Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.
Verrekentruc. In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. We zien toch nog steeds dat webwinkels de retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten.
Heb je de kassabon, ben je op tijd met ruilen én is het product ongebruikt? Dan mag de winkelier zoals gezegd alsnog weigeren om je je geld terug te geven.
Bij herroeping van de producten zijn de retourkosten voor rekening van de koper met inachtneming van ons milieu. Op deze manier willen we de bezorgroutes bewuster maken en zo het aantal retourzendingen minimaliseren.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Wat moet je terugbetalen? Je moet de verzendkosten van de heenzending en het aankoopbedrag terugbetalen, maar alleen als de klant zijn hele bestelling retourneert. De retourkosten hoef je niet te vergoeden. Als de retourkosten voor rekening van de consument komen, moet je dit op je website vermelden.
Heb je een retourlabel ontvangen of geprint? Of heb je een digitale code voor retour ontvangen? Stuur je pakket direct en gratis terug.
Of je betaalt om je pakket terug te sturen, hangt af van de verzender. Bij sommige verkopers kun je je bestellingen kosteloos retourneren. Is dat niet het geval, dan regel je de retourzending eenvoudig via DHL.
Ruilen is geen recht in fysieke winkels
Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.
Consumenten hebben meestal bedenktijd als u iets op een bepaalde manier verkoopt, zoals online of per telefoon. Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af. Dat mag zonder reden. U moet dit vóór de koop uitleggen.
Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: Binnen 7 dagen ruilen. Annuleringskosten betalen.
Betaalt de webshop het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons incassobureau uit handen.
Je kunt je artikelen retourneren door je pakket naar een ophaalpunt te brengen. De kosten per retouraanvraag zijn 1,95 EUR, deze worden in mindering gebracht op je terugbetaling. Als je de aankoop hebt gedaan als geregistreerde gebruiker, kun je een retournering aanvragen in de sectie Retourneringen in je account.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens.Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'.Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
Benieuwd naar de kosten van een groot pakket? Tot 10 kilo betaal je minimaal €4,95, en tot 20 kilo geldt een prijs vanaf €8,95. Je envelop verzend je via DHL eCommerce al vanaf €2,95, afhankelijk van de bestemming en eventuele extra diensten. Een brievenbuspakket verstuur je vanaf €3,45.
Het aanbieden van gratis verzending bij aankoop van speciale producten, bij afname van een lidmaatschap of vanaf een bepaald bedrag zorgt ervoor dat je geen marge wegsnoept bij kleine orders en voorkomt het dat jouw klanten bij de concurrent gaan shoppen.
Bijna alle webshops storten bij een 'retourbestelling' het hele aankoopbedrag weer terug. Ook als de kleding of het product duidelijk al gedragen is.
Amazon biedt gratis retourneren voor sommige items, waaronder kleding, schoenen, sieraden. Kijk voor Gratis retourneren naast de prijs om te zien of het item in aanmerking komt voor gratis retourzending.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Online en telefonische aankopen
Wanneer je online, telefonisch of aan de deur een aankoop doet, heb je als consument wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken.Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.