De EDC-automaat zit bijvoorbeeld in onze Dacia Duster. EDC staat voor: Efficient Dual Clutch en is een van de meest hoogstaande zestrapsautomaten uit de auto-industrie. De automaat levert betere prestaties dan 'gewone' automaten en heeft een lager brandstofverbruik. En dus ook een lagere CO2-uitstoot.
De Dacia Sandero is ook als automaat beschikbaar. Deze CVT-automaat schakelt traploos. Je manoeuvreert daardoor soepel en stil door het drukke stadsverkeer en rijdt comfortabel over de snelweg.
De Sandero Stepway met deze lpg-machine uitgevoerd als Comfort kost €17.490. De Dacia Sandero met TCe 90 en handbak kost als Essential en Comfort respectievelijk €16.790 en €17.990. Ook bij de Sandero Stepway is de TCe 90 met cvt-automaat alleen te krijgen in combinatie met de Comfort-uitvoering. Zijn prijs: €20.390.
De Duster was de eerste SUV van het merk en wordt, net als de andere Dacia-modellen, aangedreven door motoren van Renault.
Volgens het Britse consumentenorganisatie WhatCar? is Lexus het meest betrouwbare automerk met een gemiddelde score van 98.7 procent. Direct achter Lexus komt Dacia met 97.3. Dat scheelt bijna niets. En de rest van de premium merken laat je als Dacia-rijder ver achter je.
Dacia is een Roemeens automerk. Voorheen was UAP (Uzina de Autoturisme Pitești, Autofabriek Piteşti) een staatsbedrijf. Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep.
De Dacia Duster is niet meer zo goedkoop als vroeger. Hij biedt nu meer kwaliteit en veel waar voor je geld, maar blijft technisch op sommige punten achter. Veel ruimte en goed veercomfort maken hem tot ideale gezinsauto. Echt armoedig is de Duster allang niet meer.
Het goedkoopste model van Dacia is de Sandero met een startprijs van 9.590 euro.
De prestaties van de Dacia Duster TCe 150 zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
2016-2020 | 5-deurs, stationwagon | automaat
Deze versie van de Dacia Logan is in Nederland geleverd van november 2016 tot maart 2020. De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 15.590.
De prijs van de Dacia Sandero start bij 9.590 euro voor de SCe 65 pk Access met manuele vijfbak en voorwielaandrijving. De duurste uitvoering is de TCe 90 pk Stepway Comfort CVT en voorwielaandrijving, een benzineversie met een prijskaartje van 16.190 euro.
Hoewel de EDC onder de noemer 'automatische versnellingsbak' valt, bestaat dit systeem eigenlijk uit twee halve, parallel geplaatste traditionele versnellingsbakken en twee koppelingen: De eerste koppeling is bedoeld voor de oneven versnellingen (1e, 3e en 5e).
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 5,90 liter per 100 km en hij weegt 950 kg. De APK is geldig tot 14-04-2021 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 80,83 per kwartaal.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
De goedkoopste 'echte' auto die je op dit moment in Nederland kunt kopen is de Mitsubishi Space Star. Het prijskaartje daarvan begint bij 14.990 euro. Daarmee is het nog net de enige gloednieuwe auto die je in ons land voor minder dan 15.000 euro kunt kopen…
De prijs van een Dacia Spring met elektromotor start bij 17.490 euro voor de 45 pk Comfort met automaat en voorwielaandrijving. De topversie is de 45 pk Comfort Plus met automaat en voorwielaandrijving en kost 18.490 euro.
Wanneer het verkeer op de snelweg weer op gang komt is het motorblok erg zuinig. Een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km of 1 op 18.2 bij een snelheid van 100 km/u zijn nette scores voor een hoge auto.
Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep. Vandaag de dag worden de modellen van Dacia in 9 verschillende landen geproduceerd (Algerije, Roemenië, Rusland, Marokko, Iran, India, Argentinië, Brazilië en Columbia).
Dacia Spring (44 pk/33 kW), vanaf 18.550 euro
De conclusie na de EuroNCAP-botsproeven was onlangs keihard: deze nieuwe Dacia brengt zijn inzittenden in gevaar doordat hij ze veel te weinig bescherming biedt bij een botsing.
Dacia is in 1966 opgericht in Roemenië met een duidelijk doel: moderne, betrouwbare en betaalbare auto's maken voor de inwoners van Roemenië. Dacia is vernoemd naar de naam die door de Romeinen werd gebruikt om te verwijzen naar de regio die we tegenwoordig kennen als Roemenië.
Op dit moment is er nog geen trekhaak ontwikkeld voor de Dacia Spring.