker niet achter lopen op jouw concurrenten!
Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. In de economie gaat het om een ontwikkeling die een daling of groei weergeeft in een zogeheten trendlijn die neerwaarts of opwaarts loopt. Als er cijfers beschikbaar van zijn, dan kun je er trends in terugvinden.
Deze vijf trends zijn: Individualisering, Informatisering, Internationalisering, Informalisering en Intensivering (beleving). Volgens het Centraal Planbureau (CPB) in 2010 zijn 4 demografische trends bepalend voor hoe de Nederlandse samenleving er in de nabije toekomst uitziet.
Hypes zijn het gevolg van een goede marketingstrategie. Hierbij kunnen vijf tactieken worden gebruikt: (1) zaaien bij de leiders, (2) beschikbaarheid beperken, (3) iconen gebruiken, (4) een lijst en (5) gebruik je gebruikers. Vaak komt een hype overgewaaid uit een andere, soms tegengestelde cultuur.
Een hype is een kortstondige publiciteitsgolf over een unieke gebeurtenis. Een hype komt plotseling op en verdwijnt meestal binnen een paar dagen of weken alweer naar de achtergrond. Een voorbeeld is de aandacht voor PokémonGo of de zogeheten bangalijsten met meisjes die gemakkelijk te 'krijgen' zijn.
Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd. Het creëren van een hype wordt wel genoemd: hypen.
De Trendpiramide is een instrument dat helpt om trends en ontwikkelingen in kaart te brengen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in drie verschillende trendniveaus. Het onderzoeken van korte termijntrends vindt plaats op basis van een inventarisatie van concrete microtrends op het gebied van producten en diensten.
Dit zijn trends die zich in een langere periode ontwikkelen en die invloed hebben op veel mensen in verschillende plekken in de wereld. Een voorbeeld is klimaatverandering. Macrotrends daarentegen zijn verbonden aan een bepaalde megatrends en hebben een kortere levensduur, denk aan zo'n 5 tot 10 jaar.
Is Amerika een duur land? Het is enigszins afhankelijk van de wisselkoers, maar de prijzen zijn over het algemeen ongeveer gelijk aan de prijzen in Nederland. Je hebt zelf redelijk invloed op hoe duur of goedkoop je de reis maakt.
Uitgebreid uit ontbijten gaan is heel normaal
Sowieso is het typisch Amerikaans om veel uit eten te gaan, maar ontbijten buiten de deur is heel normaal. En dan vooral een enorm ontbijt met eieren, bacon, hashbrowns en pancakes. Daar kun je bijna de hele dag op teren.
Beeld- en live content is hot onder jongeren. Niet voor niets zijn vloggers zo populair onder deze doelgroep. De reguliere TV wordt juist steeds minder populair onder jongeren. Ze kijken series, films of programma's waar en wanneer het hen uitkomt.
Tegentrend: ontsystematisering
Via regels moet bijvoorbeeld de financiële wereld kunnen aangeven altijd het beste en meest duidelijke advies aan het klanten te hebben gegeven. Hiervoor moet aantoonbaar zijn dat de klant het product en proces begrijpt.
De grootste verandering die social media gaat doormaken? Het is 'de metaverse'. Waar je op dit moment op een scherm kijkt naar video's, foto's of livestreams, gaan we in de toekomst 'de metaverse in'. Met een VR-bril kun je in virtuele ruimtes rondlopen waar andere gebruikers ook zijn.
Sommige trends zijn relatief goed te voorspellen, en kwantitatief te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan een demografische ontwikkeling. Een hype is daarentegen een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatig veel media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.