Google Analytics (gratis product)
Het enige dat je nodig hebt om Google Analytics te gebruiken is een (gratis) Google-account. Met zo'n gratis account krijg je ook direct toegang tot bijvoorbeeld Gmail en Google Drive. Natuurlijk kun je ook een betaald Google-account gebruiken om toegang te krijgen tot Google Analytics.
Onze Google Analytics Basic opleiding duurt slechts een 3 uur. Aangezien 3 uur aan een stuk vrij lang is zijn er ook pauze momenten voorzien. Voor een deep dive doorheen het platform kan je aanvullend onze Google Analytics Advanced opleiding volgen.
56 procent van de bedrijven gebruikt alleen Google Analytics voor webanalytics. Meer dan de helft van de bedrijven vertrouwt uitsluitend op Google Analytics als het gaat om webanalytics. Daarbij maakt nog eens 34 procent gebruik van Google Analytics, maar wel in combinatie met andere tools.
Er zijn momenteel 6 Google Ads-certificeringen beschikbaar: Google Ads in het zoeknetwerk, Google Ads Display, Google Ads Video, Shopping-advertenties, Google Ads Apps en Google Ads Measurement.
U kunt ook de functie Gebruikers-ID gebruiken in combinatie met de client-ID om gebruikers nauwkeuriger te identificeren op alle apparaten waarop ze uw site of app openen.
Een Analytics-account maken
Klik op de pagina Beheerder in de kolom Account op Account maken. Geef een accountnaam op. Configureer de instellingen voor gegevens delen om aan te geven welke gegevens u met Google wilt delen. Klik op Volgende om de eerste property aan het account toe te voegen.
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
Geschat wordt dat bijna 56% van alle websites gebruik maakt van een analytics-tool. Daarvan gebruikt 86% Google Analytics. Dat is een flink aantal websites, waarvan in veel gevallen data wordt verzameld die niet wordt gebruikt. Meten, maar niet weten.
1. Pseudoniem ID's. De AVG/GDPR schrijft aan de ene kant voor dat je de wetgeving schendt als je pseudonieme cookie-ID's, advertentie-ID's en andere eindgebruiker-ID's verzamelt. Gegevens die met behulp van andere gegevens zijn te koppelen aan een persoon.
Als de doelpagina niet is gecodeerd met de trackingcode, houdt Analytics deze pagina niet bij en worden dus ook de doelen niet bijgehouden. Controleer tevens of u de juiste trackingcode heeft geïnstalleerd op uw pagina's, aangezien de code specifiek is voor elke accountproperty.
Doelen worden op weergaveniveau geconfigureerd. Doelen kunnen worden toegepast op specifieke pagina's of schermen die uw gebruikers bezoeken, zodat u kunt zien hoeveel pagina's/schermen ze bekijken in een sessie, hoeveel tijd ze besteden op uw site of in uw app en welke gebeurtenissen ze activeren terwijl ze daar zijn.
Met flexibele prijsmodellen (CPM, CPC, CPA), evenals de meest populaire advertentie-indelingen voor het Display Netwerk en duidelijkheid over de prestaties, weet het Google Display Netwerk elke dag voor duizenden adverteerders in de wereld resultaten te genereren.
Aantal bezoekers website meten
De bekendste daarvan is toch wel Google Analytics. Een groot voordeel is dat die tool gratis is, maar tegelijkertijd erg veel mogelijkheden biedt. Bovendien is Analytics eenvoudig te koppelen aan andere Google-producten, zoals Search Console en Google Ads.
Veelgebruikte databronnen zijn bijvoorbeeld web analytics tools zoals Google Analytics of Adobe Analytics, SEO tools zoals Google Search Console, CRM-, email- of marketing-automation systemen, e-commerce data, je DMP of CDP, POS, en externe databronnen.
Social (bezoekers die via social media op je website zijn gekomen) Email (bezoekers die via een link in een e-mail op je website zijn gekomen) Display (bezoekers die via banner advertenties in het Google netwerk op je website zijn gekomen, denk aan de remarketing campagne die ik eerder benoemde)
Google Tag Manager is een gratis tool waarmee je zelf tags (ook wel scrips of codes) kunt toevoegen aan je website. Hiervoor dien je eenmalig de code van Google Tag Manager op je website te plaatsen. Daarna kun je alle tags zelf plaatsen. Denk hierbij aan tags van tools zoals Hotjar of Google Ads.
Paid Search of CPC zijn aanduidingen voor verkeer dat naar jouw website is gekomen via een betaalde campagne. Wanneer het gaat om Paid Search dan praten we over Google Ads en Shopping Campagnes. Wanneer je CPC ziet staat kan het ook een betaalde campagne zijn op een andere site.