Spellen zoals Fortnite en Minecraft (schietspellen, actiespellen en open-wereld-spellen) dragen bij aan een beter geheugen, analytische vaardigheden, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Spellen waarin je samen moet werken, zoals World of Warcraft, zorgen voor betere sociale vaardigheden en meer sociaal gedrag.
De ouders menen dat Fortnite tot fysieke en psychologische symptomen heeft geleid bij hun kinderen, waaronder migraine, rugpijn en sociale problemen. Een van de kinderen namens wie de rechtszaak wordt aangespannen, zou in minder dan twee jaar meer dan 7.700 uur aan het spel hebben besteed, zo meldt de BBC.
Spelerscommunicatie in Fortnite kan goed zijn voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden . In Fortnite chatten spelers met hun partners of squads terwijl ze proberen te winnen. Dit kan positief zijn voor kinderen die moeite hebben om contact te maken met andere kinderen. Het geeft een reden om te praten over strategie en om gemeenschappelijke grond te vinden met leeftijdsgenoten.
Wat zijn de risico's van Fortnite? Een van de grootste zorgen van ouders van kinderen die Fortnite spelen is de tijd die ze voor het scherm besteden. Door het meeslepende karakter van het spel, vinden sommige kinderen het vaak moeilijk om te stoppen met spelen.
Hoelang mag je gamen per dag? Het is dus niet gezond om 10 uur per dag te gamen. Maar wanneer jij of je kind af en toe eens 5 uur per dag gaat gamen is dat niet meteen een probleem. Deskundigen spreken van een gameverslaving wanneer je gedurende minstens een half jaar iedere dag minimaal 3 uur aan het gamen bent.
De American Academy of Pediatrics adviseert om op schooldagen maximaal 30 tot 60 minuten per dag aan de opvoeding te besteden, en op dagen dat er niet op school wordt gespeeld maximaal 2 uur .
Gamen stimuleert vooral een bepaald deel van de hersenen en een ander gedeelte juist veel minder. Die onbalans vergroot de kans op hersenaandoeningen als schizofrenie, Alzheimer en depressies. Het antwoord op de vraag 'wat doet gamen met je hersenen' is dus eenvoudig: niet veel goeds.
Wat maakt Fortnite zo verslavend? Fortnite is een spel dat uitdaagt om steeds beter te willen worden. Het is een schietspel. Als je wint, dan krijg je virtueel geld (v-bucks).
Snelle games zoals Fortnite kunnen de vecht- of vluchtreactie van je hersenen activeren . Je lichaam begint hormonen zoals adrenaline af te geven en je hart begint te racen als je in de wedstrijd komt. Winsten activeren het natuurlijke beloningssysteem van je hersenen, waardoor feelgoodhormonen zoals dopamine toenemen en je je over het algemeen geweldig voelt.
Personages reageren hier niet realistisch op: er is geen bloed te zien en er zijn geen verwondingen. Verslagen spelers verdwijnen simpelweg uit beeld. In dit spel kun je extra items kopen zoals outfits, personages of virtuele munten. Het uitgeven van geld is niet vereist om de game te kunnen spelen.
Hoe oud moet mijn kind zijn om Fortnite te spelen? De algemene PEGI-leeftijdsclassificatie voor Fortnite is 12. Sommige ervaringen die beschikbaar zijn in de game hebben echter lagere leeftijdsclassificaties, zoals Lego Fortnite (PEGI 7) en Rocket Racing (PEGI 3).
Maar het spelen van Fortnite heeft niet alleen maar nadelen. De game heeft ook een aantal leuke en positieve aspecten. Zo is het spel bijvoorbeeld écht leerzaam. Kinderen leren creatieve, ruimtelijk inzichtelijke en strategische oplossingen bedenken onder druk.
Een van de grootste trekpleisters van Fortnite is het sociale aspect . Kinderen kunnen met een vriend spelen of in een groep vrienden. Rusty speelt met zijn buurman en zegt dat ze elkaar proberen te helpen tijdens de gevechten. Als het leuk is om een spel alleen te spelen, is het natuurlijk nog leuker als je het met vrienden speelt.
Te veel tijd in deze virtuele slagveldomgeving kan de houding van uw kind ten opzichte van geweld in de echte wereld beïnvloeden . Streef naar een gezonde balans — anders kan overmatig gamen de slaap en het schoolleven van uw kind verstoren.
Gamen kan zorgen voor gedragsproblemen, een minder sociaal leven, een slechte slaapkwaliteit of in het ergste geval tot gameverslaving. Maar, dat geldt alleen als er meer dan 8 á 9 uur per week wordt gegamed. Wat problematisch gamegedrag is, verschilt bovendien per kind en hangt af van meerdere factoren.
Het aantal uren dat per dag wordt gespeeld, is minder belangrijk dan het vermogen en de bereidheid van de gamer om even afstand te nemen als dat nodig is. Als gamen schoolwerk, werk en vriendschappen in de weg zit, is het waarschijnlijk tijd om de stekker eruit te trekken. Gamen kan leiden tot relatieproblemen. Op het scherm werk je misschien met een squad.
Overmatig videogamegebruik kan ertoe leiden dat de hersenen constant in een staat van hyperarousal terechtkomen . Hyperarousal ziet er voor iedereen anders uit. Het kan bestaan uit problemen met aandacht, het beheersen van emoties, het beheersen van impulsen, het volgen van aanwijzingen en het tolereren van frustratie.
Er kan worden geconcludeerd dat het langdurig afspelen van VG's, met name 's avonds, een belangrijke, veelvoorkomende en waarschijnlijke oorzaak is van slaapproblemen. Blootstelling aan VG's in de avond kan namelijk leiden tot onvoldoende en slechte slaapkwaliteit, met mogelijke effecten op de cognitie in de daaropvolgende wakkere dagen.
Om deze reden zijn de spellen zo ontworpen dat je maar af en toe wint. Een deel van de vreugde van het spelen is de verwachting van winnen, en elk verlies is slechts een aansporing om te proberen nog een keer te winnen, en onze hersenen jagen op de rush van dopamine die we ontvangen van de volgende virtuele overwinning.
Het lukt je niet om je te houden aan de tijdslimiet die je voor jezelf stelt. Je voelt je somber en hebt negatieve gedachten. Je voelt je vervreemd van de werkelijkheid. Je gebruikt het gamen om te vluchten uit het 'gewone leven'
Op het einde van elk potje is er slechts één overlever (of één team) die de zogenaamde 'Victory Royale' in de wacht sleept. De regels zijn best simpel en dus is het ook heel toegankelijk voor iedereen. Fortnite is bovendien een evoluerende game: geen enkel potje is hetzelfde en er is heel veel variatie.
In onderzoek is aangetoond dat jongeren die problematisch gamen vaker negatieve emoties en psychosociale problemen ervaren. Ze hebben vaker last van frustratie, stress, depressieve gevoelens en zijn minder tevreden over het leven. Dat blijkt uit dit en dit onderzoek naar mentale gezondheid bij jongeren die gamen.
Uit dwarsdoorsnede- en longitudinale onderzoeken is gebleken dat de ervaring van videogames samenhangt met een betere cognitieve functie , met name wat betreft visuele aandacht en kortetermijngeheugen [14], reactietijd [15] en werkgeheugen [16].
Door alle zintuiglijke prikkels worden de hersenen gestimuleerd. Het kijken en luisteren zorgt voor actieve hersenen. Daarnaast maakt televisiekijken dat je cognitieve functies geprikkeld worden, omdat je informatie tot je neemt en verwerkt.