Tegenwoordig biedt HYMER onder de merknaam ERIBA alles wat het hart van een kampeerder begeert, van een compacte caravan met lichtgewichtconstructie tot en met een luxueuze ruime en comfortabele caravan, van een wendbare caravan met extra slaapdak tot en met een chique en ruime gezinscaravan.
De constructie is ook anders en dat geldt ook voor de ronde hoeken en daklijsten bij Eriba. En dat kost behoorlijk. Ik acht het ook mogelijk dat de Eribadealers de prijzen kunstmatig hoog houden door ingeruilde caravans bij andere dan Eribadealers op te kopen.
Maar ook de moderne versie van de Touring – de Feeling-serie – alsmede de Nova-caravans hebben hun weg naar klanten in alle Europese landen gevonden. De Eriba caravans hebben een ijzersterke reputatie, opgebouwd door het vaak originele en doordachte design en de hoogwaardige kwaliteit.
De Eriba Touring Familia 310 is de kleinste Touring. Hij heeft tot drie slaapplaatsen. Van de kleine zithoek aan de voorkant is eenvoudig een eenpersoonsbed te maken. De Familia 310 is slechts 2 meter breed en heeft een leeggewicht van 740 kilo.
U hoeft zich dankzij het hagelbestendige dak van deze Eriba caravan geen zorgen te maken over hagelschade. De rondtrekkende kampeerders zullen het hefdak en de Thule Omnistor 6300 cassetteluifel van deze caravan als zeer praktisch ervaren.
De kosten van een caravanverzekering variëren tussen € 120,- en zo'n € 800,- per jaar voor een gemiddelde caravan. De kosten van een caravanverzekering zijn onder andere afhankelijk van leeftijd van de caravan en de gewenste dekking.
je kan aan de plaat zien of deze van aluminium is of gfk, het aluminium dak is gladder of het gfk/kunststof dak heeft een structuur.
Vanaf de 70's tot medio 2009 zijn de Tourings in opdracht van Hymer in Cernay geproduceerd. Vanaf 2010 worden de Tourings weer bij Eriba Hymer 'thuis' gemaakt in Bad Waldsee.
De modellen van de ERIBA Touring worden uitgebreid. Als eerste modellen ontstaan de drie caravans Puck, Faun en Troll. Daarna volgen Pan, Familia, Triton en Titan.
Waar voor de ene kampeerder Eriba het beste merk is, kiest de ander liever voor Tabbert of Knaus. Dus wilt u een caravan kopen, dan kan het helpen om u alvast te oriënteren naar de verschillende merken. Wat betreft de kwaliteit kunnen we u één opmerking meegeven: slechte caravanmerken bestaan niet meer.
Van de levensduur van de hedendaagse caravan valt nog niet veel te voorspellen, over een jaar of 10 kunnen we pas de balans opmaken. Zie bijvoorbeeld LMC en Elddis en Sprite. Maar de 'gewone' caravans zoals Hobby, Knaus, Tabbert, Adria, Fendt, Bürstner, Dethleffs en Eriba voldoen ook nog steeds goed.
Waarom ERIBA? Van compact en wendbaar tot ruimtelijk en luxueus! De geschiedenis van Eriba als fabrikant van caravans begint in het jaar 1957. Toen ontstond met de oer-Troll de eerste woonwagen bij HYMER in Bad Waldsee in het zuiden van Duitsland.
Een caravan met hefdak is per definitie minder hoog dan een 'conventionele' caravan omdat het dak nu eenmaal een stuk ingeklapt is. Het resultaat is dat hefdak caravans een veel lagere luchtweerstand hebben. Daardoor zal het brandstofverbruik van de auto ook een stuk lager zijn.
Uiteraard speelt de keuze van de caravan een belangrijke rol als het gaat om de kosten. De prijzen van een nieuwe caravan variëren in ons land van circa € 13.000 tot € 40.000. De meeste caravans die worden gekocht kosten minder dan €25.000.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Het bouwjaar van een Eriba is terug te herleiden uit het chassisnummer. "In het Hymer plaatje, rechtsonder naast de deur staat behalve het type en gewicht alleen het nummer 243795." Dat nummer is het chassisnummer. Het is ook aan de voorzijde ingeslagen in het onderstel.
Hagel kan flink wat schade veroorzaken aan het dak en de wanden van een caravan. Als uw caravan een hagelbui met stevige hagelstenen over zich heen heeft gehad, is dit herkenbaar aan de vele deukjes in het caravandak. En ook aan beschadigingen aan één of meer wanden, bijvoorbeeld door draaiende rukwinden.
Het dak van een Fendt is niet standaard van hagelbestendig materiaal. Het front en de achterzijde zijn wel grotendeels van hagelbestendig materiaal. Fendt noemt dit LFI-technologie.
Hagelschade aan caravan of camper laten herstellen
Dit is een techniek waarbij er vulmiddel in de kleine deukjes wordt gespoten, waarna er met een speciale mal de structuur van camperwand wordt nagebootst. Uiteindelijk wordt de wand overgespoten in de juiste kleur.