Vliegtuigcrash in China: 'Toestel stortte loodrecht naar beneden neer'
Op 23 mei 2021 werd Ryanair-vlucht 4978 van Athene naar Vilnius gedwongen om te landen op de luchthaven van het Wit-Russische Minsk omwille van een valse bommelding. Na deze landing werd een van de passagiers, Wit-Russisch oppositielid Roman Protasevitsj gearresteerd, waarna het vliegtuig kon doorvliegen.
De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Vaak spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen. Als er bij een vliegramp overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het zwaarste vliegtuigongeluk in Nederland had plaats in 1992.... Het ernstigste ongeluk waarbij een Nederlands toestel betrokken was, had plaats op het vliegveld van Tenerife op de Canarische Eilanden. Daar botste in 1977 een Boeing 747 van de KLM op een ander toestel.
Hoewel beide fasen van een vlucht hun eigen unieke uitdagingen en risico's hebben, wijzen statistieken erop dat landen als gevaarlijker wordt beschouwd dan opstijgen. Dit neemt niet weg dat de luchtvaartindustrie als geheel tot de veiligste vervoerswijzen behoort.
Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk.Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
SCHIPHOL - In 2021 waren er 38 ongevallen met commerciële vliegtuigen, waarvan 4 met dodelijke afloop. In totaal vielen er 81 slachtoffers. In 2020 waren er nog 40 ongevallen, waarvan 5 met dodelijke afloop, met 299 dodelijke slachtoffers tot gevolg. Dat blijkt uit data van luchtvaartonderzoeksbureau To70.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
KLM was in 2021 Europa's veiligste luchtvaartmaatschappij. Dat stellen experts van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC).
Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. Hoe meer tegenwind, hoe eerder een vliegtuig van de startbaan opstijgt en hoe minder baanlengte er nodig is. Hetzelfde principe geldt voor de landing van een vliegtuig. Ook dat gebeurt tegen de wind in, zodat een vliegtuig niet met een te hoge snelheid landt.
"Als de motor uitvalt, wordt jouw toestel als het ware een zweefvliegtuig", legt vliegenier Van den Brink uit. "Je stort dus niet neer, maar vliegt met constante snelheid naar beneden. Het is van belang dat je een minimumsnelheid handhaaft, dat is zo'n 75 knopen, 140 kilometer per uur.
Het antwoord is kortweg ja, je kunt uit een vliegtuig worden gezogen. In april overkwam het een passagier tijdens een Southwest-vlucht in de VS. Het raampje naast haar brak als gevolg van een explosie van één van de motoren en ze overleed op tragische wijze door de brokstukken die haar kant opvlogen.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Hoewel piloten turbulentie niet altijd kunnen zien, weten ze vaak wel of, waar en wat voor turbulentie er gaat komen, dankzij rapporten van andere vliegtuigen, weerberichten en radarapparatuur.
Singapore Airlines
De luchtvaartmaatschappij won niet alleen de titel van beste vliegmaatschappij ter wereld: Singapore airlines viel maar liefst negen keer in de prijzen, onder andere voor de beste eerste klas en de beste airline van Azië.
KLM biedt Economy Class, Comfort Class en World Business Class. TUI heeft -vergelijkbaar- Economy, Economy Comfort en Deluxe. Over het algemeen kun je wel stellen dat de klasses bij KLM net wat beter zijn dan bij TUI. Je zit wat beter, de service net wat prettiger, de catering net wat ruimer.
KLM kreeg een score van 93,31, blijkt uit een onderzoek dat uitgevoerd werd door het luchtvaarttijdschrift Aero International. De luchtvaartmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten deed het ietwat beter dan die uit Nederland: zij ontving een score van 95,05 procent.